VDL Nedcar straalt uit: ‘nog voor jaarwisseling een eind-goed-al-goed-boodschap’

Print
VDL Nedcar straalt uit: ‘nog voor jaarwisseling een eind-goed-al-goed-boodschap’

De bestelbus van Canoo is eigenlijk een directe concurrent van de bestelbus van Rivian  Afbeelding: Canoo

Born -

Met het mogelijk loslaten van elektrische autopionier Canoo, hengelt VDL Nedcar vrijwel zeker een veel grotere vis binnen: Rivian. De directie in Born straalt volgens insiders optimisme uit. ‘Nog vóór de jaarwisseling wordt gekoerst op een eind-goed-al-goed-verhaal.’

Komt Nedcar in handen van Rivian? Dat is momenteel de grote vraag. De gesprekken hierover lijken in een finaal stadium beland. Zaterdag vertrekt een stevige delegatie onder leiding van VDL Nedcar naar Amerika.

Die reis valt vrijwel samen met de boodschap van de beoogde Nedcar-klant Canoo aan zijn beleggers: ‘Vanwege ontwikkelingen bij VDL Nedcar verwachten we op dit moment geen definitieve overeenkomst.’ Onduidelijk blijft wat met die ‘ontwikkelingen’ precies wordt bedoeld.

Lees ook: Worden de autofabrieken in Born en Normal weer zusterlocaties?

De mededeling van Canoo is voor de VDL-top geen reden tot treurnis. Integendeel. Vakbondsbestuurders die tot laat donderdagavond met de directie van VDL Nedcar aan tafel zaten om vooral cao-kwesties te bespreken, bespeurden een opvallend groot optimisme.

„Natuurlijk hebben we gesproken over de stroom mediaberichten de afgelopen weken”, zegt Robert Wonnink (CNV). „Namen gingen er niet over de tafel. Wel zegt VDL Nedcar er alles aan te doen om de medewerkers nog dit jaar helderheid te verschaffen. Men wil de mensen een goed gevoel geven voor de feestdagen, een duidelijke stip aan de horizon zetten. Zo’n stip ontbreekt nu.”

FNV-collega Ron Peters bespeurde diezelfde ambitie. „Zolang er echter nog geen handtekeningen zijn gezet, houd ik zelf een gematigd positief gevoel. Ik wil de mensen in de fabriek geen valse hoop geven.”

VS-trip

Aan Nedcar-kant wordt de komende weken een stevig resultaat verwacht. De trip naar de VS wordt cruciaal. Hoe dan ook, Canoo lijkt als directe concurrent van Rivian buitenspel te staan dan wel genoegen te (moeten) nemen met de reservebank.

Lees ook: Het is erop of eronder voor VDL Nedcar: haakt Canoo af als nieuwe klant of niet?

Zoals De Limburger medio november al berichtte, hadden de Amerikanen VDL Nedcar tot 30 november de tijd gegeven om een handtekening te zetten onder een definitief contract. Deze week is die termijn opgerekt naar 15 december. ‘In het geval van een beëindiging van de relatie, zal een contante schikking of een andere onderling overeengekomen regeling worden getroffen’, aldus Canoo.

Canoo heeft op 1 juli 30,4 miljoen dollar overgemaakt aan VDL Nedcar als voorfinanciering. Daarvan is 4,3 miljoen dollar geïnvesteerd in onder meer een stukje nieuwbouw. De resterende 26,1 miljoen zijn bestemd om de productie in Born komend jaar te kunnen opstarten. Dat geld moet wellicht terug.

De vraag is waarom Canoo (tijdelijk) afhaakt. Topman Tony Aquila liet zich medio november ontvallen dat hij „meer fan is van een eigen fabriek dan van een contractfabrikant met alle risico’s van dien”. Hij wil snel met een eerste serieproductie aan de slag in de eigen fabriek. Verder voerde hij problemen met de pandemie, handelstarieven en het containertransport aan.

Toekomst

Hoe ziet de toekomst er voor Nedcar uit? Veel wijst in de richting van overname door Rivian. VDL Nedcar is toch een op zichzelf staand bedrijf binnen het VDL-conglomeraat. Het gros van de ruim honderd werkmaatschappijen is toeleverancier voor de industrie. Aan het hebben van een bedrijf als Nedcar zitten mooie kanten (zichtbaarheid, fraaie omzet- en winstcijfers). Maar er kleven ook grote risico’s (volatiliteit, enkel contractpartners) en zorgen (schommelingen in personele bezetting, negatieve publiciteit) aan.

Met de verkoop van Nedcar zou VDL winst kunnen maken. Geld om daarmee bijvoorbeeld na het afketsen van de overname van Neways, een andere elektronicaproducent te kunnen inlijven.

Wat betekent dit voor Nedcar? Een nieuwe eigenaar, nieuwe kansen. Er wordt druk gespeculeerd over een langer verblijf van BMW. De Duitse fabrieken moeten vanwege de elektrificatie grondig worden omgebouwd. Nedcar zou het daarmee gepaard gaande productieverlies kunnen opvangen.

Zo blijft er voldoende werk voor de kleine 4000 medewerkers nu. Eerst in de huidige fabriek en tijdens de ombouw daarvan voor Rivian, in de nieuwe accommodatie. Het feit dat zelfs EZK-minister Stef Blok zich indirect bemoeit met de kap van het Sterrebos en de snelle realisatie van de nieuwe fabriek, zegt genoeg.

De spanning stijgt rondom VDL Nedcar. Wordt december een echte feestmaand? Veel zal afhangen van de ontwikkelingen in de komende weken.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu