Column: NLP - Niet Lullen maar Poetsen

 

 © John Peters

De woorden creativiteit en innovatie worden heel vaak onderling verwisseld. Sterker nog: het woord creativiteit wordt te pas en te onpas gebruikt. Vaak lees ik in een vacaturetekst dat er een creatieve medewerker wordt gevraagd. Ik vraag me af of de werkgever in spe weet wat hij vraagt.

Sjra Puts

Ik zal het verschil tussen creativiteit en innovatie nog eens uitleggen.

Als je creativiteit hebt toegepast/gebruikt, heb je een idee. Een basisidee, een ruw idee. Dat moet ontwikkeld worden, daar moet beleid voor gemaakt worden of bijvoorbeeld een vorm aan gegeven worden. Als het ontwikkelde ruwe idee klaar is om gebruikt te worden, spreken we van een innovatie. Voordat we creativiteit kunnen toepassen, moeten we onze hersens in de speelstand zetten: outside the box.

De tijd die daarmee gemoeid is, vormt voor veel innovators al een barrière om er überhaupt aan te beginnen. En toch kan het anders. Het is belangrijk dat je je procesteam op voorhand samenstelt en waar nodig aanvult. Je hebt ook de juiste profielen nodig. Met de Foursight assessment tool kunnen we die ontdekken. We hebben al dan niet vraagverhelderaars, ideators, ontwikkelaars en implementers nodig. Een en ander hangt af van de uitdaging die voor ons ligt.

In Roermond werd onlangs een staaltje van NLP getoond. En dan niet Neurolinguïstisch Programmeren maar NLP in de zin van Niet Lullen maar Poetsen. Zo’n twaalf ondernemers presteerden het om in zo’n twaalf dagen (van idee tot en met uitvoering) twintig reuzenbloembakken mét bomen te plaatsen op de Markt in Roermond: een wandelend bos! Gewoon even bij elkaar zitten, idee op tafel legen, knelpunten in kaart brengen en die tackelen, uitvoeren én natuurlijk de kosten van enkele tienduizenden euro’s verdelen (allemaal zelf betaald) en hop met de geit. Daar stonden ze. Dit was een Pietje Bell-actie avant la lettre.

Het mag niet, maar oh wat is het mooi dat zoiets nog bestaat. Het is zeker geen vrijbrief voor een vrijstaat, en de gemeente was pro forma not amused, maar er wordt een mouw aan gepast. De vergunning wordt alsnog verleend. Want stiekem vindt men het toch wel erg mooi. Een wandelend bos. Inmiddels staan de bomen weer op een andere plek in de stad en zo zullen ze nog een aantal keren verhuizen.

In 2004 volgde ik een workshop in Buffalo van Anthony le Storti: ,When You‘re Asked to Do the Impossible’: principles of business teamwork and leadership from the U.S. Army’s Elite Rangers. Le Storti was een oud-Ranger, het neusje van de zalm van het Amerikaanse leger. Wat me bijgebleven is van die workshop is dat er een aantal ingrediënten nodig is om een schier ‘onmogelijke’ missie te volbrengen. Je hebt talent nodig, dus deelnemers in het team die van wanten weten, je hebt heel veel creativiteit nodig en je hebt chaos nodig. Onder de tijdsdruk had de bomenactie in zekere zin een gezonde chaos-factor.

We kennen de bekende woorden van commander Jim Lovell van Apollo 13 nog wel: ,Houston, we have a problem'. Een ontplofte zuurstoftank zorgde ervoor dat de bemanning mogelijk schipbreuk in de ruimte zou gaan lijden. Chaos dus! Maar ook talent, kennis en creativiteit zorgden ervoor dat er manieren werden gevonden om de nog niet gebruikte maanlander in te zetten voor elektriciteit, water en zuurstof.

Ik heb hier al vaker geroepen dat je moet vóórdenken. Dan hoef je niet meer ná te denken. Als je dan toch moet nádenken zorg dan in elk geval dat je dat met het goede team doet. Dan kun je nog eens een mooi boompje opzetten.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee