Prachtig weer en ‘bevrijding’ stuwen bieromzet tijdens carnaval; ‘Dit had de branche echt nodig’

Het mooie weer droeg mede bij aan een goede bieromzet tijdens carnaval. © Bas Quaedvlieg

Sittard
Frans Dreissen

De biertap stond tijdens de carnavalsdagen juichend open. Brouwerijen herleefden hoogtijdagen. „Dit had de horecabranche echt nodig. Wij trouwens ook.”

Alfa Bierbrouwerij in Schinnen spreekt van een stevige opleving. „Een omzetstijging van 15 tot 20 procent ten opzichte van de laatste, reguliere carnaval in 2020”, vertelt Harry Meens. „Ik zag volle pleinen. Het bruiste weer in de centra. Mensen vierden feest, hadden plezier en konden elkaar weer in de ogen kijken.”

Carnaval voelde als een soort bevrijding. „Er was wat frustratie over het late jawoord. Maar toen dat hoge woord eruit was, zijn we met man en macht de uitdaging aangegaan.”

„We zijn meteen dubbele diensten gaan draaien”, vult dochter Michelle Meens aan. „We hebben gewerkt tot één uur ’s nachts. Medewerkers van andere afdelingen hebben meegeholpen aan de afvullijn. Er is extra leeggoed opgehaald en de auto’s zijn vrijwel continu op de weg geweest om de 700 punten in Nederland te bevoorraden. Dat gebeurt trouwens nog steeds. Er wordt volop besteld omdat veel kroegen zowat door hun voorraad heen zijn.”

Uitdaging

Bij de Brand Bierbrouwerij in Wijlre moet de balans nog worden opgemaakt. „Ons gevoel zegt dat er iets minder is besteld dan in 2020”, aldus Martijn Wijnhoven. „Logisch, want er is wat minder georganiseerd. In de dorpen was het relatief rustig. In de grote steden daarentegen erg druk. Vooral in Maastricht.”

„De voorbereiding was uitdagend. Twee weken slechts in plaats van zes. Omdat men niet wist wat er ging komen waren de kasteleins bovendien voorzichtig. Al met al hadden wij als Brand onze voorraden echter snel op orde. Wat betreft het afvullen van oud bruin was dat wel wat lastiger. Maar ook dat ging, in tegenstelling tot andere brouwers, uiteindelijk goed. Qua logistiek hebben we flink opgeschaald: extra wagens, extra chauffeurs, leveringen tot 3 uur ’s nachts en qua kelderbier waren we voor onze 2500 horecapunten zelfs 24 uur per dag bereikbaar.”

Inzet

De druk bereikte in de aanloop naar carnaval ook bij Gulpener het kookpunt. „Het pils was natuurlijk al van tevoren klaar. De bottleneck lag bij het afvullen. Dat vergde de nodige extra inzet. Achteraf gezien ben ik hartstikke tevreden. Ik schat, met dank ook aan het schitterende weer, zo’n 10 tot 20 procent meer omzet dan in 2020. Afgelopen weekend hebben de tankwagens nog flink moeten doorrijden in Limburg en Brabant.”

Hetzelfde beeld ook bij onder andere Lindeboom in Neer en Hertog Jan in Arcen. Adriaan Bos: ,,Vooral het Hertog Jan Weizener liep hard; zo hard dat het in menige kroeg al snel was uitverkocht.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal