Werkgevers luiden noodklok: ‘Aanpak van de Maaslijn nu noodzakelijk’

Print
Werkgevers luiden noodklok: ‘Aanpak van de Maaslijn nu noodzakelijk’

Afbeelding: Stefan Koopmans

Sittard -

Het intrekken door ProRail van de aanbesteding voor vernieuwing van de Maaslijn is een doorn in het oog van ondernemers. Ondernemend Venlo en de Limburgse Werkgevers Verenging (LWV) noemen het spoortraject tussen Roermond en Nijmegen ‘een levensader voor Noord-Limburg’.

ProRail maakte eind april bekend zich genoodzaakt te zien de aanbesteding voor elektrificatie en gedeeltelijke verbreding in te trekken. Marktpartijen zijn afgehaakt omdat ze de risico’s te groot vinden die ontstaan zijn door corona en de Oekraïne-oorlog.

Groei

Vervoerder Arriva en Reizigersvereniging Rover lieten eerder al hun onvrede merken over de stap van ProRail. Nu laat ook het Noord-Limburgse bedrijfsleven zich horen. „De aanpak van de Maaslijn is hard nodig om de groei van de regio op peil te houden, niet alleen op bereikbaarheid, maar ook voor aantrekkelijkheid en duurzaamheid”, zegt Sylvester van de Logt, topman van Seacon Logistics en bestuurslid bij Ondernemend Venlo, de LWV en Supply Chain Valley.

Overheid moet ingrijpen

De ondernemersverenigingen roepen ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op om marktpartijen (financieel) bij te staan en de risico’s voor prijsverhogingen zelf te dragen. “Als de risico’s te groot worden voor de markt, moet de overheid ingrijpen om de bereikbaarheid op peil te houden’’, aldus Van de Logt. „We verwachten dat de overheden ingrijpen om de continuïteit van gemaakte afspraken te waarborgen.” Daarmee doelt hij op de afspraken die met Arriva gemaakt zijn om in 2024 extra treinen te laten rijden tussen Roermond, Venlo en Nijmegen.

Maaslijn als levensader voor de regio

De spoorlijn is van levensbelang van Noord-Limburg, stelt Peter Pardoel, voorzitter van Supply Chain Valley. „Het zorgt voor de ontsluiting van Venlo in noordelijke en zuidelijke richting, waardoor de positie van Venlo als nationaal spoorknooppunt versterkt wordt. Door de elektrificatie wordt de verbinding bovendien duurzamer.” De verbinding is ook belangrijk, omdat de werknemers en -gevers van de toekomst in de trein stappen, benadrukt Van de Logt. „Onze regio heeft er baat bij dat we goed bereikbaar blijven via spoor, daarmee trekken we jeugd aan en behouden we de kennis in Noord-Limburg.”

Lees ook: Teleurstelling en onvrede over nieuw uitstel elektrificatie Maaslijn: ‘Kwalijke zaak, minstens weer een jaar vertraging’

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee