Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’

Print
Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’

Hans Paul Nieskens in 2018 op het veld van ParkCity Live.   Afbeelding: Luc Lodder

Hans Paul Nieskens (55) is de laatste jaren zeer succesvol met het festival ParkCity Live in Heerlen, zijn restaurant Noon en club Complex in Maastricht. Toch wil de Heerlense curator Charles Lückers hem voor de rechter slepen, want hij stelt hem aansprakelijk voor twee faillissementen uit 2013. „Nieskens heeft er een zooitje van gemaakt”, zegt hij. Nieskens: „Echt niet, die curator verzint van alles”.

Hoewel Charles Lückers de muziek vanuit zijn tuin kan horen, had de Heerlense curator deze zomer ParkCity Live graag bezocht. Voor dit „geweldige festival” waren alle kaarten weer in een mum van tijd uitverkocht. Net als de edities voor het uitbreken van corona. Daarvoor krijgt organisator Hans Paul Nieskens van curator Lückers dan ook „alle credits”.

Daarmee houdt het enthousiasme wel zo’n beetje op. De twee staan lijnrecht tegenover elkaar. Lückers is sinds 2013 als curator betrokken bij de afwikkeling van het faillissement van twee bv’s van de festivalorganisator, Nieskens Agency en Nieskens Events. Enkele door Nieskens georganiseerde evenementen schrijven in die tijd rode cijfers. Het leidt tot een proces dat al tien jaar sleept maar waar de curator binnenkort een einde aan wil maken. Hij wil Nieskens voor de rechter slepen.

Lees ook: Heerlens popfestival ParkCity Live binnen kwartier uitverkocht: alle 35.000 kaarten zijn weg

De organisator is verantwoordelijk voor alle schulden, concludeert Lückers, en hij zal die allemaal moeten terugbetalen. Van de aanvankelijke 100.000 euro is het meeste afbetaald maar na tien jaar staat de teller weer op zo’n 123.000 euro, voor een groot deel curatorkosten. Nieskens vindt dat de curator „helemaal gek” geworden is. „De lijst met schuldeisers klopt niet en hij heeft mij ook nooit aansprakelijk gesteld.”

Volumia!

Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’
Foto: ANP

Hans Paul (HP) Nieskens is al sinds de jaren negentig actief in de muziekwereld. Als oprichter, manager en gitarist van Volumia! maakt hij de band, met onder andere zanger Xander de Buisonjé, groot. Hij begeleidt zangeres Stevie Ann, is drieënhalf jaar manager van Rowwen Hèze, agent voor allerlei andere artiesten en organiseert concerten en evenementen. Sinds 2011 is Nieskens met zijn twee bv’s de grote man achter het Heerlense popfestival ParkCity Live.

Die evenementen zijn financieel niet direct een succes. De edities van 2011 en 2012 lijden verliezen van vele tienduizenden euro’s. Ook het Schlagerfestival in de Rodahal in Kerkrade dat Nieskens in dezelfde tijd organiseert, zorgt niet voor zwarte cijfers. Een concert van rockband Kane flopt. „Het was een moeilijke tijd, er was crisis, de concerten liepen niet goed”, erkent Nieskens. „Daarom heb ik in 2013 ook geen ParkCity Live georganiseerd, dat risico vond ik te groot. De schulden liepen op en ik heb zelf de faillissementen van mijn bv’s aangevraagd.” Aan het eind van dat jaar spreekt de rechtbank in Maastricht deze officieel uit en benoemt het de Heerlense advocaat Charles Lückers als curator voor de afwikkeling.

‘Zooitje’

Lückers treft boekhoudingen aan die er op zich goed uitzien, „want opgesteld als vriendendienst door een voormalige medewerker van een bekend accountantskantoor”, zegt de curator. In werkelijkheid vallen ze zwaar tegen. Hij ziet inkomsten, uitgaven en schuldeisers „volledig door elkaar lopen”. Ook privé. „Nieskens nam uit de bv’s wat hij nodig had om van te leven.” Daardoor geven de jaarstukken volgens Lückers „een totaal verkeerd beeld en voldoet de administratie dus volstrekt niet aan de door de wet gestelde eisen”. „Het was gewoon een zooitje. Toen al duidelijk was dat het op een faillissement zou uitdraaien, betaalde hij één van de schuldeisers, een vriend, het complete bedrag terug. Dat mag niet, hij had dit geld eerlijk onder alle schuldeisers moeten verdelen. De rechter-commissaris van destijds was echt kwaad en zei zelfs dat Nieskens een bestuursverbod zou moeten krijgen.”

Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’
De Heideroosjes in 2012 op ParkCity Live. Foto: Arnaud Nilwik

„Ik heb de curator voortdurend laten weten dat zijn bevindingen onjuist waren. Privé-onttrekkingen zijn zware beschuldigingen. Hij kan niets bewijzen. Alles is volstrekt uit de lucht gegrepen”, reageert Nieskens.

De curator is verplicht regelmatig de stand van zaken in een openbaar faillissementsverslag bij te houden. ‘Voor 2012 meldt Nieskens een omzet van ruim 132.000 euro met de nodige verliezen en kosten. Terwijl de bv niet meer actief was. Dit kan dus niet kloppen.’ Over 2013 is volgens Lückers helemaal geen boekhouding opgesteld, ‘althans niet aan de curator overgedragen, behalve ordners met losse en ongeordende papieren’. ‘Die hebben geen geldigheid’, schrijft hij in een van de verslagen. Volgens Nieskens was de boekhouding helemaal compleet. „De curator had de inlogcodes van de bankrekeningen en de boekhouding. Wat op papier bewaard moest worden heb ik hem inderdaad in klappers gegeven.” Voor een groot aantal overboekingen kan Nieskens volgens de curator geen verklaring geven. Al met al is voor miljoenen euro’s in de administraties van beide bv’s gecorrigeerd en heen en weer geboekt. „Ik trof al met al zo’n tien bv’s en stichtingen aan.”

‘Uren schrijven’

Een zooitje? Met zijn boekhouding is helemaal niks mis, vindt Nieskens. „Meer dan de helft van wat de curator schrijft is niet waar. Er zijn nooit tien bv’s en stichtingen geweest en miljoenen euro’s is werkelijk onzin. Hij mag maar van alles verzinnen en zogenaamd onderzoek doen en daarvoor uren schrijven. Maar wie controleert hem eigenlijk?”

Lückers heeft nog meer kritiek. De festivalorganisator nam te grote risico’s ten nadele van de crediteuren door maar weinig buffer te hebben, zeker als het gaat om concerten die deels weersafhankelijk zijn. „Onverantwoorde risico’s? Helemaal niet”, luidt Nieskens’ verweer. „Risico nemen is wat ondernemers doen, overal in de wereld.” Het lijstje met verwijten van de curator is lang. Hij spreekt van onbehoorlijk bestuur omdat één van de bv’s niet meer actief was maar er toch kosten en schulden geboekt werden. „Dat is verboden.”

Bier

Intussen treft Nieskens, soms privé en soms vanuit de nieuw opgerichte bv Park at Work, regelingen met de schuldeisers. De curator merkt op dat opvallend veel bedrijven aanvankelijk heel kwaad waren maar later een stuk coulanter bleken. „Je kunt ervan op aan dat een deel van de schuldeisers is beloofd dat ze, als ze een deel van schulden zouden intrekken, ook weer op het nieuwe festival zouden mogen leveren. Hij moet natuurlijk wel bier hebben. Maar even voor de duidelijkheid: meneer Nieskens doet niks crimineels.” Lückers vindt dat Nieskens „niet handelt zoals het een goed bestuurder van een bv betaamt”.

„De curator denkt voornamelijk aan z’n eigen salaris. Daar heb ik moeite mee’’, reageert de ondernemer. „Mij ging het om de gedupeerden. Daar zat ik echt mee. Vandaar dat ik ze allemaal gebeld heb. We kwamen er uit en dat voelde heel goed. Ze trokken hun vorderingen in, dat was zeker geen handjeklap.”

Volgens de curator liggen er nog steeds claims zoals die van Buma/Stemra wegens het niet afdragen van de auteursrechten en van de Belastingdienst. Inmiddels loopt ook het aantal gewerkte uren en dus de rekening van de curator aardig op.

Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’
Heino tijdens het Schlagerfestival in Kerkrade in 2012.  Foto: Luc Lodder

Begin 2014 stelt Lückers aan Nieskens voor om de totale schuld, inmiddels opgelopen tot zo’n 100.000 euro, voor 10.000 euro af te kopen. „Hij had in die tijd echt niet veel te makken.” Nieskens gaat niet akkoord. „Waarom zou ik? Ik heb volledig voldaan aan alle regels. Er waren geen schulden meer. Ik had alles netjes opgelost, dan ga ik toch geen 10.000 euro aan hem betalen?” Nieskens vindt dat de curator de zaak makkelijk binnen een jaar had kunnen afwikkelen. „Maar hij kopieerde om het half jaar z’n faillissementsverslagen. Hij moet zijn extreme salaris van 68.000 euro maar uit de boedel halen. Maar die is, spijtig genoeg, leeg.”

Opgelopen kosten

Dat is een denkfout, stelt Lückers. „Nieskens denkt dat er als geen schulden meer zijn, het faillissement kan worden opgeheven. Zo werkt dat niet. Een aantal kosten is inmiddels opgelopen.” In het zoveelste faillissementsverslag rapporteert hij: ‘Nieskens ziet in de faillissementen blijkbaar een soort uitstel van betaling op kosten van de boedel, maar in ieder geval niet op eigen kosten. De curator volgt hem daar uitdrukkelijk niet in!’

In 2014 vindt Nieskens financiers die bereid zijn ParkCity Live nieuw leven in te blazen. Hij richt daarvoor een nieuwe bv op. De volgende festivals zijn zeer succesvol. Van 2014 tot en met 2020 raken alle edities zo uitverkocht. Het succes wordt elk jaar groter, ziet ook de curator, die zegt zelf een enthousiast bezoeker te zijn. „Daar mag hij de credits voor hebben en die neemt hij ook.”

Porsche

De ondernemer heeft inmiddels een Porsche Cayenne gekocht „weliswaar tweedehands maar wel voor 53.000 euro en niet gefinancierd” en vertelt in De Limburger uitgebreid over zijn luxe leven, compleet met sterrenrestaurants, vakanties, wintersport in Zwitserland en zijn kelder met 1500 flessen wijn. Ook maakt hij melding van twee nieuwe zaken: club Complex en restaurant Noon aan De Griend in Maastricht.

Lees ook: Directeur festival ParkCity Live Hans Paul Nieskens: ‘Ik heb 1500 flessen wijn in de kelder’

Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’
Met compagnon Luc de Beaumont in club Complex in 2020.  Foto: Mitchell Giebels

De curator heeft de ondernemer lange tijd met rust gelaten, omdat er volgens hem destijds „ook echt niets te halen viel”. Nu vindt Lückers dat de ondernemer alsnog zijn schulden moet afbetalen. „De rechter-commissaris en ik achten hem aansprakelijk voor alle schulden. Omdat de administratie niet in orde was, omdat hij te veel geld voor privégebruik uit de bv’s haalde, omdat hij een faillissement aanvroeg van een bv die leeg was.”

‘Compleet verkeerd beeld’

Nieskens krijgt in 2017 opnieuw een uitnodiging van de curator. De twee komen niet tot een oplossing. „Ik wilde van het hele negatieve gedoe af zijn en alsnog die 10.000 euro betalen. Maar Lückers wilde nu ineens 30.000. Ik viel van mijn kruk. Ik heb geen fraude gepleegd, geen geld onttrokken. Er was mij niets te verwijten.” De ondernemer vindt dat de curator een „compleet verkeerd beeld” van Nieskens schetst. „Een curator moet zeer voorzichtig zijn met zijn uitlatingen. Hij vindt dat ik bestuurlijk aansprakelijk ben maar heeft er geen enkel bewijs voor.”

Precies 194 uur en 26 minuten heeft de curator in al die jaren besteed aan de afwikkeling van deze faillissementen. Totale kosten: 68.000 euro. Die rekening komt op het bordje van Nieskens. Met wat nog openstaat van de schuldeisers plus de kosten voor de procedure, grofweg 10.000 euro, moet er straks 123.000 euro opgehoest worden, schat de curator. Nieskens begrijpt er niets van. „Hij rekent 68.000 euro voor curatorkosten. Voor wat precies? Wil hij met pensioen of zo? Laat de rechter maar bepalen of dat klopt. Hij moet dat geld gewoon uit de boedel halen maar daar zit niks meer in, dat klopt”, reageert Nieskens cynisch. „Dan heeft hij misschien wel onverantwoorde risico’s genomen? Hij is toch ook gewoon ondernemer. Risico van het vak, kan gebeuren.”

Anno 2022 claimt Lückers dus ruim één ton. Doordat Nieskens niet wilde meewerken, zag de curator zich genoodzaakt om alle onrechtmatigheden per faillissement uit te splitsen en tot op de bodem uit te zoeken. Nieskens is niet bereid tot een realistische discussie, staat in het verslag aan de rechter-commissaris. De festivalorganisator slaat terug. „Lückers leeft in zijn eigen wereld. Er valt geen normaal gesprek met hem te voeren.”

Rechter

Lückers ziet geen andere oplossing dan de ondernemer voor de rechter te dagen. „Probleem was dat ik geen geld had voor een procedure, want er zat niets meer in de boedel. Geen rooie cent, alleen maar schulden.” Curatoren kunnen in dat geval een beroep doen op de garantstellingsregeling van het ministerie van Justitie dat als voorschot dient voor de kosten van benodigde juridische acties. Lückers krijgt echter geen toestemming omdat het ministerie er niet van overtuigd was dat er wat te verhalen is op Nieskens. „Nee’’, zegt die, „de curator kreeg geen toestemming omdat het ministerie er niet van overtuigd was dat ik bestuurlijk aansprakelijk ben”.

Lees ook: Met bezoekersrecord is Complex kloppend hart van Maastrichtse dancescene

Pas in 2020, na een aantal succesvolle edities van ParkCity Live, doet Lückers een nieuwe poging. Net als hij alles gereed heeft voor de procedure, breekt corona uit. Nieskens krijgt het opnieuw financieel flink voor de kiezen. Geen festivals, zijn restaurant en club dicht. De curator besluit de zaak toch maar even te laten rusten. In het najaar 2021 loopt een nieuwe poging tot een minnelijke schikking op niets uit en stapt de curator weer naar de rechter. „Ik verwacht dat die garantstelling er snel komt en dan laat de dagvaarding niet lang op zich wachten.” De rechter bepaalt straks of Nieskens aansprakelijk is en zo ja voor welk bedrag. De curator verwacht de uitspraak over een jaar.

Belastingdienst

Zo’n gang naar de rechter is volgens Lückers niet gebruikelijk. „Ik heb 150 faillissementen gedaan in mijn carrière. In de helft van de gevallen bleek de bestuurder aansprakelijk. En dan moet je het echt heel bont gemaakt hebben. Slecht ondernemerschap is niet eens voldoende, je moet echt zwaar onder de maat gepresteerd hebben. Met verreweg de meesten werd een regeling getroffen. Uiteindelijk kwamen vijftien zaken bij de rechter. Ik ben echt niet over één nacht ijs gegaan. Ik probeer ook altijd regelingen te treffen, maar Nieskens wil helemaal niks. Ook de Belastingdienst is heel duidelijk: je kunt niet de andere schuldeisers afkopen en de btw dan maar laten zitten. De fiscus moet je in zo’n geval zelfs als eerste betalen.”

Curator achtervolgt Hans Paul Nieskens van ParkCity Live na faillissementen: ‘De administratie was gewoon een zooitje’
Het publiek op ParkCity Live in 2011. Foto: Arnaud Nilwik

Dat hij straks misschien voor de rechter staat noemt Nieskens „schandalig”. „Wat had de curator dan gewild? Dat ik na het faillissement thuis op de bank was blijven zitten? Ik ben ondernemer, ik ga door, grijp nieuwe kansen en nu gaat het een stuk beter, hoewel corona er natuurlijk ook flink ingehakt heeft. Moet ik daar nu voor opdraaien? Dat het me nu goed gaat en dat ik weleens bij sterrenrestaurants eet, ja dat mag toch. Ik heb zelf een restaurant en wordt uitgenodigd door bevriende collega’s. Logisch toch dat ik daar ga kijken.”

Lückers denkt een goede kans te hebben. „Het lijstje met verwijten is lang. En overduidelijk. Wat mij bovendien sterkt is dat de rechter-commissarissen, er zijn er inmiddels drie gepasseerd, nog feller zijn dan ik.” Nieskens lijkt niet echt onder de indruk. Hij is niet van plan die 123.000 euro te betalen. „Ik zal het de rechter ook wel uitleggen. Ik zie de rechtszaak met vertrouwen tegemoet, heel veel vertrouwen zelfs. Hier is sprake van laster. De curator heeft zijn werk onzorgvuldig gedaan. Ik verwijt hem dat hij roekeloos uitspraken doet en feitelijke onjuistheden verspreidt. Ik wens hem een prettige wedstrijd toe.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee