Chocolate Company uit Kerkrade ziet flinke groeikansen

Het succesverhaal van de Chocolate Company begon met de hotchocspoon.  © De Limburger

Kerkrade
Frans Dreissen

De daghorecabedrijven Chocolate Company uit Kerkrade, Doppio Espresso en Barista Café gaan samen verder onder de naam Caféco. De 67 franchisevestigingen behouden hun eigen naam en identiteit.

„Als oprichters van het bedrijf/merk Chocolate Company blijven wij bescheiden aandeelhouder van de nieuwe retail/horeca-organisatie; een belangrijke speler in de Nederlandse markt”, zegt directeur/eigenaar Mirjam Schroeder.

Lees ook: Chocolate Company (Kerkrade) breidt uit, maar waar blijven de Limburgse vestigingen?

„Voor ons niet minder belangrijk: de merken Barista en Doppio gaan óók onze chocolade(melk) verkopen. Dat betekent dat wij naast onze 19 merklocaties met volledig assortiment, in de loop van komend jaar ook een kleine 50 andere locaties in het land van chocolade gaan voorzien.”

Hotchocspoon

Het meest bekende product van de Chocolate Company is de Hotchocspoon, een soort chocololly om chocolademelk mee te maken, verkrijgbaar in meer dan zestig smaken.

Aan de formule van de drie spelers verandert niets. Het verschil wordt achter de schermen gemaakt wat betreft efficiëntie, capaciteit en expertise. „Aan de voorkant zijn de formules verschillend en onderscheidend, aan de achterkant werken ze nu min of meer hetzelfde”, zegt Peter van Eijl, oprichter van Doppio Espresso.

Groeikansen

„De samenwerking is een bijzondere ontwikkeling in de gefragmenteerde markt. Dit is niet het eindstation”, aldus Van Eijl. Door overnames van kleinschalige ketens wil het horecabedrijf Caféco het aantal koffie-/lunchvestigingen nog een keer verdubbelen. Caféco ziet kansen om zich vanuit stadscentra te verspreiden naar ziekenhuizen, treinstations en het buitenland. Chocolate Company heeft al vestigingen in Leuven, Düsseldorf en Gummersbach.

De gesprekken over het nieuwe combinatiebedrijf dateren van de zomer vorig jaar. De coronacrisis was volgens Van Eijl niet de aanleiding, maar bracht een en ander wel in een stroomversnelling. „Schaalgrootte is heel belangrijk in deze markt. Al is het maar omdat de marges bij koffieketens heel dun zijn en we toch met de tijd mee moeten gaan en blijven investeren. In bijvoorbeeld digitalisering, klanten de mogelijkheid geven om aan tafel met een QR-code te bestellen en af te rekenen.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal