3 tips voor een energieke start van de zomer

Print
3 tips voor een energieke start van de zomer

Afbeelding: Amslod.

Langdurige kou, donkere dagen, veel regen en bovenal te weinig buiten zijn. Aan het begin van het voorjaar hebben veel van ons te maken met voorjaarsmoeheid. De winter heeft er op dat moment flink ingehakt en gezien het wispelturige Nederlandse weer is het ook niet zeker hoe je snel weer over meer energie kunt beschikken. Nu we langzaam weer richting de zomer gaan, zijn er gelukkig wel een aantal dingen die je kunt doen om je lichaam te ondersteunen en om zo alvast richting een energieke start van de zomer te werken. We zetten 3 tips op een rij.

1. Ga vaker naar buiten
Pak de elektrische fiets, ga lekker wandelen of buiten sporten. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar de buitenlucht opzoekt. In de winter heb je waarschijnlijk meer binnen gezeten dan goed voor je is. Dat is ook niet vreemd. Met slecht weer ben je immers minder snel geneigd om naar buiten te gaan. Zeker de afgelopen winter hadden we veel te maken met herfstachtig weer. Regen en storm voerden de boventoon. De natuurlijke processen in je lichaam worden echter ondersteund door natuurlijk daglicht. Wanneer je te weinig buitenkomt, zal je merken dat je suffer, lustelozer en zelfs ongelukkiger wordt. Gelukkig worden de dagen weer langer en lichter én laat het zonnetje zich steeds vaker zin. Profiteer hiervan door weer vaker naar buiten te trekken. Probeer minimaal één á twee uur per dag buiten te verblijven. Je zult na enkele dagen al duidelijk resultaat merken.

2. Geniet van een gezond voedingspatroon
Ze zeggen niet voor niets: je bent wat je eet. Wanneer je je lusteloos en ongelukkig voelt is het dan ook goed om je voedingspatroon onder de loep te nemen. Bij een plotselinge dip zonder enkele aanleiding zien we vaak dat de oorzaak bij het lichaam ligt. Zorg er daarom voor dat je iedere dag voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Vul eventueel je voedingspatroon aan met extra vitaminepillen. Let ook op de inname van vitamine D. Met name aan het einde van de winter en begin voorjaar lopen mensen een tekort aan vitamine D op. Met extra supplementen kun je dit eenvoudig aanvullen.

Wist je dat vitamine D één van de weinige vitamines is die het lichaam zelf aanmaakt? Dit doet het onder invloed van de zon. Bij een vitamine D tekort kunnen klachten als vermoeidheid en depressiviteit optreden. Ga zoveel mogelijk naar buiten om het tekort aan te vullen. Met een middenmotor e bike werk je niet alleen aan je gezondheid door meer te bewegen, maar vul je ook de tekorten weer aan. Het kan bovendien geen kwaad om bloed te prikken bij extreme vermoeidheid. Zo weet je zeker of je lichaam niet nóg meer tekorten heeft opgelopen in de winter.

3. Geef je lichaam voldoende rust
Ben je extreem moe? Ondanks alle bovenstaande tips? Dan kan dit mogelijk ook een signaal van het lichaam zijn dat deze opgebrand is. Werk je misschien al maanden achtereen zonder enkele momentjes van rust? Dan is dit misschien een goed moment om een paar dagen vrij op te nemen of op vakantie te gaan. Even het lichaam rust geven doet wonderen voor je mindset.

Probeer tevens ook naar je slaappatroon te kijken. Onvoldoende nachtrust is funest als je al kampt met vermoeidheidsklachten. Het lichaam is gebaat bij ritme. Probeer daarom zoveel mogelijk rond dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan. Hoeveel slaap iemand nodig heeft is van verschillende factoren afhankelijk. Probeer in elk geval minimaal tussen de zes en acht uur te slapen.