DS 4 wordt de nieuwe statushouder

Print
DS 4 wordt de nieuwe statushouder

Afbeelding: Greg

Sittard -

De belangrijkste stoel aan de tafel van DS was leeg, maar wordt nu bezet door de DS 4, het volumemodel voor de bovenzijde van het C-segment. Hij spreekt met een mengelmoes van accenten, maar ook een eigen taal.

DS behoort samen met Alfa Romeo en Lancia tot de premiumtak van de Stellantis groep en die floreert niet bepaald. Alfa Romeo worstelt, Lancia stuiptrekt en DS vecht sinds 2014 als zelfstandig merk voor zijn eigen plek, maar heeft wel de beste line-up van de drie. Naast de 3 Crossback, de 7 Crossback en de 9, komt daar in november deze 4 bij. Dat is een crossover voor het C-segment op basis van het EMP2-platform, waarop de Peugeot 308 en de Opel Astra de meest recente auto’s zijn. Vooral met die laatste heeft de DS veel gemeen. De Franse comfortgodin rolt van dezelfde productieband in Rüsselsheim als de volkse Astra.

Autotest DS4. Video: Autovisie

Aantrekkelijke cocktail

De 4 is een mix van een hatchback, een coupé en een SUV. Een aantrekkelijke cocktail van scherpe lijnen, een barokke neus, gewaagde lichtunits, veel glimmers en aparte proporties. Met een lengte van 4,40 meter is de 4 langer dan een Astra en vergelijkbaar met de Peugeot 3008. Door een basisprijs van 35.450 euro kiest de DS positie boven haar concerngenoten, want het mikt op het vipgedeelte van het C-segment. Het domein van de BMW 1-serie, de Audi A3 en de Mercedes-Benz A-Klasse die vergelijkbare entreeprijzen hanteren, terwijl de cross­over-varianten van dat Duitse drietal veel duurder zijn.

De 4 wordt geleverd met een drietal aandrijflijnen met uitsluitend voorwielaandrijving en een automatische achtbak. Bekende units uit de voorraadkasten van Stellantis op de voormalige PSA-afdeling. De basisversie heeft een 1,2-liter driecilinder met turbo die 130 pk en 230 Nm levert met de genoemde prijs van iets meer dan 35 mille. Dan volgt de 1,6-liter viercilinder turbo met 180 pk en 250 Nm voor minimaal 42.850 euro. Maar voor Nederland zal de stekkerhybride met 225 pk en 360 Nm het grootste aandeel voor zijn rekening gaan nemen. Hij maakt gebruik van dezelfde viercilinder, maar dan in combinatie met een 109 pk elektromotor en een 12,2 kWh-accu, waardoor hij 50 kilometer elektrisch kan rijden en de CO2-uitstoot lager uitvalt. Dat verklaart zijn relatief gunstige prijs van 41.150 euro: op hetzelfde uitrustingsniveau als de 180 pk benzineversie is hij 2000 euro duurder.

DS 4 wordt de nieuwe statushouder
Foto: Greg

Er zijn meerdere uitvoeringen leverbaar die niet alleen de mate van luxe bepalen, maar ook het uiterlijk aankleden. Weet wel dat een navigatiesysteem pas standaard is vanaf het tweede niveau, genaamd Trocadero. Voor (iets) meer SUV-look is er de Cross-variant en voor een sportiever tintje de Performance Line. Er komt een elektrische versie met nog onbekende specificaties en de timing is opmerkelijk. DS mag die variant namelijk eerder lanceren dan Opel, want de Astra-e met dezelfde techniek is voor 2023 aangekondigd.

Exclusieve indruk

We konden alleen de stekkerhybride proberen in de luxe introductie-uitvoering La Première. Die maakte een exclusieve indruk door het gebruik van fraaie materialen. Het dashboard, de deurpanelen en delen van de middentunnel zijn ingepakt met leer, terwijl er geen harde kunststoffen in het blikveld zitten. Alcantara en hout behoren eveneens tot de mogelijkheden om uiting te geven aan Franse chic. De comfortabele stoelen met ruime verstelbaarheid zijn bekleed met nappaleer, waardoor ze niet alleen lekker zitten, maar er ook stijlvol uitzien. De achterbank is meer economy class en biedt gemiddelde ruimte voor dit segment, maar de 4 oogt gesoigneerd op beide zitrijen. Weet wel dat de gereden DS tegen de 50.000 euro kost. Het is nog de vraag hoe de basisversie er vanbinnen uitziet. Mogelijk heeft hij dan zijn avant-gardistische kleding verruild voor een alledaagser kloffie.

DS 4 wordt de nieuwe statushouder
Foto: Greg

Hij heeft ook de nieuwste multimedia van DS met een in het dashboard geïntegreerd scherm, waarin de meeste functionaliteit is verstopt. Dat betekent veel tikken op het paneel om instellingen te veranderen. Het werkt met grotere buttons en heeft verfijndere graphics dan voorheen, waardoor de menu’s overzichtelijker zijn. Het systeem omvat ook een kleiner touchscreen op de middentunnel, waarmee snelkoppelingen zijn te maken naar veelgebruikte functies op het hoofdscherm. Dat tweede paneel is ergonomisch goed geplaatst, want met de arm op middensteun valt je hand er precies op. Een nuttige toevoeging die vorm en functie verenigt. Dat is wel eens anders geweest bij DS.

DS 4 wordt de nieuwe statushouder
Foto: Greg

Aandrijving

De bekende PHEV-aandrijflijn houdt zich in de goed geïsoleerde 4 nog beter op de achtergrond dan in andere modellen met deze techniek, want de topuitvoeringen hebben geluidwerende zijruiten. Alleen met geactiveerde kick-down of acceleraties op hogere snelheid is het geloei van de 1.6 te horen. Maar doorgaans is het een soepele combinatie met veel instant kracht dankzij de elektromotor, waarmee een kleine 50 kilometer met zwijgende viercilinder is te rijden. De achtbak schakelt rustig en voelt zich minder in zijn element als er op tempo gewisseld moet worden. Dan gaan de acties te langzaam en met te grote onderbrekingen in de aandrijving. Storend is het trage schakelen tussen D en R. Je moet helemaal stilstaan, voordat er van rijrichting veranderd kan worden. Met als gevolg dat je tijdens het manoeuvreren geregeld kortstondig onbedoeld de verkeerde kant op schiet. Maar zit de gang er eenmaal in, dan rijdt de DS bekoorlijk.

DS 4 wordt de nieuwe statushouder
Foto: Greg

De stekkerhybride heeft standaard de actieve dempers met een camera in de voorruit die het wegdek scant en het onderstel daarop voorbereidt. Die Active Scan Supension is actief in het snelheidsdomein van 15 tot 130 km/h en weet op 20-inch wielen smeuïg comfort te bieden. Geen zijdezacht gevoel van luchtvering, maar een adequate demping met voldoende absorptievermogen. Er zijn meerdere rijstanden, waarin aandrijflijn, besturing en dempers aangepast worden. In de comfortmodus voelt hij relaxed en ploft hij op zijn onderstel, maar begint de achterzijde op hogere snelheden zweverig en onrustig te worden. Dan is de allerminst stevige Sport de betere optie. Het koetswerk beweegt best wat, waardoor hij tijdens het accelereren op zijn kont zakt. Vervolgens voel je de ontlaste voorbanden aan het stuurwiel trekken. De besturing is sterk bekrachtigd, steriel en filtert de feedback van de voorwielen weg om een kalme rijervaring te bieden. Dat lukt met de veelgebruikte techniek van het concern best aardig en in elk geval beter dan bij de eerste generatie, maar echt onderscheidend is hij door zijn aandrijflijn en rijgedrag niet. De 4 moet het vooral hebben van zijn opvallende koetswerk en smaakvolle interieur, terwijl de rest van de auto niet teleurstelt. Het is de meest kansrijke DS tot nu toe, maar dat is nog geen garantie voor een succesvol en definitief verblijf in het statusgevoelige deel van het C-segment.

Eindoordeel

De meest kansrijke DS tot nu toe. Mooie verpakking en geen teleurstellende inhoud.

Specificaties DS 4 E-Tense 225

  • Prijs: € 41.150,--
  • Topsnelheid: 233 km/h
  • Acceleratie 0-100: 7,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 76,9
  • Accucapaciteit netto: 12,2 kWh
  • Max. laadsnelheid: AC 7,4 kW
  • CO2-emissie: 29 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo + elektromotor
  • Max. vermogen: 180 pk (133 kW)/5500 (e-motor 110 pk)
  • Max. koppel: 250 Nm/1650 min-1 (e-motor n.b.)
  • Transmissie: achtbak, automatisch

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee