warenhuis

‘Bijenkorf sterker na Thaise overname’

Print
‘Bijenkorf sterker na Thaise overname’

De Bijenkorf in Maastricht.  Afbeelding: Harry Heuts / Fotojournalist

Amsterdam -

Klanten van de Bijenkorf gaan profiteren van een overname door de steenrijke Thaise miljardairsfamilie achter de warenhuisketen Central Group. Experts voorspellen een betere positie van het warenhuis aan de onderhandelingstafel met luxe merken, en daardoor een ruimere keuze voor de consument. Bovendien is verder onheil in de vorm van een V&D-scenario afgewend.

Heuglijk nieuws voor Wesley Sneijder en andere liefhebbers: binnenkort zijn luxe merken als Dior misschien wel gewoon weer te koop bij de Bijenkorf in Utrecht. Of een van de andere vestigingen in Maastricht, Amstelveen, Rotterdam, Den Haag of Eindhoven. Nu liggen de modeproducten van Dior exclusief in Amsterdam in de etalage. Dat wil Dior zo, om een zweem van exclusiviteit te houden.

Retailconsultant Hans Eysink Smeets noemt de vergevorderde overnamegesprekken tussen de Thaise miljardair Tos Chirathivat en zijn Central Group met de eigenaren van de Bijenkorf ‘goed nieuws, omdat de Bijenkorf dan weer onder de vleugels komt van een grote partij’. Met bijvoorbeeld meer onderhandelingsmacht tegenover Dior.

De Bijenkorf heeft het niet makkelijk de laatste jaren. In 2014 besloot het warenhuis om vijf van de twaalf vestigingen te sluiten, in een poging exclusief te blijven en het noodlot dat V&D trof te vermijden.

Dat de Bijenkorf nu onder de vleugels van een grotere partij komt is volgens Eysink Smeets belangrijk, want als de Bijenkorf onverhoeds op eigen benen zou moeten staan, en de bescherming van een grotere partij zou verliezen, zou het er zeer slecht uitzien voor het in 1870 opgerichte concern met zijn ‘handvol winkels in een niet echt luxe landje’. „Ik ben dus blij dat dát vervelende scenario afgewend lijkt.”

Machtsstrijd

Achter de schermen woedt een snoeiharde machtsstrijd tussen de luxemerken enerzijds, en de warenhuizen anderzijds. De Bijenkorf is nu – samen met het Britse Selfridges en warenhuizen in Ierland en Canada – onderdeel van een groep van 25 warenhuizen. Maar Central Group is nog een maatje groter. Dat bezit onder meer KaDeWe (Kaufhaus des Westens) in Berlijn, het grootste warenhuis in Europa, en Rinascente in Italië. Ook heeft het warenhuizen elders in Duitsland, Denemarken en Zwitserland, en is het een grote speler in Azië.

Bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar ziet het gevecht tussen de warenhuizen en de luxe merken. Volgens hem gaat het om de data van en de contacten met de klant. Verrassend noemt hij de overname niet. „Deze markt is complex, vraagt veel investeringen.” Of het goed of slecht is dat de iconische warenhuisketen in handen van kapitaalkrachtige buitenlandse eigenaren komt? „Dit is zonder meer goed voor de Bijenkorf; zelf zijn ze te klein om tegen die merken in te gaan.” De afgelopen decennia hebben merken als Dior, Gucci, LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy ), en andere luxe merken hun distributie volledig omgegooid en warenhuizen een flinke slag toegebracht.

Eysink Smeets: „In de jaren negentig waren veel warenhuizen al aan het afzakken, onder meer door concurrentie van modebedrijven als Inditex (Zara, red.) en Primark. Het was geen goede en sexy plek meer voor de verkoop van dure artikelen.

Waslijst

De luxe merken hebben zich sindsdien teruggetrokken tot een select aantal grote warenhuizen op internationale A-locaties, een aantal eigen winkels geopend en online verkoop opgezet.” Als een warenhuis nu luxe merken in de etalage wil hebben, kan het rekenen op een flinke waslijst aan eisen, van de hoeveelheid vierkante meters en de verdieping in de winkel tot en met de hoeveelheid toegewezen verkopers erbij. Zo worden artikelen van Dior volgens de website van de Bijenkorf dus alleen in Amsterdam verkocht.

Maar, weet Eysink Smeets: „Bijenkorf wil dat soort beslissingen in eigen hand houden.” En dat kan beter met de Thaise hulp. Eysink Smeets: „Het gaat hier om internationale deals, zoals: ‘Als jullie nog in KaDeWe willen liggen, dan ook in alle Bijenkorf-winkels die wij willen’. Waarbij de keuze welke spullen van welk merk wel of niet in Utrecht of Eindhoven liggen door Bijenkorf genomen wordt, en niet door Dior.”

Retailveteraan Carel Bikkers gaat graag naar de Bijenkorf. Hij is ook positief over het Thaise familiebedrijf, dat volgens hem geen kortetermijnhorizon heeft. Wel blijft hij dus vrezen voor prijsdruk door e-commerce. „Het gaat heel moeilijk worden om alle vestigingen op onderscheidend topniveau te krijgen. Zo’n internationale eigenaar gaat dus wellicht keuzes maken waar hij wel in investeert, en welke vestigingen hij snel sluit en zijn verlies neemt.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee