Stilte voor de storm: BMW i4 M50

Print
Stilte voor de storm: BMW i4 M50

Afbeelding: Fabian Kirchbauer

Sittard -

Na een eerste kennismaking met de i4 als prototype eerder dit jaar, hebben we nu mogen ruiken aan de productieversie van de BMW i4 M50.

Het is nogal een claim om je eerste elektrische vierdeurs coupé aan te duiden als the ultimate driving machine. De letter ‘i’ en het getal ‘4’ hoeven tijdens de introductie van het eerste elektrische M-model maar in een zin voor te komen, of men haalt er de grootste en meest extreme superlatieven bij. Nog voordat we de gloednieuwe i4 M50 ook maar hebben aangeraakt, zijn de verwachtingen dus torenhoog opgeschroefd. Dat mag ook wel, want eigenlijk is het nu pas écht menens voor BMW op elektrogebied. Na de i3, iX3 en iX is dit namelijk de auto die de echte merkliefhebber over de streep moet trekken om elektrisch te gaan rijden. En dat is nogal een opgave. Toch heeft de i4 M50 ons eerder dit jaar al een beetje overtuigd, want we hebben al eens mogen snuffelen aan een prototype dat zo goed als productieklaar was. Is het de beste elektrosedan van het moment?

Autotest BMW i4 M50. Video: Autovisie

Herkenbaarheid

Afgaande op de eerste vijf minuten die ik in de i4 M50 doorbreng op het asfalt van de Zuid-Duitse Alpen, zeg ik volmondig ja. Dat zit ‘m vooral in de herkenbaar- en toegankelijkheid van deze elektrische Vierer. Vanaf de eerste keer dat je het pedaal vloert, aanremt voor een bocht en aan het stuur draait, heb je namelijk het gevoel dat je deze auto al jaren kent. Allemaal met dank aan de manier waarop de elektromotoren reageren op het stroompedaal, het (consistente) gevoel van de remmen die vrijwel niet laten doorschemeren of je op de elektromotoren of de fysieke blokken afremt en het goed uitgebalanceerde onderstel, dat – behalve bij hard aanremmen en snelle richtingveranderingen – verhult dat deze jongen droog wél even 2200 kilo weegt.

Stilte voor de storm: BMW i4 M50
Foto: Fabian Kirchbauer

Prestaties

Dat wordt allemaal aangevuld met misselijkmakende prestaties van de twee elektromotoren, want die leveren samen maximaal 544 pk en 795 Nm koppel. De tractie van de 285-achterbanden is zo enorm dat de 0-100-tijd nóg sneller aanvoelt dan de 3,9 seconden die op het specificatieformulier staan. Dat is overigens alleen mogelijk in de Sport Boost-modus en bij een accupercentage van zo’n 90 procent, in de andere modi is er 68 pk en 65 Nm minder beschikbaar. De artificiële geluiden die Hans Zimmer voor deze i4 heeft gecomponeerd dragen (wat mij betreft) ook bij aan de beleving. Die Iconic Sounds, zoals BMW ze zelf noemt, doen zeker en gelukkig niet denken aan dat van verbrandingsmotoren, maar eerder aan dat wat je (waarschijnlijk) hoort als je door de geluidsbarrière breekt. Bovendien heeft de intensiteit van het geluid een direct verband met jouw rechtervoet en de snelheid die je maakt, waardoor het ook voor een flinke dosis feedback zorgt in een anders wel heel stille elektro-auto. En het fijne is: vind je die geluiden verschrikkelijk, dan zet je ze met een druk op de knop gewoon uit.

Stilte voor de storm: BMW i4 M50
Foto: Fabian Kirchbauer

Concurrentie

In dit nog dunbevolkte segment kunnen we eigenlijk maar één concurrent aanwijzen voor deze i4 M50: de Tesla Model 3 Performance. Maar na twee kennismakingen met de elektrosedan uit Beieren moeten we concluderen dat de twee auto’s eigenlijk nog geen échte directe tegenstanders hebben. Waar de Amerikaan een compromisloze sportsedan is, is de Duitser juist een indrukwekkende GT met een sportief karakter. Dat was al te verwachten door z’n naamgeving: er is een reden dat-ie geen Mi4, maar i4 M50 heet. Op andere punten overklast de BMW de Tesla bovendien en zijn ze absoluut niet aan elkaar gewaagd. Bijvoorbeeld op bouwkwaliteit, want het interieur en de afwerking van de i4 M50 is van een zeer hoog niveau en doet op geen enkel punt onder voor dat van de reguliere 4-Serie. Om nog maar te zwijgen van de stilte aan boord, want op kruissnelheid is de i4 – onder meer dankzij onderhuidse verstevigingen en een stijf accupakket – angstaanjagend stil en dus heerlijk voor het gebruik op lange afstanden. Door z’n standaard variabele dempers heeft-ie bovendien een heel breed veerspectrum en is-ie zelfs in combinatie met de voor deze i4 specifiek ontwikkelde 20-inch wielen (die bovendien 15 procent lichter zijn dan regulier 20-inch lichtmetaal) comfortabel genoeg. Feit is wel dat BMW geen grensverleggende elektroprestaties op de mat legt en op het gebied van vermogen, snelladen én actieradius onderdoet voor de Model 3. Wat dat laatste betreft: gedurende een rit van 160 variabele en snelle testkilometers realiseerden we een verbruik van 20,7 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert met een bereik van 389 kilometer, dus wie normaal rijdt, perst er met gemak 400 kilometer uit.

Stilte voor de storm: BMW i4 M50
Foto: Fabian Kirchbauer

Prijzen

Compleet andere auto’s dus, en dat geldt ook voor de prijzen. Want waar de Tesla Model 3 Performance voor iets minder dan 65 mille op de prijslijst staat, begint de i4 M50 pas bij 73.496 euro. En dan moet het BMW-optiespelletje nog beginnen. Wie een beetje fanatiek klikt in de online-configurator kijkt dan al snel tegen een consumentenprijs van ruim 90.000 euro aan. Of-ie dat waard is? Feit is dat BMW met de i4 M50 een zeer begeerlijke en unieke elektrosedan op de markt zet, waar ook de liefhebber zich in kan vinden, en dat is een hele prestatie op zich.

Pluspunten: vertrouwd en toegankelijk, beleving, bouwkwaliteit

Minpunten: duur, nieuw iDrive-systeem niet vlekkeloos, ruimte tweede zitrij

Eindoordeel

Een geweldige elektro-machine die eigenlijk nog met niets te vergelijken is. En dit is pas het begin.

Specificaties BMW i4 M50

  • Prijs: 73.496 euro
  • Topsnelheid: 225 km/h
  • Acc. 0-100: 3,9 s
  • Gem. verbruik: 18-22,5 kWh
  • Accucap. (netto): 80,7 kWh
  • Actieradius WLTP: 416-521 km
  • Laden: 11 kW AC, 205 kW DC
  • Motor: voor en achter synchroonmotor met elektromagneet
  • Gec. max. verm.: 544 pk (400 kW)
  • Max. koppel: 795 Nm
  • Transmissie: eentraps reductie­versnelling
  • Massa leeg: 2215 kg

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee