Kia EV6 is een vlot vlaggenschip

Print
Kia EV6 is een vlot vlaggenschip

Afbeelding: www.weigl.biz

Sittard -

Nadat Kia met de e-Niro voorop al het bestverkochte merk van Nederland is geworden, zet het met deze EV6 een auto neer die het gat naar de nummer twee zomaar eens nog groter zou kunnen trekken.

Het lijkt wel alsof het vergelijken van auto’s met de opkomst van EV’s steeds meer een spelletje ‘toptroeven’ is geworden. Het draait alleen nog maar om de harde cijfers, minder om het gevoel. De volts, kilowatts, kilometers actieradius en centimeters binnenruimte vliegen je om de oren. Vanuit dat perspectief bekeken creëert Kia met de EV6 een buitengewoon goede positie voor zichzelf. Want net als het zustermodel de Ioniq 5, staat deze EV6 op het nieuwe Koreaanse E-GMP platform, dat aansprekende prestaties op alle vlakken mogelijk maakt. Met een 800 volt-boordnet is snelladen tot 235 kW mogelijk, vooral ook een lading van 10 tot 80 procent in slechts 18 minuten. Dat vertaalt zich bij de EV6 met 77,4 kWh grote accu in 300 tot 400 kilometer. De totale opgegeven actieradius reikt tot 528 kilometer. Nog meer aansprekende getallen zijn de rijklare instapprijs van 44.495 euro, wat alleszins redelijk is voor een bijna 4,7 meter lange en 1,9 meter brede crossover-hatchback met een wielbasis van 2,9 meter, 169 pk en 400 kilometer actieradius. Een upgrade naar 229 pk en 77,4 kWh kost 7500 euro, waarbij al veel standaarduitrusting is inbegrepen. Ook beschikbaar zijn vierwielaandrijvers met 325 pk. Op termijn volgt een echt sportieve ‘GT’-variant, die 584 pk op straat zet voor een 0-100 sprint in 3,5 seconden en een top van 260 km/h. Nog vragen?

Autotest Kia EV6. Video: Autovisie

Kwaliteitsindruk

Het is ook niet zo dat overduidelijk op andere zaken is bespaard om tegen een redelijke prijs tot indrukwekkende cijfers te kunnen komen. Als je er echt naar op zoek gaat, komt je in het interieur ook wel goedkopere kunststoffen en afwerkingsfoutjes tegen, maar over het algemeen laat de EV6 een keurige kwaliteitsindruk achter. Er worden veel verschillende materialen door elkaar gebruikt om de eentonigheid te breken. Door een uitgekiende combinatie van fysieke knoppen en een infotainment-touchscreen is een bedieningsconcept ontwikkeld dat je in een mum van tijd onder de knie hebt. Onder de ventilatieopeningen is een rij aanraakvlakken met een duo draaiknoppen geplaatst, dat met een druk op de knop van functie wisselt tussen de airco of het grote scherm. De inhoud daarvan kennen we al min of meer van onze Sorento-duurtesters en andere recente Kia’s. Het is niet per se een grensverleggend systeem, maar ruimschoots snel en functioneel genoeg voor de hedendaagse eisen. Ook is het hele elektrisch rijden er goed in verwerkt, met een routeplanner die vanzelf snelladers weet te vinden en dergelijke. Een digitaal dashboard en head-up display maken de informatievoorziening nog completer.

Kia EV6 is een vlot vlaggenschip
Foto: www.weigl.biz

De stoelen staan zoals het een cross­over betaamt vrij hoog in de auto, dus wie een echt lage sportieve zitpositie wil, moet verder kijken. Ook is het in combinatie met een panoramadak even kijken of je genoeg hoofdruimte overhoudt. De stoelen zelf zijn ruim instelbaar, en hoewel een uitschuifbare zitting ontbreekt, kun je door de stoel naar achteren te kantelen toch genoeg ondersteuning van de bovenbenen realiseren. De ruwe stof van de GT-Line stoelen was wel een stuk prettiger ter ondersteuning dan de gladde bekleding van andere modellen. Achterin is zeer veel beenruimte en ook hier is een eventueel gebrek aan hoofdruimte op te lossen door de leuning ver achterover te leggen zodat je bijna ligt. Door de enorme breedte is het een overtuigende vijfzitter. De kofferbak is met meer dan 500 liter ruim zat, alleen zit ‘m dat vooral in de lengte en breedte, niet in de hoogte of diepte. Met de leuning plat gaat er om dezelfde reden amper 1300 liter in. Wel blijft er dan tussen de voorstoelen en achterbank flink wat extra ruimte over, alsook in de frunk die goed is voor 50 liter extra.

Kia EV6 is een vlot vlaggenschip
Foto: www.weigl.biz

Prestaties

Met een 0-100 tijd van 7,5 seconden lijkt de 229 pk EV6 niet bijzonder snel in vergelijking met bepaalde concurrenten, maar dat ligt vooral aan het feit dat hij altijd rustig van z’n plek rolt en het vermogen voorzichtig opbouwt. Als de auto eenmaal rolt, is de acceleratie vlot genoeg. De 325 pk sterke vierwielaandrijver schiet met de extra tractie veel vlotter uit de startblokken, wat goed terug te zien is in de fabrieksopgave van 5,4 seconden voor de standaardsprint. Bij tussenacceleraties voel je hoe de voorste motor een klein momentje nodig heeft om aan te koppelen. Normaliter wordt hij namelijk van de voorwielen losgemaakt om wrijving en daarmee verbruik te minderen. Met schakelflippers achter het stuur kan geswitcht worden tussen eenpedaalsrijden, verschillende regeneratiesettings of extreem ver uitrollen. Een inschatting van de daadwerkelijke actieradius houd je nog van ons tegoed, aangezien de heuvelachtige testomgeving in Zuid-Spanje niet helemaal representatief was. In elk geval wordt beloofd dat de Kia, vanwege een slim temperatuurmanagementsysteem met warmtepomp, 80 procent van de actieradius behoudt tot -7 graden.

Kia EV6 is een vlot vlaggenschip
Foto: www.weigl.biz

Rijgedrag

Wat we al wel weten, is dat het echt een aangenaam rijdende auto is. Duidelijk dynamischer dan de Ioniq 5. Daarvoor lever je wat aan comfort in, maar krijg je ook iets verrassend lichtvoetigs terug. De demping is vooral achter aan de stugge kant. Maar door gebruik van frequentie-afhankelijke dempers, worden korte oneffenheden toch redelijk goed doorgelaten. Het helpt daarbij dat de bandwang zelfs met 20-inch wielen nog vrij dik is. De goede demping, samen met het lage zwaartepunt en een goede balans maken dat de EV6 een stuk lichter aanvoelt dan de 1800 tot 2000 kilo die hij daadwerkelijk weegt. De massa wordt goed opgevangen, draait vlot de bocht in en drukt pas door tijdens hard remmen. De besturing is vrij doods, maar wel precies en goed doseerbaar. In tegenstelling tot de meeste auto’s in dit segment wordt het weggedrag nu eens niet gekenmerkt door alleen maar veilig onderstuur. Met het ESP zo goed als uitgeschakeld kun je zelfs op vermogen de achterkant laten uitbreken. Houdt de systemen ingeschakeld en de EV6 wordt kort aangelijnd. Sowieso zijn er een hoop veiligheidssystemen op de auto te vinden of te krijgen. Daaronder ook een combinatie van rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol, zodat je op niet al te bochtige wegen veel denkwerk aan de auto kunt overlaten. Tel daarbij op dat je net zoals op elke andere Kia zeven jaar of 150.000 kilometer garantie krijgt, en de EV6 wordt een aanbod waar je als EV-rijder niet omheen kunt.

Kia EV6 is een vlot vlaggenschip
Foto: www.weigl.biz

Eindoordeel

Een EV die voor elk wat wils te bieden heeft. Ruim, dynamisch en qua elektrotechniek – zeker in z’n prijsklasse – toonaangevend.

Specificaties Kia EV6 77,4 kWh Plus

  • Prijs: € 51.995,--
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Acceleratie 0-100: 7,5 s
  • Gem. verbruik: 16,5 kWh/100 km
  • Motor: synchroonmotor met perm. magneet
  • Plaatsing: dwars achterin
  • Max. vermogen: 229 pk (168 kW)/n.b. Min-1
  • Max. koppel: 350 Nm/n.b. Min-1
  • Spec. massa: 8,3 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductieversn.
  • Aandrijving: achterwielen
  • Bruto accucapaciteit: 82,5 kWh
  • Netto accucapaciteit: 77,4 kWh
  • AC laden: 11 kW
  • DC laden: 235 kW
  • Onderstel: v: McPherson, stabi/a: multilink, stabi
  • Remmen: geventileerde schijven
  • Bandenmaat: 235/55R19

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee