BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…

Print
BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…

Afbeelding: Uwe Fischer

Sittard -

De gloednieuwe iX moet het beste en meest geavanceerde zijn dat BMW op dit moment te bieden heeft. Is het Duitse vlaggenschip de mooiste van het elektrische SUV-land?

Waarschijnlijk niet als we die vraag te letterlijk nemen, want de iX is niet bepaald easy on the eye. Onze Europese ogen moeten wel hard werken om de schoonheid in BMW’s nieuwste elektro-SUV te zien. Vooral de enorme oppervlakken op de flanken maken ‘m fors en verre van subtiel, terwijl ook de enorme ‘grille’ (opnieuw) om gewenning vraagt. De designafdeling in München is all-in gegaan en heeft een paar flinke stappen gezet om een nieuwe designtaal neer te zetten. Bovendien is de vorm van de iX nuttig, want z’n cw-waarde bedraagt daardoor een indrukwekkende 0,25 en dat is lager dan die van de revolutionaire i8 (0,26). Allemaal om zo veel mogelijk elektrische kilometers uit het batterijpakket te halen.

Autotest BMX iX. Video: Autovisie

Twee versies

Nu dat onderwerp toch is aangesneden: de iX verschijnt in eerste instantie in twee verschillende versies op de markt, de 40 en 50. Hij heeft altijd een motor op de voor- en achteras en daarmee vierwielaandrijving, maar in het geval van de 40 reikt het gecombineerde vermogen tot 240 kW en 630 Nm. Het accupakket heeft in die versie een capaciteit van 71 kWh (netto), goed voor op papier 425 kilometer. De 50 heeft een gecombineerd vermogen van 385 kW en een veel grotere batterij (105,2 kWh netto), waardoor-ie 630 kilometer ver komt op een lading stroom.

Wij maakten voor het eerst kennis met de sterkste versie en realiseerden over een afstand van 260 kilometer – met veel snelle kilometers in de sportmodus – een verbruik van 22,2 kWh/100 km, wat correspondeert met een bereik van zo’n 470 kilometer. Wie dan moet laden, doet dat in het geval van de 50i met een maximaal vermogen van 195 kW, waarbij het 35 minuten duurt om de batterij van 10 naar 80 procent te laden. BMW maakt voor deze iX namelijk nog altijd gebruik van een conventioneel en beproefd 400 volt-systeem. Een 800 volt-systeem zou de iX duurder maken, terwijl dat volgens BMW niet zo dringend is, aangezien veel snelladers in met name China en de VS niet meer dan 400 volt leveren. Die opmerking laat duidelijk zien wat de belangrijkste markten voor de iX zijn. Bovendien stelt BMW dat een laadtijd van zo’n 30 minuten op dit moment snel genoeg is voor de klant. Dat kan misschien zo zijn, maar BMW loopt daarmee qua elektroprestaties niet alleen achter op Porsche en Audi, maar óók op Hyundai en Kia, die in een veel lager segment elektro-auto’s leveren die wél binnen zo’n 20 minuten tot 80 procent zijn op te laden.

BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
Foto: Uwe Fischer

Vliegend tapijt

BMW maakt ook voor deze iX gebruik van de vijfde generatie elektrotechniek, dus elektromotoren zonder een permanente magneet. Dat is positief, niet alleen omdat er geen zeldzame metalen in de motoren worden gebruikt, maar ook omdat de rotor op deze manier nauwkeuriger kan worden aangestuurd. Daarbij is het maximumkoppel over een groot toerenbereik beschikbaar, wat resulteert in een snelle en consistente vermogensafgifte. Dat past goed bij het karakter dat BMW aan de iX poogt mee te geven: dat van een vliegend tapijt. Vraag je met je rechtervoet om alle 523 paardenkrachten, dan krijg je ze, maar het stroompedaal laat zich goed doseren zodat de vermogensafgifte soepel en lineair is. De geluidsisolatie is daarbij van een hoog niveau, want de iX is ontzettend stil.

BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
Foto: Uwe Fischer

Onderstel

Daar draagt het onderstel met luchtvering en adaptieve dempers aan bij, dat bovendien een breed veerspectrum bewerkstelligt. In de comfortstand werkt de iX oneffenheden goed weg en glijden de bijna 2.600 kilo’s over het asfalt, terwijl de massa in de sportmodus en op hoge snelheden keurig in bedwang wordt gehouden zonder dat dit leidt tot oncomfortabel veergedrag. De achterasbesturing zorgt voor stabiliteit op hoge snelheid, terwijl de iX op lagere snelheid juist wendbaar aanvoelt. Verwacht niet dat deze iX xDrive50 een sportmachine is: er verschijnt volgend jaar nog een sterkere en dynamischere iX M60 met ruim 600 pk. Deze iX is vooral een bijzonder comfortabele en snelle elektro-SUV, waarbij het rijden opmerkelijk genoeg ondergeschikt lijkt aan andere zaken.

Lounge

BMW gaat er prat op te stellen dat deze iX ‘van binnen naar buiten’ is ontworpen, waarbij de nadruk lag op het creëren van een ultieme binnenruimte. Dat de moderne automobiel steeds meer moet aanvoelen als een lounge, horen we al jaren. Welnu, bij de iX is dat goed gelukt. Het dashboard is minimalistisch en ruim van opzet, vervaardigd uit prachtige materialen en het geheel ziet er erg fraai uit. Met name de graphics op het grote, gebogen infotainmentscherm en instrumentarium zijn indrukwekkend en geven je het gevoel in de toekomst te rijden. In de iX debuteert bovendien BMW’s nieuwe iDrive-systeem, dat anders is van opzet. Het hoofdscherm bevat nu een naar eigen wens in te vullen galerij van ‘widgets’, waarbij het makkelijk is om door de verschillende menu’s te navigeren. Ook nieuw is de diepere integratie met Apple CarPlay en Android Auto. Die systemen werken nu niet afzonderlijk van het BMW-systeem, maar de applicaties die je op je telefoon hebt, verschijnen nu ook ín het iDrive-systeem en tussen de andere apps van de auto. Daarbij kunnen ook de navigatieapps van Apple en Google niet enkel op het rechter infotainmentscherm worden afgespeeld, maar voor het eerst ook in het instrumentarium achter het stuur. Handig, al zit er een kanttekening aan vast. De telefoon en auto werken namelijk nog niet op zo’n manier samen dat ze met elkaar kunnen communiceren over de batterijcapaciteit en actieradius. Wie langere ritten maakt en ondertussen moet laden, kan daardoor eigenlijk geen gebruik maken van de geliefde navigatievoorzieningen van Apple of Google, omdat die niet aangeven waar, wanneer en hoe lang je ergens moet laden. BMW geeft toe dat die systemen dat in een ideale situatie wel zouden moeten doen, maar dat die diepe integratie nu nog niet mogelijk is.

BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
Foto: Uwe Fischer

Daarnaast kent het systeem enkele ergonomische missers. Omdat je de stuurkolom heel ver naar je toe kunt halen, zit je in de iX ook verder naar achteren in de auto voor een goede zitpositie. Daardoor is het scherm echter niet meer binnen handbereik. Daar biedt de iDrive-controller op de middenconsole weliswaar een oplossing voor, maar de klimaatregeling onder in het scherm kun je niet met die knop bedienen. Ook zijn de stoelen niet perfect. Ze zien er prachtig uit en hebben een goede pasvorm, maar de zitting is te kort en het is niet mogelijk om die uit te schuiven.

BMW iX: spiegeltje, spiegeltje, aan de wand…
Foto: Uwe Fischer

Eindoordeel

Al met al legt BMW met de iX op het gebied van comfort, luxe en digitale voorzieningen de lat in dit segment weer wat hoger, maar de vraag is hoe lang de auto standhoudt. Zoals gezegd verzetten de elektroprestaties van de iX op dit moment geen bakens, terwijl Audi en Porsche volgend jaar beide al een elektro-SUV op het geavanceerde PPE-platform voorstellen. De spiegel kan tegenwoordig snel z’n oordeel wijzigen.

Specificaties BMX iX xDrive50

  • Prijs: € 105.472
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,6 s
  • Gem. verbruik: 23-19,8 kWh/100 km
  • Motor: synchroonmotor met elektromagneet
  • Plaatsing: voor- en achterin
  • Max. vermogen: 523 pk (385 kW)
  • Max. koppel: 765 Nm
  • Transmissie: Eentraps reductie­versnelling
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • AC laden: 11 kW
  • DC laden: 195 kW
  • Accu: lithium-ion, 105,2 kWh (111,5 kWh bruto)

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee