Column: Beveiligers die stoelen opruimen tijdens een zitconcert, Nederland in een notendop

Print
Column: Beveiligers die stoelen opruimen tijdens een zitconcert,  Nederland in een notendop

Marco van Kampen.  Afbeelding: De Limburger

Vorige week bezocht ik festival Le Guess Who? in Utrecht. Een vierdaagse manifestatie van obscure bandjes, linksdraaiende exposities en exotische dj’s. Elk jaar staat de hele stad in het teken van deze reis door het onbekende, of het nu om poppodia, kerken of voormalige psychiatrische observatieklinieken gaat. Een waar ontdekkingsfestival dus, al zou de cynicus het ook een walhalla voor aanstellerige cultuursnobs kunnen noemen.

Het was een surrealistische editie. Dat had alles te maken met de persconferentie van Rutte en De Jonge, op de vrijdagavond. Halverwege leek het festival te kapseizen door nieuwe restricties. Le Guess Who? werd Le Guess How?

De laatste twee dagen werden aan elkaar geïmproviseerd, met shows die naar de middag verhuisden en geplaceerde concerten. Niemand die daar om maalde. We konden ons tenminste nog een laatste keer laven aan de vrijheden van een festival.

De finale was gereserveerd voor de oorverdovend harde noise-punkband Osees. Blijven zitten bleek moeilijk. Na twee liedjes stonden twee mensen op van hun stoelen, om rap terechtgewezen te worden door het stelletje dat achter hen zat. Na nog eens twee nummers probeerden ze het opnieuw, nu wel met succes. Binnen een minuut stond iedereen. Vervolgens verlieten honderden mensen hun stoel en ontstond er een ouderwetse pre-corona moshpit voor het podium. Een batterij beveiligers betrad de zaal, bekeek hoofdschuddend het schouwspel en besloot om de zetels maar op te ruimen, bang dat iemand zijn nek zou breken over een stoeltje. Ik zag Nederland in een notendop.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu