Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia

Print
Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia

Afbeelding: Skoda Auto

Sittard -

Met bekende bouwstenen uit de Volkswagen-doos toch weer een echte Skoda maken. Dat is gelukt met de Fabia.

De Skoda Fabia is aangeland bij de vierde generatie en na 22 jaar zijn er 4,5 miljoen exemplaren verkocht. De Fabia heeft in het competitieve B-segment altijd een eigen plek weten te veroveren als het no-nonsense aanbod. Een betaalbare, doordachte en ruime supermini voor een schappelijke prijs. Genoeg voor een eigen fanbase in het B-segment, waarin de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio en Toyota Yaris de grote spelers zijn. De nieuwe Fabia staat op het MQB A0-platform en dat is de bodemplaat waarop onder meer de Audi A1, de genoemde Polo en de T-Cross rollen. Maar Skoda past het ook al toe op de Kamiq. Het is stijver, veiliger, groter en maakt gebruik van een modernere elektrische architectuur. Sinds het verscheiden van de Citigo als het instapmodel van het merk moet de Fabia daarmee de verkooplijsten in Nederland beklimmen.

Autotest Skoda Fabia. Video: Autovisie

Ruim

De kracht van de Skoda zat hem in de royale ruimte en op dat vlak heeft hij zelfs gewonnen. Hij meet voortaan 4,11 meter van bumper tot bumper, waarmee hij elf centimeter langer is. Het zorgt ervoor dat hij fors geschapen is voor zijn segment, want het gemiddelde is vier meter. De wielbasis is 9,4 centimeter toegenomen en daarmee is de afstand tussen beide assen zelfs forser dan bij de eerste generatie Octavia. In de breedte is hij 4,8 centimeter uitgedijd. De kofferbak kreeg 50 liter meer inhoud, waardoor die nu 380 liter bedraagt. Dat is vergelijkbaar met de huidige Golf en veel meer volume dan gebruikelijk in het B-segment. Met de bank plat ontstaat er 1190 liter en ook dat is een mooie waarde. De inzittenden komen er evenmin bekaaid vanaf. De fijne achterbank staat onder een flinke hoek, heeft een lange zitting en een zachte vulling. Tot de voorstoelen blijft er een centimeter of vier over voor de knieën als je 1,80 meter bent. Tot de dakhemel zelfs tien centimeter. Op de voorste zitrij staan stoelen met keurige afmetingen, voldoende steun en verstelbaarheid. Op het praktische vlak bevindt hij zich dan ook vooraan in zijn klasse en is hij eigenlijk beter dan de Volkswagen Polo. Met dezelfde technische fundering, maar een ruimer opgezet bouwwerk.

Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia
Foto: Skoda Auto

Interieur

De ‘huisstijl’ van Skoda ziet er ook weer frisser uit. Met een herkenbare neus en rustige lijnen. In het interieur evenmin designuitspattingen, maar een strak afgewerkt geheel. Harde kunststoffen, glimmende panelen, in stof ingepakte plastics, voldoende aflegruimte, een modern multimediasysteem, inductieladen, draadloze smartphoneconnectiviteit en zelfs een digitale cockpit, al dan niet standaard. Het centrale scherm is er in drie varianten met een maximum van 9,2 inch. Het staat op het dashboard, terwijl het er bij een Polo in is geïntegreerd. De grootste versie heeft thematoetsen aan weerszijden en de menu’s zijn suboptimaal. Het is soms even zoeken voordat je de juiste aanraakopdracht hebt gevonden. De airco-unit heeft fysieke toetsen en de Fabia doet met de juiste aankleding niets onder voor een Polo. Solide, degelijk en met net genoeg franje als je wat contrasterende kleuren kiest op het dashboard. De tekst Fabia aan weerszijden van het instrumentarium geeft bovendien een eigen draai aan het geheel. Het klokkencluster geeft overzichtelijk de benodigde informatie weer. Er zijn weer praktische vondsten, zoals een optionele usb-c- aansluiting in de binnenspiegel om bijvoorbeeld een dashcam aan te sluiten, waardoor er geen kabel over het dashboard loopt. Voorts ontbreken de ijskrabber in de tankklep en de paraplu in de deur niet. In de kofferbak vind je een uitklapbare mat om de achterbumper te beschermen tijdens het beladen en een flexibel opbergvak om spullen van verschillende grootte in vast te maken.

Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia
Foto: Skoda Auto

Aandrijving

Het motorenaanbod bestaat voor Nederland slechts uit één versie, maar in twee vermogensvarianten. Het betreft de 1,0-liter driecilinder turbomotor met 95 pk en 175 Nm in combinatie met een handgeschakelde vijfbak, of een variant met 110 pk en 200 Nm die gekoppeld is aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Hij wordt geleverd in drie uitvoeringen: Active, Ambition en Business Edition. Met een prijsniveau vergelijkbaar met de Polo is de Fabia niet zozeer de onderscheidend scherp geprijsde auto in zijn segment, want bij de concurrentie zijn – al dan niet zwakker gemotoriseerde – versies te krijgen voor minder. Skoda biedt ook geen milde hybride of een full-hybrid om de CO2-uitstoot (en de prijs) te verlagen.

Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia
Foto: Skoda Auto

Rijervaring

We hebben met beide motorvarianten gereden. De versie met handbak blijkt de prettigste. De ‘minderbedeelde’ driecilinder moet wel even op stoom komen onder 2000 toeren per minuut, maar presteert vervolgens afdoende in het middentoerengebied. Hij haalt in 10,6 seconden 100 km/h en op een gevarieerde rit haalden we al 1 op 18,2. De fabrieksopgave van 1 op 20 lijkt eenvoudig haalbaar. De koppeling gaat licht, de pook soepel door de versnellingen en het is een geschikte aandrijflijn voor deze supermini, maar een zesbak zou wenselijk zijn. Met korte lagere versnellingen voor meer spintkracht en een langer spaarverzet voor de zuinigheid. Maar de grootste hork rijdt hiermee vloeiend weg. Wie meer snelheid en gebruiksgemak wil, neemt de versie met automaat. Die motor heeft iets meer punch, maar heel groot is het verschil niet. Het gedrag van de automaat voldoet deels, want opschakelen gaat snel en soepel. Echter, in druk spitsverkeer heeft hij moeite om het stop-and-go-verkeer naadloos aan elkaar te knopen. Hij schakelde houterig en te laat terug van 2 naar 1 tijdens het uitrollen voor een stoplicht. Ook het aangrijpen bij het wegrijden gaat te langzaam en vervolgens te abrupt om van een soepele start te kunnen te spreken.

Een eigen draai voor nieuwe Skoda Fabia
Foto: Skoda Auto

Demping

We reden hem langs de Poolse kust aan de Oostzee. Een paar kilometer landinwaarts is het asfalt op de buitenwegen zwaar gehavend. Het is veelvuldig gerepareerd en daardoor zeer hobbelig. Zelfs het soepele onderstel van de Fabia had er zijn handen vol aan. Hij is soft geveerd en zacht gedempt, waardoor hij de grootste aanslagen weet te verwerken. Op 16-inch wielen ging hij daar nog wat beter mee om dan op 17-inch exemplaren waarop we hem ook hebben geprobeerd. Die brengen meer stuurprecisie, maar minder afrolcomfort.

Op het Nederlandse asfalt rijdt hij probleemloos door veel souplesse, aardig wat rol om de lengte-as en een koersvaste wegligging, al dan niet geholpen door de uitgebreide rijhulpjes om afstand te bewaren tot de voorligger en binnen de lijntjes te blijven. De besturing is sterk bekrachtigd en geeft geen feedback, maar wel precisie. Genoeg om hem moeiteloos een parkeervak in te draaien of vol vertrouwen een afrit te nemen. Dat is exact wat een Fabia moet doen.

Eindoordeel

Groot, doordacht, praktisch en verzorgd. Nuchter bekeken beter dan een Volkswagen Polo.

Specificaties Skoda Fabia 1.0 TSI

  • Prijs: 20.290 euro
  • Topsnelheid: 195 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 20,0
  • CO2-emissie: 113 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 999 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 95 pk (70 kW)/5000 min-1
  • Max. koppel: 175 Nm/1600 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakelde vijfbak, voorwielaandrijving

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee