Unilever verwacht nog hogere kosten door oorlog Oekraïne

 

 © ANP

ANP

Levensmiddelen- en consumentengoederenconcern Unilever verwacht dat de kosten voor grondstoffen dit jaar nog hoger zullen uitvallen door de oorlog in Oekraïne.

Dat zal de winstgevendheid dan ook raken, aldus het bedrijf achter merken als Hellmann’s, Dove, Knorr, Lipton en Ben & Jerry’s. Om die hogere kosten op te kunnen vangen is Unilever de verkoopprijzen flink aan het verhogen.

Unilever denkt dat de grondstofkosten in de tweede helft van dit jaar met 2,7 miljard euro zullen stijgen. In de eerste helft van dit jaar ligt die extra kostenpost al op 2,1 miljard euro. Het Britse concern zegt dat de operationele winstmarge dit jaar door de hogere kosten waarschijnlijk aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 16 tot 17 procent zal uitkomen. Daar staat tegenover dat Unilever wel positief is over de omzetgroei dit jaar dankzij de hogere verkoopprijzen.

Lees ook: Bedrijf achter Pepsi en Lay’s verhoogt prijzen

In het eerste kwartaal verhoogde Unilever de verkoopprijzen in doorsnee met 8,3 procent. Volgens topman Alan Jope is dat de sterkste prijsstijging in decennia. Hij spreekt van een zeer uitdagend en ongekend kostenklimaat voor het bedrijf door de oorlog in Oekraïne. Met name de kosten van landbouwgoederen zoals zonnebloemolie, suiker en granen zijn gestegen, maar ook energie en transport zijn duurder geworden. Verdere prijsverhogingen zullen dan ook nodig zijn, aldus het concern.

De totale omzet ging in het afgelopen kwartaal met bijna 12 procent omhoog naar 13,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij profiteerde het bedrijf ook van gunstige wisselkoerseffecten. De hoeveelheid verkochte goederen zakte licht. In onder meer Europa daalde het verkoopvolume van Unilever omdat mensen vanwege de hoge inflatie meer de hand op de knip hielden of voor goedkopere producten kozen.

Lees ook: Fabrikanten goochelen met verpakkingen: even duur maar minder inhoud

Al met al spreekt Unilever van grote onzekerheid aan het kostenfront. Het bedrijf verwacht dat het wel twee jaar kan duren voordat de winstgevendheid terug is op het niveau van 2021.

Jope zei verder dat Unilever nog doorgaat met de lokale activiteiten in Rusland in het belang van de circa duizend werknemers in het land. Het concern heeft wel alle import en export met Rusland stopgezet, net als marketing en investeringen in het land.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee