ABN AMRO: ‘Metaversum bedreigt de winkelstraat’

Leerlingen reizen over de wereld met een virtual realitybril, terwijl ze gewoon door school lopen. © Roger Dohmen

Sittard -

Het metaversum is de nieuwe hype in de online wereld. Straks shoppen we in deze 3D-wereld alsof we door een gewone winkelstraat lopen. ABN Amro verwacht dan ook dat het metaversum op termijn negatieve gevolgen heeft voor de fysieke winkelstraat.

Redactie WijLimburg Marc van de Ven

Het metaversum is als het gewone internet, maar dan in 3D. Mensen kunnen elkaar daar ontmoeten, samenwerken, leren, ontspannen en consumeren. Het metaversum staat nog in de kinderschoenen, stelt ABN Amro, maar de 3D-wereld leent zich goed om thuis met een digitale bril op te winkelen, in alle rust producten te bekijken en deze eenvoudig digitaal aan te schaffen. Webwinkel Alibaba maakte al in 2017 realtime virtueel winkelen mogelijk met behulp van een app, een kartonnen 3D-bril en een mobiele telefoon. Grote techpartijen als Apple, Alphabet, Amazon en Microsoft zijn volop bezig met het ontwikkelen van digitale brillen en virtuele werelden. Zo ook Facebook, dat zijn naam niet voor niets veranderd heeft in Meta.

Niets onmogelijk

Volgens de bank is moeilijk te voorspellen hoe snel het metaversum zich gaat ontwikkelen. Het heeft het huidige online netwerk ook jaren gekost om op het huidige niveau te komen. Zeker is dat het metaversum inspeelt op de behoefte van eenvoudig en snel winkelen in een omgeving waar niets onmogelijk lijkt, aldus ABN Amro. Wanneer het metaversum voor iedereen makkelijk toegankelijk wordt, kan het uitgroeien tot een invloedrijk digitaal verkoopkanaal. Het zal vooralsnog lang verlieslatend zijn, net als online winkelen, maar uiteindelijk leiden tot minder fysieke winkels.

Gezamenlijk platform

De kleinere merken en retailers ontkomen er volgens de bank niet aan om hun waar straks ook in het metaversum aan te bieden. Het verschil met internet is dat dit waarschijnlijk via gezamenlijke platformen zal moeten gebeuren, omdat het zelfstandig bouwen geen haalbare kaart lijkt.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal