Fabrikanten willen buisleidingen naar Chemelot, maar kosten lopen snel op

Print
Fabrikanten willen buisleidingen naar Chemelot, maar kosten lopen snel op

Afbeelding: Peter Schols

Sittard-Geleen -

Een flink aantal grote bedrijven steunt de aanleg van vier of meer pijpleidingen tussen de haven van Rotterdam, Chemelot en het Duitse Rijnland voor het transport van onder meer waterstof en CO2. Maar de kosten lopen steeds verder op.

De aanleg van een bundel dikke buisleidingen vanaf Rotterdam via Venlo naar de Duitse chemische industrie en naar Chemelot is cruciaal voor het halen van de klimaatdoelstellingen in 2030. En het draagt fors bij aan het snel verminderen van de afhankelijkheid van Russisch gas. Dat stellen de fabrikanten die langs die beoogde buisleidingen zijn gevestigd.

Met die buisleidingen – plus eventueel een dikke gelijkstroomkabel – willen de grote producenten toegang krijgen tot schone energie, waterstof en andere gassen die in de Rotterdamse haven arriveren. En ze willen opgevangen CO richting de Noordzee pompen, waar het broeikasgas onder de zeebodem zou moeten worden opgeslagen. Het Delta Corridor-project zal volgens de initiatiefnemers 22 megaton broeikasgassen per jaar kunnen vermijden. Uitvoering van het plan kan bovendien tot veel minder drukte op wegen en spoor leiden, omdat er ook buizen komen voor propyleen en lpg. De ambitie is om de pijpleidingen in 2026 in gebruik te nemen.

Fabrikanten willen buisleidingen naar Chemelot, maar kosten lopen snel op

Waterstof

Partijen als Chemelot, RWE, Port of Rotterdam, Shell, BP, ThyssenKrupp, LlyondellBasell, HeidelbergCement en Attero steunen de aanleg van de zogenoemde Delta Corridor. De meeste bedrijven zijn geïnteresseerd in de aanvoer van waterstof en de afvoer van CO. De Limburgse energie-gedeputeerde Maarten van Gaans zegt dat Chemelot dankzij de Delta Corridor haar klimaatplannen kan waarmaken en het verkeer in de omgeving kan ontlasten. „De energietransitie en circulaire economie maken een reuzensprong dankzij dit project.”

De Nederlandse overheid heeft de buisleidingen omarmd als een project van nationaal belang. Maar het Nationaal Groeifonds heeft vorig jaar besloten niet mee te betalen aan het project, omdat de onderbouwing en effecten nog niet duidelijk waren.

Kosten

Ondertussen lijkt het prijskaartje flink op te lopen. Waar een jaar geleden nog werd gesproken over 1,1 miljard euro, werd in december een totale investering van 1,8 miljard euro genoemd. Dat was volgens een woordvoerder van de Delta Corridor het gevolg van nadere kostenramingen, plus gestegen staalprijzen. Met het doortrekken van de buisleidingen naar diverse industrieclusters in Duitsland loopt de totale prijs aanzienlijk op. Bovendien zijn de staalprijzen de afgelopen maanden gierend de lucht in gegaan, waardoor nu al over enkele miljarden wordt gesproken.

Fabrikanten willen buisleidingen naar Chemelot, maar kosten lopen snel op
Foto: ministerie van economische Zaken en Klimaat

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee