Verwachte stormloop op Limburgse tankstations blijft uit: ‘Accijnsverlaging in Nederland is een lachertje’

Print
Verwachte stormloop op Limburgse tankstations blijft uit: ‘Accijnsverlaging in Nederland is een lachertje’

Bij het tankstation van Vissers Energy in Venlo zakte de benzineprijs onder de twee euro-grens.   Afbeelding: Laurens Eggen

Venlo -

Op de dag dat bekend werd dat de inflatie fors is gestegen, gingen de brandstofprijzen omlaag. Tot een stormloop op de tankstations leidde het echter niet.

Hans Lipman (67) uit Venlo wist het niet, moet hij bekennen. Hij was woensdag op bezoek bij een vriend die hem vertelde dat de brandstofprijzen vrijdag flink omlaag zouden gaan. De arts, werkzaam in Duitsland, stelde de tankbeurt toch nog maar even uit. Deze vrijdagochtend gooit hij de auto vol bij het tankstation van Vissers Energy, vlak bij de grens met Duitsland.

Eigenlijk hoeft hij niet op de prijs te letten, want hij tankt op kosten van de praktijk, maar hij doet het wel. De diesel kost 1,949 euro. Hij vindt het overigens vreemd dat niet meer mensen de tankstations aan weerszijden van de Keulse Barrière aandoen, omdat de prijzen hier altijd wat lager zijn.

Schiphol

Lipman is rond 8.30 uur de enige die tankt bij deze pomp van Vissers, die ook volgens de ANWB-app de laagste prijzen voor diesel en benzine rekent in de regio Venlo. De benzine duikt hier zelfs onder de twee euro: 1,999 euro. Alice Billekens (40) uit Venlo houdt de brandstofprijzen nauwlettend in de gaten. Begrijpelijk, ze werkt bij KLM en rijdt met de eigen auto naar Schiphol. Een kleine tweehonderd kilometer, enkel. De reiskostenvergoeding dekt niet alle kosten, vandaar.

De diesel is in Nederland zelfs een stuk goedkoper dan in Duitsland, zegt Mustapha Ourarh (40) uit Kaldenkirchen. „Ik tank hier altijd. De diesel is in Nederland zo’n twaalf cent goedkoper en vandaag, even kijken, wel 24 cent.”

Inflatie

Op de dag dat bekend wordt dat de inflatie in Nederland de vorige maand is gestegen naar bijna 12 procent, gaan de brandstofprijzen fors omlaag. De accijns op brandstof wordt verlaagd om de mensen te compenseren voor de sterk gestegen prijzen. Diesel wordt elf cent goedkoper en benzine zelfs zeventien cent.

Directeur Gerbert Vissers van Vissers Energy uit Horst, eigenaar van 51 tankstations in Nederland, wijst erop dat het voordeel nog een stukje groter is. Doordat minder btw betaald hoeft te worden, loopt het voordeel op naar 13 (diesel) of 21 cent (benzine). Tot een stormloop leidt het deze vrijdag evenwel niet, merkt ook hij.

‘Veel geld’

Hij vermoedt dat de weersverwachting de animo om te tanken heeft getemperd, omdat gewaarschuwd werd voor sneeuwval. „Maar het inhaaleffect komt nog wel”, zegt Vissers. Hij merkt dat de afgelopen dagen minder getankt werd en als dat gebeurde, dan alleen kleinere hoeveelheden. Gewacht werd op de lagere prijzen. „21 cent op een liter benzine is ook best veel geld.”

Gerbert Vissers is blij met de accijnsverlaging, omdat veel van zijn tankstations in de grensstreek liggen. „Het prijsverschil met België is gelukkig iets kleiner geworden. In Duitsland gaat nog wel iets gebeuren, maar het is nog niet bekend wanneer.” Vanwege de lage prijs voor diesel ziet Vissers al een tijdje dat Duitsers zelfs naar Nederland komen. „Dat gebeurde eerst mondjesmaat, maar sinds de oorlog in Oekraïne, waardoor de prijzen sterk zijn gestegen, veel meer.”

Lachertje

Minder positief is Laura Boekestijn, eigenaar van tankstation De Witte in Blerick. Ze wijst erop dat Nederland misschien heel eventjes voordeel heeft van de accijnsverlaging, vooral op diesel. „Het zal niet lang duren tot Duitsland de accijns verlaagt met dertig cent. Deze verlaging in Nederland is een lachertje. Het is veel te weinig. De tankstations in de grensstreek hebben er niets aan. Het verschil met de benzine is nu nog klein, zodat de Nederlanders voor hun brandstof en boodschappen naar Duitsland blijven gaan. Dat is inmiddels een routine geworden.”

Zij wijst erop dat ze met het tankstation op zes kilometer afstand van de grens het brood niet verdient met de brandstof. „Hier komt alleen de zakelijke rijder. Wij moeten vooral vindingrijk zijn en proberen te overleven met de shopverkoop. Bij ons komen ze voor de broodjes in plaats van de brandstof.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee