Column: Een blikje dat langer koud blijft, dát is een echte blikvanger

Print
Column: Een blikje dat langer koud blijft, dát is een echte blikvanger

Sjra Puts.  Afbeelding: Lilian Terstappen

Roermond -

In de auto die ik nu drie jaar rijd, zitten verschillende snufjes die ik in de vorige auto niet had. Zo licht er in de achteruitkijkspiegel een lampje op als een andere auto me inhaalt. En dat terwijl ik altijd gedacht heb dat een achteruitkijkspiegel gewoon was om achter je te kijken. Toch?

Afgelopen weekend ontdekte ik bij onze oosterburen een loepje aan het winkelwagentje. Voor de kleine lettertjes op het etiket, weet u wel. Hoe attent van de winkelketen. Terwijl we altijd voor waar hebben aangenomen dat je een winkelwagentje alleen kunt gebruiken om je boodschappen van A naar B te brengen. Overigens heeft de historie ons geleerd dat er tal van creatievelingen zijn die daar anders over denken en dus voor één euro een basis hebben voor allerlei rijdende bouwsels. Maar dat terzijde.

Laten we eens een biertje erbij pakken, maar dan in overdrachtelijke zin, want het is zondagmorgen negen uur als ik dit schrijf. En ik ben geen bierdrinker. Onlangs in een Belgische supermarkt viel mijn oog op een koelkast met koude blikjes bier. Vreemd, dacht ik. Dat is typisch een zomerservice bij temperaturen ver boven de twintig graden. Maar toen las ik de tekst op het blikje: Froid plus longtemps. Jupiler vertelt ons dat deze blikjes het bier langer koud houden. En dat terwijl we dachten dat het drankblikje an sich al lang een voldongen feit was.

Luchtstroom

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik ging op onderzoek uit. Ik citeer de website van de FeBeD (Federatie van Belgische Drankenhandelaars) van vrijdag 26 juli 2019: „De nieuwe verpakking ontwikkelde AB InBev samen met Diabatix, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen van koelcomponenten gebruikmakend van artificiële intelligentie. Het resultaat is een innovatief bierblik dat het bier langer koud houdt. Het ‘Langer Koud’ blik heeft een ingenieus reliëfpatroon waardoor de stroming van de lucht langsheen het blik verstoord wordt. Hierdoor wordt er een soort isolatielaagje gevormd rondom het blik waardoor de inhoud minder snel opwarmt. Het ‘Langer Koud’ blik is zo efficiënt dat je er zelfs een ijsje in kunt bewaren, dus dat hebben we gedaan, zegt Rob Goossens, senior brand manager voor Jupiler.”

Ik zeg: geniaal!

Kaizen

Bij mijn trainingen of keynotes laat ik vaak enkele mensen een ballon opblazen. Dat doen ze keurig, zoals de meeste mensen een ballon opblazen. Vervolgens vraag ik om er 30 procent extra lucht in te blazen. Een enkeling durft het niet, een ander gaat voorzichtig te werk, kijkend naar de andere deelnemers en weer een ander blaast ferm de lucht uit zijn longen tot de ballon aan flarden gesprongen is. Die laatste deelnemer heeft er alles uitgehaald en weet tot hoever hij zijn resultaat kan maximaliseren.

Terug naar u. Heeft u het bierblikje in uw bedrijf al uitgemolken? Heeft u al een dag zitten brainen over wat er nog allemaal kan verbeteren of vindt u het wel goed zo? Creatieve denkinstrumenten als SCAMPER – lees deze column – kunnen zorgen voor een incrementele ontwikkelcyclus. Kaizen doet hetzelfde: Kaizen betekent letterlijk ‘verandering’ (kai) om ’goed te worden’ (zen), veranderen naar beter dus. Voor mij is het Jupilerblikje een echte blikvanger als ik in de beeldspraak blijf. Spraakmakend, van toegevoegde waarde en zeer nuttig.

Schollekes, Belgische vrienden. Proost, dus.

Reageren? sjra@sjraputs.nl

Sjra Puts is eigenaar van Creative Brainworks – www.sjraputs.nl

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee