Wel een factuur maar geen schadeherstel? Dat is volgens de verzekeraar fraude

 © Getty

Een factuur voor schade indienen, maar die schade niet laten herstellen? Dat is een klant van Aegon duur komen te staan. Hij staat nu te boek als fraudeur.

Dave Krajenbrink

Dat blijkt uit een recente uitspraak van financieel klachtinstituut Kifid. De man had twee claims bij zijn verzekeraar ingediend en kreeg voorschotten uitgekeerd. Met daarbij de vermelding dat wanneer de totale schade was hersteld, de klant een factuur kon indienen.

Dat deed deze klant ook meteen door een factuur van een bevriende aannemer op te vragen en die vervolgens bij zijn verzekeraar in te dienen. Daarmee deed hij volgens zijn verzekeraar voorkomen dat de herstelwerkzaamheden al waren uitgevoerd. Achteraf bleek echter dat dit niet geval was.

Lees ook: Weert mocht schuldhulp stoppen na verzwijgen van schadevergoeding voor gestolen sieraden

Voor de verzekeraar was dit aanleiding om de persoonlijke gegevens van deze klant op te nemen in diverse frauderegisters en ook 2500 euro aan onderzoekskosten op de man te verhalen.

Klacht

De klant diende hierop een klacht in bij het Kifid. Hij verklaarde dat hij de e-mail niet goed had gelezen en niet wist dat de factuur pas kon worden ingediend nadat de herstelwerkzaamheden waren uitgevoerd. Hij is zich er ook van bewust dat er dingen niet goed zijn gegaan, maar zegt dat hij niet de intentie had te frauderen.

Maar de Geschillencommissie vindt de verklaring niet geloofwaardig en stelt de verzekeraar in het gelijk.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal