Volvo gaat met SUV-coupé C40 de meute achterna

Print
Volvo gaat met SUV-coupé C40 de meute achterna

Afbeelding: Stan Papior

Sittard -

Ook Volvo is overstag en komt met zijn allereerste SUV-coupé. Heeft de nieuwe C40 bestaansrecht?

Simpel gezegd: ja. Dit is immers het type voertuig waar de markt nu om vraagt. Toen BMW jaren geleden de X6 presenteerde, had niemand dat verwacht, maar de SUV-coupé is inmiddels niet meer weg te denken uit autoland. Daarom gaat ook het ooit zo eigenzinnige Volvo overstag en volgt het de trend met deze C40. Dat is in wezen niet meer dan een XC40 met een aflopende daklijn, die op het punt van de dakantenne zes centimeter lager ligt dan bij de reguliere SUV-versie. Tot de B-stijl zijn beide auto’s identiek, al heeft de C40 wel alvast het hertekende front dat de XC40 volgend jaar bij z’n facelift ontvangt.

Autotest Volvo C40 Recharge. Video: Autovisie

Alles draait bij dit model vooral om de achterzijde. De C40 heeft eigen achterlichten met onderbroken ledjes in de verticaal geplaatste unit, alsmede aerodynamische elementen bovenop de achterklep en een bescheiden spoiler. Ze geven de C40 een eigen karakter en het ziet er in real life in ieder geval onderscheidend genoeg uit. Wel lever je daarvoor een hoop praktisch nut in. Op papier is de bagageruimte van deze coupé-versie even groot als die van de XC40, maar dan praten we over de ruimte tot de hoedenplank. Daarboven is er in de C40 weinig tot geen ruimte meer over, terwijl de XC40 daar door z’n hoekige koets veel meer ruimte biedt om door te stapelen. Hetzelfde geldt voor de ruimte op de tweede zitrij: mensen die langer zijn dan 1,85 meter kunnen daar niet rechtop zitten zonder het dak te raken. Het standaard panoramadak, dat volgens Volvo voor meer hoofdruimte zorgt, reikt niet tot zover naar achteren en heeft daar dus geen invloed op.

Volvo gaat met SUV-coupé C40 de meute achterna
Foto: Stan Papior

Aandrijflijnen

Een ander groot verschil met de XC40 zijn de aandrijflijnen die Volvo aanbiedt: de C40 verschijnt enkel met volledig elektrische aandrijving. Het gaat dan wel om de bekende configuratie, zoals we die ook van de XC40 en Polestar 2 kennen. Aanvankelijk komt hij er met twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 300 kW en een koppel van 660 Nm. De accu meet 78 kWh en is goed voor 444 kilometer volgens WLTP. Meer dan Volvo opgeeft voor de XC40 en dat is te danken aan de coupé-carrosserie, want die zorgt voor een betere luchtgeleiding, dus meer efficiëntie. Laden gaat met maximaal 150 kW, maar dat haalt-ie in de praktijk bijna nooit. Reken op zo’n 40 minuten voor een snellaadsessie van 10 naar 80 procent. Later introduceert Volvo ook een versie met één elektromotor en een iets kleinere accu, die een stuk goedkoper zal zijn dan de 58 mille die deze eerste C40 kost.

Stiekem hoopten we op een iets dynamischere of sportievere afstelling van het onderstel, die zou passen bij het ‘flitsende’ uiterlijk van de C40, maar dat is niet het geval. Volvo heeft zelfs nieuwe veren en dempers op de C40 gemonteerd die een tikje comfortabeler zijn dan voorheen, al moet je een actuele XC40 direct na de C40 rijden om het verschil te merken. Bovendien is dat verschil volgend jaar niet meer aanwezig, want ook de vernieuwde XC40 zal deze onderstelcomponenten ontvangen. Ook de C40 biedt een mooie combinatie van voldoende comfort en een goede wegligging. De C40 is ondanks z’n forse gewicht verre van hard, al merk je op drempels en in te snel genomen bochten wel dat deze auto 2200 kilogram weegt. Met de fraaie, voor de C40 unieke 20-inch wielen lever je wel iets aan comfort in, dus wij zouden altijd voor het standaard 19-inch schoeisel kiezen. De gevoelloze besturing biedt wel een prettige weerstand, waardoor je de C40 vol zelfvertrouwen door de bochten loodst en voldoende precies kunt plaatsen. Het goed doseerbare rem- en stroompedaal helpen daar ook bij. Door de lange slag van laatstgenoemd pedaal kun je het enorme vermogen van 408 pk namelijk eenvoudig doseren zonder dat de auto gehaast aanvoelt.

Volvo gaat met SUV-coupé C40 de meute achterna
Foto: Stan Papior

Samenwerking met Google

Over de softwarevoorzieningen in de C40 hebben we het in onze recente duurtestverslagen al vaak gehad. Ook in deze auto blijkt de samenwerking met Google een goede keuze. Met de introductie van dit nieuwe model voegt Volvo bovendien een handige, nieuwe applicatie toe, waarmee je beter inzicht krijgt in je actuele verbruik, de resterende actieradius en alle stroomgebruikers aan boord. Ook de huidige XC40’s ontvangen die actieradius-assistent via een over-the-air-update. Erg onhandig blijft de manier waarop je de One Pedal Drive-functie selecteert, want daarvoor moet je drie keer klikken en éénmaal scrollen op het scherm, terwijl dat in andere Volvo’s simpel te activeren is met de transmissiehendel. Waarom dat niet in de XC40 en de C40 kan, weet de fabrikant zelf ook niet te verklaren. Jammer, want de functie zelf is prettig tijdens het rijden in de stad en de mate van regenereren is door het lange stroompedaal zeer goed te doseren.

Volvo gaat met SUV-coupé C40 de meute achterna
Foto: Stan Papior

Inleveren

Al met al is de C40 een prettig rijdende EV, die echter op het gebied van comfort of dynamiek niets toevoegt ten opzichte van de reeds bekende XC40. Integendeel, want voor de 1500 euro extra lever je juist een hoop praktisch nut in. Net zoals bij veel van dit soort auto’s is daarom de enige aankoopreden een esthetische. Het is voor Volvo waarschijnlijk de juiste auto op het juiste moment, maar het kan niet lang duren voordat het grote publiek inziet dat een reguliere SUV-variant altijd de betere keuze is. Toch…?

Eindoordeel

De C40 is een logische auto, gezien de enorme vraag naar SUV-coupés, maar rationeel gezien maken de cijfers en feiten ‘m overbodig. Hij biedt niets meer, maar juist minder dan een XC40.

Specificaties Volvo C40 Recharge

  • Prijs: € 57.995
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Acc. 0-100: 4,7 sec.
  • Gem. verbruik: 20,7-22,3 kWh/100 km
  • Accucapaciteit (netto): 75 kWh
  • Actieradius WLTP: 444 km
  • Laden: 11 kW AC, 150 kW DC
  • Motor: voor en achter synchroon­motor met permanente magneet
  • Gec. max. vermogen: 408 pk (300 kW)
  • Max. koppel: 660 Nm
  • Transmissie: eentraps reductie­versnelling
  • Massa leeg: 2207 kg

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee