De Busjop in Heythuysen is nu Boscafé de Busjop: ‘Een plek met veel ruimte, rust en vrijheid’

De Busjop in Heythuysen is nu Boscafé de Busjop:  ‘Een plek met veel ruimte, rust en vrijheid’

Afbeelding: Boscafé de Busjop

Kelpen-Oler / Heythuysen -

Dat Mathijs Joosten in de horeca terecht kwam, was niet vreemd. Hij groeide op in het bedrijf van zijn ouders Ria Joosten Catering & Evenementen en ontwikkelde al jong een passie voor het gastvrijheidsvak. In de zomer verruilde hij Eetcafé ’t Raodhoes in Neer voor De Busjop in Heythuysen. Hij veranderde de huisstijl en zit vol toekomstplannen.

Tijdens zijn opleiding aan de hotelschool in Hasselt (België) liep Mathijs Joosten stage bij verschillende bedrijven, zoals Diverso in Nederweert. Met zijn diploma op zak, wilde hij doorstuderen aan de Hoge Hotelschool in Maastricht. „Maar wegens een ontbrekende talenknobbel, bleek dit een kansloze missie.”

Gelukkig kwam in datzelfde jaar, 2012, Eetcafé ’t Raodhoes in Neer vrij. Daar ging hij op zijn negentiende aan de slag. „Na verloop van tijd ging ik me steeds meer met randzaken en nevenfuncties bezighouden, zoals diverse bestuursfuncties en wildbeheer. Ook was ik betrokken bij maatschappelijke initiatieven. Dat was voor mij een teken dat ik in mijn werk niet meer genoeg uitdaging had. Dus ging ik op zoek naar een nieuwe horecalocatie. Zo kwam ik bij De Busjop in Heythuysen terecht. Een plek met veel ruimte, rust en vrijheid waar ik graag kom. De ligging vlakbij het bos past precies bij mij. De natuur en het wild dat er leeft, interesseren mij van jongs af aan en die kan ik nu met mijn passie voor horeca combineren.”

Bourgondisch klasjenere

Joosten wist direct wat hij wilde met het café. Hij wijzigde de naam naar Boscafé de Busjop en paste daarvoor onlangs ook de huisstijl aan. „Een huisstijl waarmee we letterlijk en figuurlijk het bos de bosdieren en de natuur naar binnen halen. We kozen voor een eigen lettertype met een robuust en wild karakter en voor een nieuwe slogan ‘Natuurlijk Lekker’. De B is geschreven in oud-Germaanse kalligrafie als verwijzing naar het authentieke van de zaak. Limburgers komen naar ons om ‘bourgondisch te klasjenere’, een uitspraak die ook bij de ingang staat. Het is een authentieke plek waar je na een mooie wandeling terechtkunt voor een heerlijke borrel, lunch of diner. We voeren een kaart met veel regionale producten, mooie wijnen en diverse speciaalbieren. De feesten en partijen die hier in het verleden al plaatsvonden, houden we aan.”

Rustmoment

Ondertussen werkt Joosten aan een derde ‘poot’ van het concept naast het eten en drinken en de feesten, maar daar wil hij nog niets over zeggen. „We hebben in ieder geval veel plannen en bruisen van de ideeën. We hebben een goede verhouding met de gemeente en met Staatsbosbeheer, wat goed uitkomt voor de uitvoering van die plannen. We zijn druk bezig met de herinrichting van de omgeving van Boscafé de Busjop. Op de planning staan een vlindertuin, natuurpad, dierenweide, speelweide, een nieuwe sanitaire voorziening en dus die derde poot van ons concept. Maar rustig aan en één voor één. Alles om ervoor te zorgen dat mensen zich altijd welkom voelen en hier naartoe komen voor een rustmoment.”

‘Personeel blijven boeien’

Veel last van de personeelskrapte in de horeca heeft Joosten nog niet. „Door onze groeiambities zijn we op zoek naar een derde kok, maar verder zijn er geen personeelsproblemen. We zijn een sterk team. Personeel zelf opleiden, aan je binden en blijven boeien, daar gaat het volgens mij om. Human capital is het belangrijkste dat je hebt, dus daar moet je als werkgever goed voor zorgen.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu