In november 2021 hebben consumenten 8,7 procent meer besteed dan in november 2020. Vooral aan diensten gaven ze meer uit.
Zo stegen de uitgaven aan diensten als telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper met 14,2 procent in vergelijking met november 2020. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Vergelijk met 2020
Belangrijke verklaring voor deze stijging is het feit dat bijvoorbeeld de horeca in november 2020 op slot was. Hetzelfde geldt voor pretparken, theaters, bioscopen, dierentuinen, bibliotheken, zwembaden en musea. De consumptie van diensten was in november 2021 nog wel ruim 2 procent lager dan in november 2019. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
In november 2021 hebben consumenten 3,6 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in november 2020. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Verder hebben consumenten in november nagenoeg hetzelfde gespendeerd aan voedings- en genotmiddelen als in november 2020.
Overige goederen
Aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten, hebben consumenten 3,7 procent meer uitgegeven dan in november 2020. Consumenten verbruikten meer energie en gaven meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. In november 2021 was het kouder dan in november 2020.