De oorlog in Oekraïne treft ook Nedcar: wat is het probleem?

Print
De oorlog in Oekraïne treft ook Nedcar: wat is het probleem?

De productie bij VDL Nedcar ligt vanaf begin volgende week voorlopig plat.  Afbeelding: Peter Schols

Born -

Na Volkswagen heeft ook BMW een productiestop afgekondigd in tal van fabrieken. VDL Nedcar sluit voor onbepaalde tijd, omdat er vanuit Oekraïne geen kabelbomen meer kunnen worden aangevoerd.

Wat is het probleem?

De Duitse kabelsysteemfabrikant Leoni heeft meteen na het uitbreken van de oorlog zijn twee fabrieken in het westen van Oekraïne (Stryji en Kolomyya) gesloten. Dit omwille van de veiligheid van zijn 7000 medewerkers daar. Daarmee kwam er een einde aan de productie van zogeheten kabelbomen voor bijvoorbeeld BMW en Mini. De strengen kabels, opgeteld tot wel 60 kilogram zwaar, sturen onder meer de rijhulpsystemen en intelligente boordnetwerken aan. Ze worden veelal met de hand gemaakt.

De oorlog in Oekraïne treft ook Nedcar: wat is het probleem?
De bekabeling in een BMW-model.  Foto: Bordnetze.eu

Wat zijn de gevolgen?

Geen kabelbomen betekent geen nieuwe auto’s. Het probleem raakt vrijwel de volledige productie van BMW in Europa. En dus ook VDL Nedcar. Een crisisteam van BMW onderhandelt met leveranciers om de aanvoer via alternatieve productielocaties weer op gang te brengen. Het probleem komt bovenop dat van de chiptekorten in elektronische componenten, maar heeft mogelijk veel meer impact. Kenners beweren dat het optuigen van een alternatieve fabriek minimaal drie, zeer waarschijnlijk zelfs zes maanden vergt. Leoni wil de fabrieken in Oekraïne pas heropenen als de situatie in het land weer stabiel is.

Lees ook: Oorlog Oekraïne legt productie VDL Nedcar voor onbepaalde tijd plat

Is er een alternatief?

Kabelbomen vergen maatwerk en zijn model- en klantspecifiek. Andere fabrikanten kampen nog met de naweeën van corona en zitten deels vanwege personeelsschaarste al vaak aan hun productiecapaciteit. Bovendien gaat het wat BMW en Volkswagen betreft om hele grote aantallen, die je er niet even bij kan doen.

Wat betekent dit voor VDL Nedcar?

De fabriek kan voorlopig niet produceren. Mogelijk zelfs voor langere tijd. Vaste medewerkers moeten op afroep beschikbaar blijven en krijgen hun loon doorbetaald. De kosten worden gedragen door opdrachtgever BMW. De situatie wat betreft de circa 700 uitzendkrachten is minder helder. De vakbonden maken zich zorgen over hun positie. Velen komen uit Oost-Europese landen. ‘Als je die zou verliezen, dan krijg je ze niet meer terug zodra je weer opstart’. De vakbondsbestuurders zullen daarom donderdag bij de VDL directie pleiten voor alternatief werk, dan wel opteren voor een overbruggingsregeling. VDL Nedcar zegt in overleg te zijn met alle betrokken partijen, waaronder de uitzendpartners, over hoe om te gaan met de nieuw situatie.

Kan het productieverlies in Born dit jaar nog worden weggewerkt?

Overwerk en werken op zaterdagen zijn aan strikte cao-regels gebonden. Het lijkt erop dat de geprognosticeerde productieaantallen bij VDL Nedcar dit jaar niet meer gehaald gaan worden. Consumenten die een BMW X1 of Mini Countryman of Mini cabrio bestellen, moeten rekening houden met lange wachttijden. Andere fabrikanten, waaronder Volkswagen, kampen met dezelfde problemen. Volgens de Duitse autolobbygroep VDA hebben Duitse autobedrijven en toeleveranciers zo’n 49 productielocaties in Rusland en Oekraïne.

Lees ook: Rivian plant distributiecentrum in Nederland

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee