Tweedehands automarkt is een aparte tak van sport geworden; recordvraag en recordprijs

Print
Tweedehands automarkt is een aparte tak van sport geworden; recordvraag en recordprijs

De tweedehands automarkt is boomingbusiness.  Afbeelding: ANP

Sittard -

De verkoop van tweedehands auto’s gaat dit jaar door het dak. Zo ook de gemiddelde prijs: 21.376 euro. Voor een flinke gezinsauto is dat 15.829 euro, voor een auto uit het luxe segment 54.774 euro. Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag over het hoe en waarom.

Is een tweedehands auto met een modaal inkomen nog wel te betalen?

„Je kunt heus nog wel een occasion op de kop tikken voor pakweg 5.000 euro. De stijging van de gemiddelde prijs is betrekkelijk en vooral het gevolg van een veranderende vraag: een hoog instapmodel, een SUV, een hybride of zelfs elektrische auto. Daar betaal je nou eenmaal meer voor. Tweedehandsauto’s uit het lagere- en middensegment zijn slechts een paar procent duurder vergeleken met 2020. Er is wel minder keus wat betreft populaire modellen.”

Lees ook: Prijs occasion stijgt naar record

Wat maakt een occasion zo aantrekkelijk?

„De markt van nieuwe auto’s wordt geteisterd door leveringsproblemen. Op sommige nieuwe modellen wacht je door het wereldwijde chiptekort tot wel veertien maanden. Dan is het alternatief vaak een jonge gebruikte wagen met weinig kilometers. Dat veroorzaakt krapte in heel Europa. Als Bovag verwachten wij dat er in ons land dit jaar 2 miljoen occasions van eigenaar verwisselen; 1,3 miljoen via de autobranche en een kleine 700.000 via de particuliere handel. Wij denken dat er circa 327.000 nieuwe auto’s op kenteken worden gezet; het laagste aantal sinds 1967. Destijds telde Nederland overigens maar 12,5 miljoen inwoners.”

Is het importeren van een auto uit het buitenland een aantrekkelijk alternatief?

„Ook in het buitenland is het aanbod schraal. Twee derde van alle import komt uit Duitsland. De auto’s zijn vaak rijker uitgerust: betere bekleding, stoelverwarming, panoramadak. De torenhoge aanschafbelasting (BPM) maakt de import minder aantrekkelijk voor jonge gebruikte auto’s. Verder is in Duitsland geen registratieplicht van de kilometers. Je weet niet of de teller is teruggedraaid. Bij BMW slaat de sleutel de km-stand op. Die kan je dus laten uitlezen. Verder adviseren wij vanwege alle papierkraam om bij een import een deskundige in de arm te nemen.”

Is er al een einde van recordverkopen occasions in zicht?

„Het chiptekort houdt zeker nog tot medio volgend jaar aan. Verder kiezen veel mensen door de coronacrisis voor individueel vervoer. Omdat ook bedrijven vanwege lange levertijden op leaseauto’s deels overstappen op jonge occasions, zal de markt voorlopig nog wel in disbalans blijven. Overigens is van de jaarlijkse nieuw-aankopen nog geen kwart een kopende particulier. Een ruime meerderheid gaat naar de zakelijke markt.”

Wie spinnen er garen bij de occasion-gekte?

„Dat zijn toch de garages en handelaren in onderdelen. Het eigen autobezit blijft overigens onverminderd populair. Het wagenpark in Nederland blijft toenemen. Het meerwerk aan occasions heft het mindere werk aan nieuwe auto’s op. Vooral de elektrische wagens behoeven vanwege minder slijtage minder onderhoud. Automonteurs hoeven echter niet te vrezen voor hun baan. Als Bovag verwachten wij dat er tussen 2030 en 2035 in Nederland pas zo’n 2 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn, naast nog zeker zo’n 7 miljoen benzine-, diesel- en hybrideauto's. Het duurt vermoedelijk nog tot 2060 vooraleer Nederland, op de oldtimers na, nagenoeg volledig elektrisch rijdt.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee