Bij de Luisterlijn Venlo is het in de nacht niet stil, vrijwilligers zijn nog altijd nodig

 © Website Luisterlijn

Venlo

Dag én nacht zijn de vrijwilligers van de Luisterlijn Venlo er voor inwoners uit Noord- en Midden-Limburg, die op dat moment bij niemand met hun verhaal terecht kunnen, willen of durven.

Bij de Luisterlijn vinden zij, in een anoniem gesprek steun, troost en een luisterend oor. Vooral aan het begin van de avond en in de nachtelijke uren is het druk en staat de telefoon roodgloeiend. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, zijn dringend nieuwe vrijwilligers nodig.

De Luisterlijn ontvangt per dag gemiddeld bijna vijftienhonderd oproepen. Meer dan de helft van de gesprekken vindt plaats buiten kantoortijden.

De nacht

„Als voor veel mensen de werkdag erop zit, kantoren sluiten en de stilte van de nacht zich aandient, neemt de drukte bij de Luisterlijn toe. ’s Nachts, wanneer mensen niet kunnen slapen, is er grote behoefte om met iemand te kunnen praten over verdriet, zorgen of pijn”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn.

„Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is dat we 24 uur per dag bereikbaar zijn. We zijn hiervoor afhankelijk van vrijwilligers. Als er daarvan te weinig zijn, ontstaan er bereikbaarheidsproblemen. En dat is heel wrang, vooral ’s nachts, omdat er vaak helemaal niemand anders bereikbaar is.”

‘Vooral de gesprekken in de nacht zijn bijzonder”

Peter en Kees werken al jaren als vrijwilliger, ook ’s nachts. Kees: „’s Nachts is de wereld klein, er gebeurt minder. Mensen komen meer tot rust, gaan nadenken over het leven, kunnen niet slapen en willen dan hun verhaal kwijt. Vaak kunnen ze dan niemand bereiken, want iedereen slaapt, behalve de Luisterlijn.”

Hoewel het zwaar kan zijn om nachtdiensten te doen, levert het ook veel mooie en zinvolle gesprekken op. Vrijwilliger Peter beaamt dat. Hij geeft aan dat hij de nachtdiensten voor geen goud zou willen missen. „Als mensen ’s nachts wakker zijn heeft dat een oorzaak. Niet altijd, maar vaak ontstaan er daardoor bijzondere gesprekken. Mensen zijn ook dankbaar dat er ’s nachts naar hen geluisterd wordt.”

De vrijwilligers bij de Luisterlijn zijn het hele jaar door bereikbaar via telefoon 088-0767 000 (24/7), chat (van 10.00 uur - 22.00 uur) of mail (alle dagen van de week)

Voor meer informatie of aanmelden kan contact worden opgenomen met de locatie in Venlo; venlo@deluisterlijn.nl, of telefoonnummer 077 - 3548888 (dit is niet het nummer van de Luisterlijn zelf).

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal