Hoogheid Marcel II maakt Kouwe Soep en Sjieke Sjips van kneusjes

Print
Hoogheid Marcel II maakt Kouwe Soep en Sjieke Sjips van kneusjes

Harald van Amerom van Van Kneus presenteert de Kouwe Soepen. Afbeelding: Stefan Koopmans

Venlo -

Onder de naam Van Kneus verwerkt een Venloos bedrijf de kneusjes onder de groenten en het fruit tot onder meer Kouwe Soep en Sjieke Sjips.

Aangenaam, Van Kneus. Ons mankeert allemaal wel iets. We zijn te groot, te klein, te dik, te dun. De één is krom, de ander heeft een buts of is beschadigd. Maar dat zie je niet. We zitten verborgen in een gazpacho. Klinkt best sjiek, voor een stel kneusjes. Wij noemen het trouwens gewoon kouwe soep.

Het zal het grote publiek nog niets zeggen, maar in mei liggen de ‘kouwe soepen’ in drie smaken in supermarkten in Noord-Limburg, zegt algemeen directeur Harald van Amerom (51) uit Venlo. Ere wie ere toekomt, het idee is van Marcel Verdellen. Hij geniet lokaal enige bekendheid als de prins van Jocus. Hij zwaait sinds 2020 de scepter over Venlo, dankzij corona.

Bakbanaan

Tijdens zijn regeerperiode maakte hij werk van een plan dat al langer sluimerde. Verdellen is directeur van Satori, een onderneming in Zuid-Holland die exotische groenten en fruit importeert. Denk aan limoen, bakbanaan, papaya, gember, cassave en zoete aardappel. Het stuitte de idealistische hoogheid steeds meer tegen de borst dat zoveel voedsel wordt verspild. En dat begint al bij de oogst.

Producten die niet de ideale maten hebben, verlaten soms nooit de akker. Ze rotten weg. Met een beetje geluk dienen ze als veevoer. Een ander deel van het voedsel raakt tijdens het transport beschadigd. Verdellen vroeg de HAS Hogeschool de mogelijkheden te onderzoeken van de kneusjes, in vaktaal ‘reststromen’ genoemd. Studenten kwamen op de gazpacho. Het Spaans gerecht is een koude soep van rauwe groenten en kruiden, meestal met tomaat.

Strandtent

Het resulteerde in drie varianten: een gele, rode en groene. De gele is gemaakt met gember, kurkuma, citroengras en zoete patat. De recepten werden gemaakt met Raaskal, een bedrijf uit Naaldwijk dat druk is met het creëren van het ‘eten van de toekomst’. Oprichter is Sjoerd Henstra, oud-eigenaar van een strandtent die vermeld werd in de Michelingids. Henstra werd medeaandeelhouder van het bedrijfje dat Verdellen en Van Amerom in 2021 hebben opgericht.

De naam kwam uit de koker van een reclamebedrijf. Uit drie opties werd Van Kneus gekozen, alsof het een familienaam betreft. De Nederlandse naam, die wellicht niet uit te spreken is in het buitenland, zal een internationale doorbraak niet belemmeren, meent Van Amerom. „Heineken wordt ook overal verkocht.” Van Kneus kreeg wel de tip het assortiment uit te breiden. Het leidde onder meer tot Sjieke Sjips en Dikke Sjips, die niet gefrituurd maar gedroogd zijn. „De namen zijn net iets anders, net als de producten zelf”, verklaart Van Amerom.

Vrouwen

Gemikt wordt op minstens twintig producten, die vooral gericht zijn op vrouwen tussen de twintig en zestig. Van Amerom: „Die zijn meer bezig met gezonde producten dan mannen.” Een Belgische investeerder wil instappen om de ontwikkeling van het bedrijf te versnellen.

Maar eh, hoe duurzaam is die kouwe soep, als die uit Zuid-Amerika hiernaartoe moet komen? Dat is een gevoelig puntje, erkent Van Amerom. Hij wijst er echter op dat de scheepvaart verduurzaamt en dat de boeren een goede prijs krijgen voor een product dat eerst ongebruikt bleef liggen. Dat is ook duurzaam, natuurlijk.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee