Column: Knietje vrijen en de rode tulp durven zijn

Sjra Puts. 

Sjra Puts. © De Limburger

U heeft mogelijk een foto van uw geliefde, de kinderen of huisdier ergens staan of in uw portemonnee zitten. Dat is een beeld, een afbeelding.

Sjra Puts

U heeft geen briefje met de lengte, kleur van de haren, schoenmaat en geboortedatum om u daaraan te herinneren. U heeft een beeld. Een voorbeeld. Daarbij heeft u associaties. Herinneringen, aandachtspunten, gevoelens. Het beeld dat je van iemand hebt is belangrijk voor je.

Ik mocht laatst een dag faciliteren voor een serviceclub. U kent ze wel, Rotary, Ladies Circle enzovoort. Wat deze clubs gemeen hebben met fanfares, schutterijen en konijnenfokverenigingen is vaak het gebrek aan leden en leiders. Uitzonderingen daargelaten. Jongeren raken steeds minder geïnteresseerd in het deelnemen aan dergelijke activiteiten. Ze hebben er immers een bepaald beeld bij. Bepaald beeld… Wie bepaalt dat dan?

Nu komen we bij de kwintessens van mijn verhaal. U, uw club of konijnenfokvereniging en niemand anders bepaalt welk beeld er over u bestaat. Is het niet sexy om bij de schutterij te zijn, dan vinden dat heel veel mensen behalve u en uw medeleden. Taak dus om daar iets aan te doen.

Kent u het plaatje van het veld gele tulpen met middenin één rode tulp die hoger is dan de gele tulpen? Als ik een beetje buk en over de oppervlakte van het veld kijk zie ik de rode tulp erbovenuit steken. Vanuit een helikopter zie ik hem ook, omdat hij rood is. Was hij geel en groter dan de anderen gele tulpen dan zag ik hem niet vanuit de helikopter maar wel als ik over de oppervlakte van het veld keek. Was hij daarentegen rood en even groot als de anderen dan zag ik hem wel vanuit de helikopter maar waarschijnlijk niet als ik over de oppervlakte keek. Aan u is het om te bepalen hoe u gezien wilt worden. Bent u de goedkoopste, degene met de hoogste ambities, bent u flexibel of bent u gewild vanwege uw imago en kansen?

Een van de bedenkers van het Creative Problem Solving (CPS) proces, professor Sid Parnes, stelde ik ooit de vraag hoe je het vakgebied van creatieve denkprocessen het beste zou kunnen propageren. Hoe je het klaar zou kunnen krijgen dat mensen er ‘warm’ voor lopen. Parnes gaf me de wijze les: ,,Don’t try to sell a tree to anyone, plant a seed.” Inderdaad, je moet een zaadje planten en niet iemand iets door de strot proberen te duwen. De kunst van het verleiden geldt niet alleen voor de fanfare maar ook voor die commerciële klant die uw product of dienst nog niet kent.

Met de serviceclub kwamen we inderdaad tot de conclusie dat we naar de prospects toe moeten gaan. Een beetje ‘knietje vrijen’, openstaan voor alternatieve wijze van deelnemen, verantwoordelijkheden geven en de mogelijkheid bieden tot participatie in plaats van consumptie. Jaren geleden speelde het probleem al dat verenigingen een serieus tekort aan penningmeesters, voorzitters en secretarissen hadden. Mijn ideeën daarbij waren om dergelijke leiders in spe opleidingen aan te bieden om zich te ontwikkelen. En daarbij ook nadrukkelijk te kijken in de vijvers waarin we tot nu toe niet gevist hadden.

Afgelopen week werd Biniam Girmay de winnaar van de wielerklassieker Gent-Wevelgem. De commentatoren sprongen zowat door de buis want het was de eerste wielrenner uit Afrika (Eritrea) die een dergelijke koers won. Alle wielrenscouts naar Eritrea dus! Misschien zijn mensen uit Syrië of Afghanistan wel uitstekende trombonisten of absolute kenners van tulpenveredeling of secure metaalbewerkers. Ga niet voor het vanzelfsprekende. Wees de rode tulp die groter is dan de rest. Zorg niet alleen dat je gezien wordt, maar ook dat je beeldbepalend bent.

Reageren? Sjra@sjraputs.nl Creative Brainworks

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee