Column: Inspiratie door het theezakje

 

 © De Limburger

,,Waardoor laat jij je inspireren?” Die vraag krijg ik wekelijks. Nou, eigenlijk door alles. Ik heb een, wat de Boeddhisten noemen, monkey mind. Een type dat op een tak zit en met het uitzicht dat hij heeft associaties maakt voor nieuwe ideeën. Op een volgende tak heeft hij een ander uitzicht en associeert opnieuw.

Sjra Puts

Eigenlijk moet je gewoon het creatieve lef hebben om van alles wat je ziet een metafoor, een analogie, een inspirator of een katalysator te maken. Het begint bij mij ’s morgens al tijdens mijn ontbijt, of beter gezegd bij mijn kopje thee, of – nog beter geduid – bij het labeltje dat aan het theezakje zit. Pickwick drukt daar al jaren een ‘nadenkertje’ op. Zo’n vraag die je aan elkaar of aan jezelf kunt stellen.

Een tijd geleden leidde ik een creatieve denksessie over afvalstromen in het licht van de circulaire economie. Dan denk ik ’s morgens aan dat theezakje. Het nietje hoort bij het metaalafval, in het zakje zitten kunststoffen verwerkt dus moet bij de PMD, het labeltje natuurlijk bij het karton, de gebruikte thee bij het te composteren afval en het touwtje, mits er geen kunststof in zit, bij het restafval. Pfffff.

Terug naar het labeltje. Er was er één dat me erg trof onlangs. ,,Welk vak zou er volgens jou op de lagere school gegeven moeten worden?” Natuurlijk creatief denken! Grosso modo leren we onze kinderen af om creatief te denken. Net als lezen en schrijven zou het aanleren van systematieken om creatief te denken een vanzelfsprekendheid moeten zijn.

Nou ligt de basisschool toch al een tijd achter me en ik weet niet hoe het nu met het aanwakkeren dan wel onderhouden van creativiteit gesteld is. Christianne Geraedts, juf van groep 2 op de basisschool Lambertus in Swalmen, hielp me uit de nachtmerrie. Wel degelijk prikkelde zij de creatieve regionen van haar 4-, 5- en 6-jarigen. Bijvoorbeeld met de denksleutels. Het zijn voorwerpen in de vorm van een sleutel waar soms vragen of dan weer uitdagingen op staan. Bijvoorbeeld: noem een eigenschap van een kast en een van een plant. Hoe kun je die combineren? Of naar aanleiding van een boer die een machine wilde bouwen waarmee je van varkens kippen kon maken. Zijn experiment mislukte. Juf Christianne geeft de kinderen knutselmateriaal en laat ze zo’n machine bouwen. Maar dan een die wél werkt! Een juf naar mijn hart. Zij houdt de creativiteit levend. Sterker: zij geeft ruimte aan de ontwikkeling van creativiteit.

Terug naar u. Het begint bij plotselinge inspiratie. Daar moet u wel de antennes voor gericht hebben. Dat wil zeggen: openstaan voor inspiratie. Dan is er ruimte voor zoiets als serendipiteit. Dat is het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl men op zoek is (of niet) naar iets anders.

Net als je botten en je spieren moet je ook je creativiteit in conditie houden. Nou zie ik u niet zo snel een knutseltafel neerzetten voor uw personeel, maar een ‘office playground’ is in heel veel (buitenlandse) bedrijven heel gewoon.

Durf te spelen. Spelen met het probleem, spelen met de schijnbaar onmogelijke dingen, spelen met ideeën. Spelen is immers iets wat u niet doet omdat u het zonde van uw tijd vindt. Geloof me: het is elke cent waard. Theetje drinken?

Reageren? Sjra@sjraputs.nl

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee