‘Energiebemiddelaars blijven consumenten bellen, ondanks verbod’

 © ING Image

Nieuwegein
ANP

Energiebemiddelaars zijn consumenten ook na 1 juli vorig jaar blijven bellen ondanks dat dit niet meer mag. Dat meldt consumentenprogramma Radar na eigen onderzoek. Zo’n 60 procent van de 14.000 ondervraagden stelde nog altijd door de bedrijven gebeld te worden. Vrijwel iedereen geeft aan de belletjes vervelend te vinden. Slechts 4 procent heeft er geen problemen mee.

Op 1 juli vorig jaar ging de Telemarketing-wet in. Die bepaalde dat bedrijven alleen nog mogen bellen als een consument daar uitdrukkelijke toestemming voor heeft gegeven of eerder klant is geweest van het bedrijf. Die wet verving het Bel-me-niet-register.

De nieuwe wet biedt ook het zogeheten recht van verzet. Daarbij kan een consument aangeven niet meer gebeld te willen worden, maar ook daar hebben bedrijven maling aan. Van de mensen die daar gebruik van maakten werd 84 procent daarna toch opnieuw gebeld.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal