Veertig doorzichtige badkuipen voor Adelheid Roosen: een Reuvers bedrijf maakt ze

Directeur Han Dirks van het Reuverse bedrijf GFS in het prototype badkuip voor Adelheid Roosen. © Peter Schols

Reuver -

Veertig doorzichtige badkuipen: theatermaakster Adelheid Roosen wil ze hebben voor een show van haar gezelschap Female Economy. Om veertig bevlogen carrièrevrouwen in het water te laten glijden. Een bedrijf uit Reuver is de badkuipen nu aan het maken.

Jacqui Stroucken

Het theatergezelschap van Adelheid Roosen had volgens fabrikant Han Dirks al een doorzichtige badkuip uit China laten komen. Uiteindelijk landde de opdracht veel dichter bij huis: in Reuver, bij Dirks en zijn bedrijf Greijn Forming Solutions. Geen sexy naam voor een bedrijf, en de grijze loods waarin GFS werkt spreekt ook al niet tot de verbeelding. Sommige producten die het maakt des te meer.

Die badkuipen bijvoorbeeld. Of de grote kunststof laarzen bij het stadhuis in Venlo. Of doorzichtige glijbanen voor op cruiseschepen en bij Disney. Een experimenteel autootje voor studenten van de TU in Eindhoven, of de kappen van zonneauto’s die meedoen aan de Solar Challenge.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt hier gemaakt. De achterkant van de passpiegels bij lingeriewinkel Hunkemöller bijvoorbeeld, bikkelharde beschermkappen voor ME-busjes, het front van Haagse trams, de roldeurtjes voor een designkast. Sterker: je denkt er niet eens over na dat zulke onderdelen ook ergens door iemand gemaakt moet worden.

Eigenschappen

Maar bij GFS denken, zien, ademen ze alleen maar vormen. Mallen en vormen. En nu dus ook die van een badkuip voor de Amsterdamse theatermaakster. Behalve dat het prototype doorzichtig is, valt de kuip in niets op. Gewoon standaard, eenpersoons, een gat onderin waardoor het water straks wegloopt. „Verder hoefden ze geen bijzondere eigenschappen te hebben”, zegt Dirks.

Dat wordt dan weer wél verwacht van de vrouwen die er eind februari in te water worden gelaten. Adelheid Roosen en onder anderen medespeelster Anna Drijver willen bij de vrouwen, terwijl ze badderen, ‘feminiene energie laten ontwaken’. Onder de Amsterdamse sterrenhemel, zo staat te lezen op de website van Female Economy.

Champions League

Han Dirks lijkt te nuchter om zich in dit soort fratsen te verdiepen. Of het nu een beschermkapje voor een luchtfilter is, een deksel voor een vacumeermachine of een badkuip: voor hem is een vorm een vorm, sexy of niet sexy. Hij vindt ze allemaal even uitdagend om te maken. Zolang ze maar perfect zijn en een concrete functie hebben, een reden van bestaan. Vooral met grote, complexe en doorzichtige kunststof vormen speelt GFS nu – naar eigen zeggen – in de Nederlandse eredivisie. De Europese Champions League lonkt.

Hadden de Reuverse gebroeders Greijn dat ooit kunnen denken toen ze in de jaren vijftig begonnen met hun bedrijf? Ze waren er waarschijnlijk wel creatief genoeg voor. Want in de koepels van bommenwerpers uit de oorlog zagen ze andere voorwerpen. En ze begonnen die koepels om te vormen. „Gewoon uit armoede”, besluit Dirks, sinds vier jaar eigenaar van het bedrijf. Met een beetje fantasie kun je in de koepels van toen de badkuipen van nu zien.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal