Werkgevers schieten tekort in optimale parkeerfaciliteiten

Print
Werkgevers schieten tekort in optimale parkeerfaciliteiten

Afbeelding: Getty Images/iStockphoto

Sittard-Geleen -

Recent onderzoek van parkeerplatform Toogethr wijst uit dat bij een derde van de zakelijke parkeerders die wel eens mis grijpt bij een parkeerplek bij het werk, de werkgever géén oplossing biedt. Dit terwijl het de grootste irritatie (29 procent) oproept.

Sterker nog, bij automobilisten die voor een zakelijke afspraak wel eens op een andere locatie parkeren, heeft het ontbreken van een parkeerplek voor 2 van de 5 (39 procent) een negatieve invloed op de mening over de klant of opdrachtgever. Het liefst willen ze zicht op of er plek is ofwel waar er een parkeerplek beschikbaar is (23 procent). Parkeren blijkt een onderschat onderdeel van de zakelijke mobiliteit.

Irritatie

Ondanks de nieuwe manier van werken in de afgelopen twee jaar waarin veel thuisgewerkt wordt, reist nog steeds het grootste deel van de zakelijke reiziger met de auto. Als het op parkeren aankomt, vinden ze het het belangrijkste dat er voldoende plek beschikbaar is (57 procent). Het komt echter regelmatig voor dat er verder gezocht moet worden, een vierde heeft, zelfs in deze tijd, soms of bijna nooit een parkeerplek. En dat geeft irritatie – waar jongeren overigens meer last van hebben dan ouderen. Dat parkeren aanzienlijke invloed kan hebben op de negatieve gemoedstoestand, blijkt uit het feit dat het zelfs de mening over de opdrachtgever kan veranderen.

Mobiliteit

„Wat opvalt, is dat als werkgevers aan mobiliteit denken, het parkeren vaak vergeten wordt. Maar parkeren is onlosmakelijk verbonden met mobiliteit en zakelijke automobilisten hebben hier wensen en verwachtingen bij”, aldus CEO en medeoprichter van Toogethr, Joost Bijlsma.

Efficiënt inrichten

De werkgever biedt wel eens een oplossing voor het parkeerprobleem. De meest voorkomende is het advies om thuis te werken (30 procent), gevolgd door een vergoeding van het OV (20 procent). Oftewel; de auto laten staan. Echter, de auto is nog steeds het meest geliefde en gebruikte vervoermiddel van en naar werk, zo blijkt uit het onderzoek. Een passende oplossing voor het efficiënt inrichten van de parkeerfaciliteiten en zo de zakelijke automobilist een optimale parkeerbeleving geven, ontbreekt.

Volgens Bijlsma is een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat 86 procent van de zakelijke automobilisten geen parkeerplaats kan reserveren. „Mensen willen weten waar ze aan toe zijn en kunnen gaan en staan waar en wanneer ze willen. Zo willen ze ook inzicht in de parkeersituatie voordat ze ergens naartoe gaan. We zien door de verandering in de manier van werken al een verschuiving van vaste parkeerplekken naar de mogelijkheid om te reserveren. Het begin is er.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee