Win de slag om IT’ers

Print
Win de slag om IT’ers

Afbeelding: Michel Gerelings.

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vinden IT-organisaties niet alleen steeds moeilijker geschikte kandidaten, maar hebben ze ook meer moeite om de huidige medewerkers binnen boord te houden. Zij kiezen er daarom voor om zich hierin te laten ondersteunen door een gespecialiseerd recruitmentbureau als Zendkracht. Onze oplossing: Employer Branding.

De mening over een potentiële werkgever wordt door kandidaten al gevormd vóór het kennismakingsgesprek. Ook hebben ze in de aantrekkingsfase vaak een beperkte kennis over de organisatie of functie. Vandaar dat het bedrijfsimago volgens onze Employer Branding-specialist Tim Huijts een belangrijke rol speelt in het al dan niet solliciteren naar een baan. “Het aantal sollicitanten dat positief reageert op een door ons aangeboden vacature hangt sterk af van het Employer Brand van onze klant. Voor de klanten die meer investeren in het versterken van het werkgeversmerk, ontvangen we meer positieve reacties.”

Sneller de juiste kandidaat vinden
Naast de kwantiteit van kandidaten, wordt ook de kwaliteit beïnvloed. Onze recruiter Michel Gerelings, gespecialiseerd in het werven van hoogopgeleide IT-professionals, merkt dit steeds vaker. “Voor klanten met een goede Employer Branding-strategie, vinden we vaker en sneller de perfecte kandidaat. Verder matchen de competenties van de professionals sterk met de functievereisten uit de vacature. Daarbovenop merken we dat de gevonden kandidaten langer binnen boord blijven in bedrijven met een aantrekkelijk werkgeversimago.”

Voor klanten met een goede Employer Branding-strategie vinden we vaker en sneller de perfecte kandidaat”

Samenwerking opzoeken met specialist
Het is dan ook niet vreemd dat IT-bedrijven hun focus verleggen naar Employer Branding en juist de expertise inschakelen van een externe specialist als Zendkracht in de zoektocht naar nieuw talent. Etesian IT Consulting is hier een goed voorbeeld van. De Kerkraadse onderneming heeft ambitieuze groeiplannen en werkt samen met Zendkracht aan het Employer Brand. “We willen groeien naar 125 professionals”, geeft algemeen directeur Lars Schmitz aan. “We investeren onder andere in een werken-bij site die ingaat op onze bedrijfscultuur en de medewerkers in de spotlight zet. Daarmee willen we nieuw talent aantrekken en onze huidige professionals binnenboord houden.”

Verbinding leggen
Hoewel werving en selectie onmisbaar is om hoogopgeleide IT-professionals binnen te halen, is de combinatie met Employer Branding een gouden succesformule. “Aangezien het over binding en betrokkenheid gaat, is dit niet iets wat je even doet op een blauwe maandag”, stelt Michel. “Het moet staan als een huis en kloppen met wie jij bent als werkgever. Denk daarom na over wat je wilt bieden als organisatie, hoe jouw merkambassadeur eruitziet en hoe je die goed kunt faciliteren. Dan win je de slag om de IT’ers.”

Meer informatie?
www.zendkracht.nl
| +31 85 112 43 53.