MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten

Print
MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten

Afbeelding: MG

Sittard -

Nog maar een paar jaar geleden stonden Nederlanders in de rij voor de MG ZS. Gaat dat merkwaardige tafereel zich opnieuw afspelen met de Marvel R Electric?

De Marvel R Electric wordt door SAIC in China geleverd als Roewe Marvel R en die maakt gebruikt van doorontwikkelde techniek van de in 2018 geïntroduceerde Roewe Marvel X. De nieuwste MG is fors met een lengte van 4,67 meter, waarmee hij concurrenten als de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4 met enkele centimeters aftroeft.

Autotest MG Marvel R . Video: Autovisie

Deze MG komt er in twee aandrijfvarianten die weer zijn onderverdeeld in drie uitrustingsniveaus. Er is een achterwielaangedreven exemplaar met 180 pk en 410 Nm, uitgerust als Comfort of Luxury. Die heeft een accupakket met een nettocapaciteit van 67,5 kWh, waarmee een range van 402 kilometer mogelijk moet zijn. AC-laden kan tot 11 kW en aan de snellader piekt hij op maximaal 92 kW. Geen grensverleggende accugrootte of laadsnelheid, maar gemiddelde waarden in deze klasse. De meeste concurrenten bieden meerdere (kleinere en grotere) accupakketten aan en kunnen iets rapper snelladen. Dan is er de vierwielaangedreven Performance met 288 pk en 665 Nm met dezelfde batterij en laadfunctionaliteit, maar een range van 370 kilometer. De basisversie met achterwielaandrijving en Comfort-uitrusting kost 45.000 euro, terwijl de 4WD een halve ton zal kosten. Vooral de basisversie lijkt scherp geprijsd en daardoor het meest interessant. Standaard op alle versies is namelijk onder meer een warmtepomp, adaptieve cruise control, een modern multimediasysteem, een rijstrookassistent, dodehoekbewaking, parkeersensoren rondom, en smartphone-connectiviteit. De genoemde concurrenten beginnen ook rond 40.000 euro, maar hebben dan een kleinere accu of een beperktere uitrusting, maar het verschil is niet heel groot. Een Skoda Enyaq met 180 pk en 63 kWh-accu kost bijvoorbeeld 41 mille. Kortom, er valt best een lans te breken voor deze Marvel R, maar hij heeft niet - zoals destijds de ZS - het rijk alleen.

MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten
Foto: MG

Aandrijving

Voor de aandrijflijn heeft MG niet de eenvoudigste oplossing gekozen. De RWD-versie heeft twee synchroonmotoren met permanente magneet op de achteras en een tweetraps versnellingsbak, net als de Porsche Taycan. Ongebruikelijk in deze klasse. Het motorenduo vormt één module met de transmissie. Aan de linkerkant bevindt zich de hoofdmotor met 109 pk en 255 Nm, aan de rechterzijde bevindt zich de kleinere motor met 71 pk en 155 Nm. De krachtigere variant wordt altijd gebruikt, de andere functioneert indien nodig als booster. Bijvoorbeeld tijdens het accelereren, maar meestal werkt alleen de grotere. Het idee erachter is dat ze allebei nooit heel veel toeren hoeven te maken en kunnen opereren in hun meest efficiënte werkgebied. De automatische tweeversnellingsbak heeft een relatief korte eerste versnelling, die wordt gebruikt om vlot te accelereren tot een snelheid van ongeveer 90 km/h. Daarboven schakelt hij naar de veel langere spaarversnelling.

MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten
Foto: MG

In het geval van de 4WD-versie heeft de vooras ook nog een 109 pk en 255 Nm sterke synchroonmotor met een eentraps reductieversnellingsbak. Eigenlijk is dat een tweede hulpmotor, want hij draagt alleen bij als de achterste hulpmotor niet voldoende is. Tenzij de 4WD-lockstand is geselecteerd, want dan heeft hij permanente vierwielaandrijving. We konden alleen de tri-motorversie proberen en die gaat in 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/h. Een snelle combinatie die geen enkele moeite heeft om 1895 kg op snelheid te brengen. Voor de rest is het een karakterloze aandrijflijn, zoals in elke andere elektrische auto. Hij opereert zeer soepel en van het schakelmoment merk je niet veel. Je voelt dat de acceleratie rond 90 km/h kortstondig stokt en vervolgens iets minder heftig doorgaat. Er is wat gegier van de transmissie te horen, maar dat is het dan ook wel. Het windgeruis blijft op de snelweg binnen de perken, waardoor hij een volwassen indruk maakt. Helaas hebben we geen representatieve verbruiksmeting kunnen doen, maar met aan accuwaarde van 98 procent gaf hij 355 kilometer aan.

MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten
Foto: MG

Solide weggedrag

Het onderstel van de MG kenmerkt zich door voldoende veerspanning en dikke stabilisatoren om het forse gewicht in toom te houden – heel inwisselbaar in deze klasse. De koetsbewegingen worden rustig gecontroleerd en de softe demping haalt de scherpe kantjes eraf. Met klinkerstraatjes, slecht asfalt en verzakte polderwegen gaat hij prima om. Met name de dempers aan de achterzijde zijn slap, waardoor hij bij het stevig afrijden van een drempel wel op zijn multilink-achteras klapt. Dat zou een stevigere ingaande slag kunnen verhelpen, maar hij heeft een solide weggedrag. De achteras drukt lichtjes als je vroeg op het gas gaat in een bocht en bij het uitkomen trekt de voorzijde hem er weer uit. Het elektronische stabiliteitssysteem laat dan even doorschemeren hoe de aandrijfkrachten verdeeld worden, voordat er ingrepen volgen. De besturing past bij de vloeiende rijervaring met een sterke bekrachtiging en een geleidelijke overbrenging, waardoor manoeuvreren of een afrit nemen weinig inspanning kost.

MG Marvel R Electric is een herhaling van zetten
Foto: MG

Interieur

Het rustige rijgedrag zorgt voor een relaxte sfeer aan boord. Die wordt versterkt door de lichte kleuren en de weinig opdringerig beklede stoelen. Ze hebben een ietwat kort zitvlak en geven weinig zijdelingse steun, maar over het algemeen voldoen ze. Het dashboard van het topmodel steekt strak in elkaar en is van mooie materialen gemaakt. Het is grotendeels bekleed met in kunstleer of stof ingepakte panelen die verschillende tinten hebben. De middentunnel is ingelegd met pianolak-plastic en de algehele afwerking is netjes. We zien geen slordige sluitnaden of slecht gemonteerde delen. Ook het moderne 19-inch multimediasysteem werkt naar behoren. Er zijn geen fysieke sneltoetsen voor de airco, waardoor de aansturing niet direct intuïtief is. Maar boven aan het scherm zijn hoofdthema’s aangebracht en de menu’s die daarmee ontvouwd worden, zijn eenvoudig te doorgronden. De navigatiefunctie laat zich makkelijk bedienen, de kaarten hebben strakke graphics en de rekensnelheid is voldoende. Alleen de reactie op je vinger zou sneller mogen, maar menig concurrent kan jaloers zijn op dit royaal uitgevoerde scherm. Achterin staat een laag gemonteerde bank met forse afmetingen en een prettige zithoek, waardoor de benen genoeg steun ontvangen. Met een lengte van 1,80 meter blijft er 5 centimeter over voor knieën en hoofd als je achter ‘jezelf’ gaat zitten. De achterbankleuning is neer te klappen en dan ontstaat er op een vlakke laadvloer 1396 liter laadvolume, terwijl daar in de vijfzits-versie 357 liter van overblijft. Hij is ondanks zijn forse buitenmaten dan ook niet heel ruim voor deze klasse, maar op andere punten maakt de Marvel R Electric een goede indruk.

Eindoordeel

Volwassen EV-SUV met een degelijke bouwkwaliteit. Doet weinig verkeerd, maar moet zich vooral als scherp geprijsde basisversie onderscheiden tussen de groeiende concurrentie.

Specificaties MG Marvel R Electric Comfort

  • Basisprijs: € 45.985
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acceleratie 0-100: 7,9 s
  • Gem. verbruik: 19,4 kWh/100 km
  • Elektrische actieradius: 402 km
  • Accu bruto/netto: 70/67,5 kWh
  • Motor achter: twee synchroonmotoren
  • Max. gec. vermogen: 180 pk/410 Nm
  • Transmissie: tweetraps automaat
  • Aandrijving: achterwielen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee