Ondernemingsorganisaties: ‘Ontwikkel Maastricht Aachen Airport als vrachtluchthaven, meerwaarde is bewezen’

 © Bas Quaedvlieg

Beek -

De Tweede Kamer sprak dinsdag haar steun uit voor het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA). De Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) en logistieke organisaties evofenedex en Air Cargo Netherlands zijn er blij mee. Zij roepen gezamenlijk op om MAA als vrachtluchthaven te ontwikkelen.

Marc van de Ven

Volgens de organisaties is MAA het enige alternatief als vrachtluchthaven voor Schiphol en speelt het vliegveld in Beek een belangrijke rol speelt in de verzending van hightech- en farmaceutische producten, levende dieren (paarden) en hulpgoederen. Met de erkenning van de Tweede Kamer dat MAA van nationaal belang is voor luchtvracht, vinden de organisaties dat MAA zich primair als vrachtluchthaven moet ontwikkelen. „MAA heeft daar zijn meerwaarde bewezen en het is volgens de scenario’s ook een rendabele optie”, schrijven ze in een gezamenlijke verklaring. „Door als vrachtluchthaven te fungeren, kan MAA een belangrijke rol spelen in het verder versterken van de exportkansen van Limburgse ondernemers en meer werkgelegenheid creëren.”

Provincie aan zet

Volgens de organisaties hebben verschillende partijen al aangegeven te willen investeren in de luchthaven. En Schiphol overweegt een strategische samenwerking met MAA op het gebied van luchtvracht. „Daarbij is een meerjarig toekomstperspectief vanuit de provincie van belang.” Wel kan er volgens de organisaties meer gedaan worden om hinder voor omwonenden te beperken, door bijvoorbeeld een ruimere nachtsluiting en elektrificatie van grondmateriaal.

Sluiting

In juni neemt de provincie Limburg een besluit over de toekomst van de luchthaven. Oud-minister Pieter van Geel heeft daarvoor verschillende toekomstscenario’s ontwikkeld. Sluiting zou 150 miljoen kosten en financieel de gunstigste optie zijn. Dit bedrag wordt door diverse partijen betwist, sluiting zou volgens hen minimaal 326,5 miljoen euro kosten.

Lees ook: Toparchitecte buigt zich over Maastricht Aachen Airport: wat moet er met het terrein gebeuren als er geen vliegveld meer is?

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal