QR-codes en robots als oplossing voor het personeelstekort in de horeca?

Robot in de bediening bij Dadawan. © DE LIMBURGER/ PETER SCHOLS

Sittard -

Het personeelstekort in de horeca is groot. Om daar wat aan te doen zetten bedrijven flink in op digitalisering. Maar past dat wel bij de gastvrijheid van deze sector?

Monique Evers

Een QR-code waarmee je je eten kunt bestellen. Een zuil waar je incheckt als je een hotelkamer hebt geboekt en een robot die je maaltijd komt brengen. Allemaal oplossingen die horecaondernemers hebben bedacht om wat te doen aan het personeelstekort. Hoe bevallen ze? En wat zeggen de gasten?

De regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg, Liof, organiseert dinsdag een bijeenkomst over de digitalisering in de horeca. Helpt het de sector? Want het imago is niet best. Werken in de horeca wordt eerder gezien als een bijbaantje in plaats van een echt vak. Het is hard werken, onregelmatig werken en de salarissen zijn niet echt briljant. Dus lopen de studentenaantallen op de opleidingen terug en kost het ondernemers steeds meer moeite goed personeel te vinden.

Babbeltje

De bijeenkomst – inloggen kan via de site van Liof – is bedoeld als inspiratie voor horecaondernemers. „Want er gebeuren echt al heel veel mooie dingen als het om digitalisering gaat”, zegt organisator Maud de Graaff. Zo experimenteert Lonneke Brouns van Brouwerij De Fontein in Stein sinds kort met de QR-code. Haar gasten, geholpen door een stappenplan, bestellen zo hun eten en drinken. Voordeel voor Brouns en haar team is dat het eten nu veel meer verspreid besteld wordt. 80 procent van de bezoekers is enthousiast; de rest is nog wat kritisch, maar inmiddels ook al deels om, zegt ze. Gastvrij? Jazeker, zo is haar ervaring. „Het personeel heeft nu juist tijd om een babbeltje te maken.”

Robot

Bij Kasteel Vaeshartelt in Maastricht kun je inchecken via een zuil, waar je ook meteen een flesje wijn en een upgrade kunt regelen. „Medewerkers hebben zo tijd om meer bezoekers wat te vertellen over de omgeving bijvoorbeeld”, zegt De Graaff.

Bij restaurant Dadawan in Maastricht komt een robot je eten brengen. Gastvrij? „Juist wel. Stel: je gaat met zes mensen uit eten. De serveerster brengt de eerste drie bestellingen – meer kan ze immers niet dragen – en de robot volgt met de rest. Hoe vaak komt het nu wel niet voor dat je dan moet wachten tot iedereen wat te eten heeft? Door de robot krijgen alle gasten tegelijk het eten. En ook de mayonaise die je toch nog bij de frieten wil kan prima door de robot gebracht worden.”

Ruth Pijls, gepromoveerd op het gebied van gastvrijheid, zal vertellen welke effecten de digitalisering heeft op de gastvrijheid in de horeca.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal