Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’

Print

De Brand brouwerij rond 1910.  Afbeelding: Archief Brand

Wijlre -

‘Op ’t goeie leven: proeven, brouwen, beleven’. De Brand Bierbrouwerij in Wijlre koestert het ambachtelijke en bourgondische en houdt zich al 150 jaar fier overeind in een biermarkt die sterk in beweging is.

De Brand Bierbrouwerij in Wijlre ademt historie. Het is een lappendeken van met elkaar verbonden panden en aan elkaar geplakte bijgebouwen. Het huidige proeflokaal fungeert niet alleen als het kloppende hart, maar is tevens de plek waar het allemaal ooit begon. Met een kleine plattelandsbrouwerij.

De geschiedenis voert volgens historisch onderzoek door onder anderen pastoor Crutzen, terug naar 1340. Hoewel dat jaartal discutabel is, mag Brand zich afficheren als de oudste bierbrouwerij van Nederland.

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
De Brand-bestelwagen rond 1930-1950.  Foto: Archief Brand

In 1871 treedt de in Simpelveld geboren spoorweg-ingenieur Frederik Edmond Brand toe tot het brouwersgilde. Hij koopt op 23 december dat jaar voor 8000 gulden het panhuis (afgeleid van Pfannenhaus, ketelhuis), twee woningen en omliggende tuinen van Pieter Hubert L’Ortije. Onder de naam Brand Brouwerij De Kroon maakt hij er een echte brouwerij van, die van generatie op generatie overgaat.

Pilsener

Innovatie staat hoog in het vaandel. Als een van de eerste brouwers in het land brengt Brand in 1902 laag gistend bier (pils) op de markt. Pal na de Tweede Wereldoorlog wordt met een knipoog naar de ‘overwinnaars’ Imperator gelanceerd. De Imperator is daarmee het oudste speciaalbier van Nederland, al snel gevolgd door onder meer UP en Dubbelbock.

Rob Habets, de man waar Limburg trots op is

Rob Habets (65) uit Voerendaal tapt al 45 jaar water uit historische bron; 75 meter diep en afkomstig uit de Ardennen. Om er de mooiste, prijswinnende Brand-biertjes mee te brouwen. Vol van smaak, fruitig, rijk aan hoppen en zacht in afdronk. „Ik ben continu bezig met smaakbeleving.”

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
Meesterbrouwer Rob Habets in de kelder waar enkele bieren liggen te rijpen.  Foto: Harry Heuts

Gefascineerd door de brouwsels van Catweazle in de gelijknamige tv-kinderserie, begon Habets in 1976 als leerling-laborant bij Brand. Hij groeide geleidelijk aan door tot meesterbrouwer in 2003. Hij is het creatieve brein achter de recepten van tal van nieuwe bieren.

„Ik vind het geweldig om te experimenteren met smaak door het bier te laten rijpen. De Brand-formule onderscheidt zich door stevige, krachtige bieren. Niet alleen de neus/mond-beleving is belangrijk, maar ook de kleur. Het oog wil ook wat.”

Een alcoholvrij biertje is niet iets wat bij Rob Habets past, zo geeft hij eerlijk toe. „Maar de wereld verandert en wij moeten daarin mee. Zelf zou ik overigens graag eens een trappist willen brouwen. Ook drink ik graag een Schneider Weisse Tap 5.”

De bierexplosie van nieuwe merken en smaken op de markt gaat grotendeels aan hem voorbij. Te frivool, geen kwaliteitsgarantie. Zelf zweert hij bij alleen de beste ingrediënten, zoals hoppen van de Amerikaanse noordwestkust en gerst uit bijvoorbeeld Noord-Frankrijk.

Als brouwmeester draagt hij grote verantwoordelijkheid. „Het is een echt vak.” Met de pensioendatum in zicht, is hij al twee jaar bezig met het opleiden van zijn universitair geschoolde opvolger. „Voor dit beroep heb je iemand met passie nodig, met liefde voor het brouwen en het liefst met Brand-groen bloed.”

„Zelf ben ik supertrots op wat ik heb mogen doen; op de prijzen ook die we de afgelopen jaren hebben gewonnen. Natuurlijk, het blijft een kwestie van smaak. Maar kwaliteit verloochent zich niet.”

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
Het Brand-etiket door de decennia heen.  Foto: Harry Heuts

De prestigieuze predicaten koninklijk en hofleverancier, moeten worden opgegeven als de inmiddels landelijk bekende familiebrouwerij in 1989 wordt overgenomen door het machtige Heinekenconcern. Wat blijft zijn de merknaam, een grote mate van zelfstandigheid en de creativiteit.

„Zo is er in de voorbije tien jaar in samenwerking met thuisbrouwers een aantal innovaties in de markt gezet, waaronder een award-winning IPA,” vertelt Marc Scholten, marketingmanager bij Heineken en eindverantwoordelijke voor onder meer het merk Brand.

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
Foto: Harry Heuts

Anno 2021 telt Brand 62 medewerkers en worden vanuit Wijlre een kleine 6000 locaties in het land voorzien van pils en/of speciaalbieren. „Wij focussen vooral op een kernassortiment van elf bieren: traditionele pilsener, de IPA, Weizen, Up, Oud-Bruin, Winterbock, Lentebock, Dubbelbock en sinds kort het nieuw ontwikkelde Krachtig Blond. Verder twee alcoholvrije bieren: Weizen 0.0 en IPA 0.0. En wellicht straks ook een Pilsener 0.0. Áls, dan moet die écht goed smaken.”

Bierbeweging

Brand zweert bij kwaliteit, smaak en traditie in een tijd dat de bierkeuze voor de consument reuze is. „Je ziet dat mensen minder merktrouw zijn en meer zijn gaan proeven”, aldus Scholten. „De bierbeweging wordt echter steeds gekker. Consumenten worden verleid door etiketten en namen. Bier maakt tongen los. De markt heeft daardoor een push gekregen, wat zich ook vertaalt in meer vraag naar premium merken.”

Brand zit niet stil. „In de toekomst willen we zelf of in samenwerking met andere brouwers nieuwe bieren in de markt zetten”, vertelt Joëlle van de Sanden, manager Brand Proeflokaal. Tegelijkertijd appelleert het merk aan een stukje nostalgie. „In de campagne zullen we vooral de bourgondische kant benadrukken: het genieten, het goede leven.”

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
Foto: Harry Heuts

„Als Brand willen we ook meer onder de mensen komen”, voegt Marc Scholten eraan toe. „Bier is het sociale bindmiddel. Er komen straks veel initiatieven rondom de brouwerij. Wij zullen de banden met de Limburgers strakker aanhalen.”

Horeca

Brand is meer een horeca- dan retailmerk. „Covid heeft er om die reden bij ons behoorlijk ingehakt.” De herhaaldelijke horecasluitingen hebben de brouwketels wat betreft Pilsener op een lager pitje gezet. „Al met al is ons marktaandeel dankzij de inbreng van speciaalbieren redelijk stabiel gebleven.”

Brand Bierbrouwerij in Wijlre bestaat 150 jaar en proost op ‘het goeie leven’
Marc Scholten,eindverantwoordelijke voor het merk Brand bij Heineken.  Foto: Heineken

Uitdagingen zijn er genoeg in de toekomst. „De biermarkt zal zich blijven doorontwikkelen; de vraag naar speciaalbieren groeit. Ik weet zeker dat wij daar als Brand, met onze lange geschiedenis van zullen meeprofiteren.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee