Brussel wil groene klimaatambities opschroeven, verplicht zonnepanelen op nieuwe gebouwen is een optie

Print
Brussel wil groene klimaatambities opschroeven, verplicht zonnepanelen op nieuwe gebouwen is een optie

Frans Timmermans.   Afbeelding: ANP

Brussel -

Om sneller onafhankelijk te worden van Rusland overweegt Brussel het doel voor groene energie in 2030 verder aan te scherpen. Volgende week lanceert klimaatchef Frans Timmermans zijn strategie om in korte tijd het percentage hernieuwbare energie flink bij te plussen.

Dat bevestigen ingewijden aan De Telegraaf. Zelfs het verplicht installeren van zonnepanelen op nieuwe gebouwen is een optie.

Vorig jaar stelde de PvdA-prominent al voor om het doel voor hernieuwbare energie te verhogen van 32 procent naar 40 procent. Nu wil Timmermans er nog een schepje bovenop doen om te zorgen dat de Europese Unie snel zonder Russisch aardgas kan.

Bovendien kan zo worden voorkomen dat het landenblok zijn heil moeten zoeken bij het niet altijd schoon geproduceerde lng, vloeibaar gemaakt gas. Hoe hoog het nieuwe percentage gaat worden, is nog niet duidelijk.

Zonnepanelen

Om de vergroening te versnellen omarmt Brussel volgens de ingewijden waarschijnlijk het plan van enkele lidstaten, waaronder België en Spanje, om zonnepanelen op nieuwe gebouwen te verplichten.

In een speciale strategie voor zonne-energie gaat Brussel onder andere in op wegen om de productie in Europa te vergroten en meer monteurs aan te trekken. Mogelijk komt er dan later een voorstel voor Europese wetgeving met verplichtingen. Verder komt er een ambitieus plan om biomethaan – groen aardgas uit landbouwafval – een flinke zet te geven. Dat zou voor de boer een nieuwe inkomstenbron betekenen.

Verder wil Brussel graag de vergunningsprocedures voor windmolens versoepelen en ruim baan maken voor groene waterstof. De Europese regeringsleiders hebben eerder tijdens hun top in Versailles gevraagd om nieuwe plannen voor meer duurzame energie.

Lng en waterstof

Brussel probeert momenteel voor tientallen jaren aan energie-import vast te leggen. Landen die vloeibaar gemaakt gas (lng) kunnen leveren, hebben ook de pijpleidingen en netwerken om waterstof aan te bieden. „Wij bieden ze nu een dubbele deal aan: in ruil voor lng en waterstof, geven wij hen financiële zekerheid van afzet voor vele jaren. Veel landen willen. Ook zij zijn bezig om van fossiele brandstoffen zoals gas af te stappen”, zegt eurocommissaris Timmermans tijdens werkbezoek aan Rotterdam over de eerste resultaten.

Brussel moet daarnaast geïmporteerde waterstof ook als groen gaan ’certificeren’, waarmee die voor bedrijven aantrekkelijk wordt. Timmermans: „Het belangrijkste punt zijn de vergunningen, die moeten op tijd komen, en daarvoor is brede samenwerking nodig.”

Ruim zeventig bedrijven in en rond de Rotterdamse haven en exporterende landen zoals Namibië meldden dinsdag binnen acht jaar 4,6 miljoen ton aan waterstof - brandbaar gas zonder koolstof dat zoals aardgas huizen kan verwarmen - te kunnen leveren. De planning vorig jaar was 1,5 miljoen ton. „De ontwikkelingen gaan nu zeer snel: dit is te halen dankzij samenwerking, omdat er zoveel infrastructuur al is en de plannen bij elkaar worden gebracht”, zegt Allard Castelein, directeur van Havenbedrijf Rotterdam.

Uitbreiding windparken

Waterstof komt van zon- en windparken. Voor de Nederlandse kust verrijzen velden vol windmolens. Olie- en gasreuzen Shell, BP en Eneco hebben zojuist hun bod voor aanbesteding en deelname aan het windpark Hollandse Kust West ingediend.

De energie van zulke windmolens komt via kabels aan land. Zij wordt op de Maasvlakte via elektrolyse tot waterstof gemaakt. Rotterdam bouwt er al aan een groot elektrolysepark. De waterstof wordt via schepen of leidingen naar de kust getransporteerd. Allereerst voor de industrie. Die moet volgens kabinetsplannen komende jaren van steenkool, olie en gas om klimaatdoelen van Parijs te halen. Door de Rotterdamse plannen wordt 46 miljoen ton vervuilende uitstoot bespaard, aldus Castelein.

Bedrijven vroegen deze week tijdens een grote waterstofconferentie in Ahoy om duidelijke regels. Het kabinet komt snel met voorwaarden voor het uitrollen van grootschalig waterstoftransport en de opslag, aldus minister Jetten (Energie) in Ahoy. Er is financiële steun om allereerst tot 2030 uit te breiden, zegt hij. Maar bedrijven draaien nog steeds goedkoper op fossiele brandstoffen zoals olie. Waterstof komt er allereerst voor de vervuilende industrie, het moet de grote bedrijvenclusters die op kolen, gas en olie draaien laten overstappen op de schonere energie.

Brussel wil groene klimaatambities opschroeven, verplicht zonnepanelen op nieuwe gebouwen is een optie
Auto’s op waterstof: monteurs moeten omscholen.  Foto: ANP

Gewone burger

„De overgang naar waterstof gaat al veel sneller dan iedereen dacht. Dit wordt essentieel om onze economie concurrerend te houden”, aldus eurocommissaris Timmermans.

„Er ontstaat hier een totaal nieuwe economie”, concludeert burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam. Het is niet alleen dat tienduizend banen in tien jaar bijvoorbeeld in de autosector gaan verdwijnen nu waterstof de energiebron wordt. „We moeten jongeren opleiden, leren omgaan met andere auto’s op waterstof, andere batterijsystemen, bekabeling en netwerken. Maar er komen ook andere typen keukens aan.” Bij die snelle economische overgang moet de politiek de gevolgen voor mensen met de kleinere beurs opvangen, stelt hij.

„Alleen als de energierekening omlaag gaat, en mensen zien dat het milieu verbetert, krijgen we de gewone burger mee. Daar moeten we ons heel sterk op richten”, zegt Timmermans.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee