Weer een klap voor VDL Nedcar: nieuwe klant Canoo haakt (tijdelijk) af

Print
Weer een klap voor VDL Nedcar: nieuwe klant Canoo haakt (tijdelijk) af

Afbeelding: Canoo

Born / Justin, Texas -

Het project Canoo bij VDL Nedcar staat (deels) op losse schroeven. De Amerikaanse ontwikkelaar van elektrische auto’s wil zijn bestelwagens en nu ook de eerste Lifestyle Vehicles die in Born gebouwd zouden worden, in de VS laten maken.

Tijdens de presentatie maandag van de derdekwartaalcijfers liet Canoo-topman Tony Aquila zich ontvallen dat hij „meer fan is van een eigen fabriek dan van een contractfabrikant met alle risico’s van dien. Je hebt er bovendien geen controle over.”

Lees ook: ‘VDL Nedcar op punt om nieuwe klanten te contracteren; snelle bomenkap van levensbelang’

Aquila voert met name problemen rondom de pandemie, scheepvaart en belastingen aan om een eerder besluit (gedeeltelijk) te herzien.

Opstartfase

„Canoo en ook ik persoonlijk hebben een goede relatie met de familie Van der Leegte”, aldus Aquila tijdens de conferencecall. „Wij zouden VDL Nedcar inzetten voor de opstartfase en daarna de industrialisatie- en productiefase. Ik heb dit gezegd, terwijl we bezig waren met het uitwerken van de plannen in de VS. Nedcar was voor ons op dat moment de beste keuze. Ik heb ook gezegd dat VDL Nedcar een soort back-up zou zijn, totdat we de zaken in de VS op een rijtje zouden hebben. Dat is nu gebeurd. Nedcar is vooral van belang voor de Europese expansie.”

Als het gaat om het afsluiten van een definitieve langetermijn-overeenkomst met VDL Nedcar speelt wel de grootschalige cyberaanval van 7 oktober op de servers van VDL nog een rol. ‘Het onderzoek naar de achtergrond en de gevolgen van de aanval is nog gaande. Als de daders van de aanval toegang hebben gekregen tot onze bedrijfseigen informatie en intellectuele eigendommen, zou ons concurrentievoordeel ernstig geschaad kunnen worden. Dat heeft gevolgen voor onze activiteiten, vooruitzichten, financiële toestand en bedrijfsresultaten’, aldus Canoo in een statement.

Eigen fabrieken

Het sinds vorig jaar beursgenoteerde Canoo kondigde in juni de bouw van een gloednieuwe autofabriek aan in Pryor, Oklahoma. Het krijgt hiervoor 400 miljoen dollar subsidie van de staat. Nu wil Canoo – gelet op de snel stijgende vraag naar bestelauto’s – uitbreiden met een productiefaciliteit in Bentonville, Arkansas. „Nu alles veel duidelijker is geworden, gaan we met VDL Nedcar in gesprek over een herprioritering”, aldus Aquila.

Canoo heeft op 1 juli 30,4 miljoen dollar overgemaakt naar VDL Nedcar. Daarvan is inmiddels 4,3 miljoen dollar besteed aan huisvesting en apparatuur. De resterende 26,1 miljoen dollar wordt gezien als investering voor de lange termijn. „Ik maak me geen zorgen over die 26 miljoen. Gezien de goede relatie met Van der Leegte, zal weinig geld weglekken. Hooguit als we ervoor kiezen om de tijdlijn te wijzigen. Alles komt goed. De kosten vallen eigenlijk best mee, toch?”

VDL Nedcar zou komend jaar met onderdelen uit de VS de eerste 1000 Lifestyle Vehicles bouwen voor Canoo, bestemd voor de Amerikaanse markt. Aanvankelijk was het de bedoeling om in 2023 zo’n 15.000 auto’s in Born te laten te maken. Maar tijdens de presentatie maandag bleek dat Aquila dat aantal in augustus al had opgevoerd naar 25.000 stuks.

Risico

Inmiddels is duidelijk dat Canoo omwille van een beperking van de risico’s, de eerste auto’s in Amerika laat bouwen. Aquila zei dat de engineering, het ontwerp en de inkoop van materialen zijn afgerond en dat hij al eind volgend jaar in de VS wil produceren.

Canoo rapporteerde een nettoverlies van 80,9 miljoen dollar in het derde kwartaal, bijna vier keer zo veel als de 23,4 miljoen verlies in dezelfde periode vorig jaar.

VDL Nedcar wil niet reageren op ontwikkelingen bij Canoo. De woordvoerder zegt gehouden te zijn aan de geheimhoudingsplicht die met Canoo is overeengekomen.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee