Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol

Print
Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol

Afbeelding: Royal Enfield

Sittard -

MOTORTEST - Veel pk’s zijn leuk, vooral om over te praten tijdens feestjes of aan de bar. Met alle snelheid belemmerende maatregelen heb je echter steeds minder aan al dat vermogen. Sterker nog steeds meer geldt bij motorfietsen: ‘less is more’.

En daar weten ze bij Royal Enfield alles van. De fabriek in India, gesteund door een technische ontwikkelingsafdeling in Engeland, bouwt alleen maar eenvoudige motorfietsen met minder vermogen die ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan hun Japanse, Europese en Amerikaanse concurrenten.

Eenvoudig en goedkoop

Royal Enfield is met een productie van bijna 1 miljoen motorfietsen een van de grootste spelers in de wereld, maar heeft haar afzetgebied vooral in Azië waar wegen over het algemeen slechter zijn en je bovendien ook veel minder motorzaken hebt die een probleem aan je tweewieler kunnen oplossen. Eenvoudige, goedkope, zuinige motorfietsen waar weinig aan kapot kan gaan en die in geval van nood eenvoudig te repareren zijn, is daar dus kassa. En dat is het succes van het degelijke Royal Enfield.

In 2016 kwam Royal Enfield met een compleet nieuwe motor, de 411cc lichte allroad Himalayan. Ze hadden nog helemaal geen allroads, wat best opmerkelijk is voor een merk dat zo actief is in het soms onherbergzame Azië. Het bleek een schot in de roos, al is het zeker geen comfortabele motor. Na een dagje sturen op de Himalayan slaap je bijna automatisch op je buik om je zitvlak te ontbelasten.

Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol
Foto: Royal Enfield

Stadsverkeer

Op basis van de Himalayan heeft Royal Enfield nu een nieuwe motorfiets gebouwd; de Scram 411. Het is een zogenoemde ‘street scrambler’ die bedoeld is voor het drukke stadsverkeer. Maar waarmee je ook in het weekend op stap kunt, zo is de gedachte van de ontwerpers. Het zadel is in ieder geval veel beter, zo merk je na een paar uurtjes rijden in de omgeving van Parijs waar de motor voor het eerst werd gepresenteerd aan de internationale motorpers. Opvallend is een schildje aan de zijkant van de tank waar de merknaam op staat. Alles aan de Scram is functioneel, met uitzondering van dat schildje dat een leuk grapje is van de ontwerpers.

Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol
Foto: Royal Enfield

De Scram heeft een iets kleiner voorwiel dan donateur Himalayan waardoor ook het stuurkarakter anders is. En waar je bij de Himalayan soms het gevoel had een bak knikkers tussen je benen te hebben met alle bijgeluiden die deze eenpitter produceerde, is ook dat een stuk beter bij de Scram.

Vis in het water

Hard gaat het allemaal niet op de Scram, met heel veel moeite tik je de 130 kilometer aan. En je trekt met deze 1-cillinder, die 24,3 pk produceert en een maximaal koppel heeft van 32 Nm, ook de straatstenen niet uit de weg. Maar de motor komt vlot genoeg van z’n plek om met het verkeer mee te komen, zeker in de stad waar deze motor als een vis in het water is.

Als het tempo omhooggaat lijkt de vering aan de voorzijde soms wat moeite te hebben met de bulten in het wegdek. Om snel te kunnen vertragen heb je bij de voorrem wat meer handkracht nodig, terwijl de achterrem juist sterker aanvoelt. Maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn.

Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol
Foto: Royal Enfield

Genieten

Als je de reclamefilmpjes van de Scram mag geloven is de motor vooral bedoeld voor jonge mensen die in een hemdje genieten van een vrij gevoel. Maar in het zadel van deze Indiase tweewieler kun je al snel concluderen dat iedereen zich op deze motor thuis zal voelen. Waarbij ‘less is more’ nog eens extra wordt benadrukt.

Aandacht

De pure basic motor laat je optimaal genieten van het rijden. Je aandacht wordt ook niet weggetrokken door een druk dashboard, want behalve een snelheidsmeter, benzinemeter, klokje en tripmeter heb je nog een indicator in welke versnelling je rijdt. En meer heb je ook niet nodig, al is de extra ‘tripper’ die standaard op deze motor zit wel handig. Deze tripper is een zeer karig navigatiesysteem die je aan je telefoon kunt koppelen en met een pijltje aangeeft welke kant je op moet. Wederom simpel, maar het werkt.

De Scram produceert een zeer beschaafd geluid en ondanks dat je maar één cilinder hebt, loopt het blok best mooi ‘rond’ en voelt ook niet bokkig als je per abuis een versnelling te hoog zit.

Royal Enfield Scram 411: Met minder vermogen heb je meer lol
Foto: Royal Enfield

Onverhard terrein

In de natuur onder Parijs toont de nieuwe motor ook aan dat je er redelijk mee uit de voeten kunt op onverhard terrein. Maar deze zeer wendbare en relatief lage motor is vooral bedoeld voor de weg, vlot tussen de stilstaande auto’s door laveren en naar voren schuiven bij het verkeerslicht. En op een vrije dag de dijkweggetjes opzoeken om lekker te onthaasten op deze vriendelijke eenpitter die sinds half mei in de showroom staat voor 6399 euro.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee