Ziggo verliest 23.000 klanten: ‘Laten gaan van de Formule 1 was de juiste beslissing’

Ziggo verliest 23.000 klanten: ‘Laten gaan van de Formule 1 was de juiste beslissing’

Afbeelding: EPA

Amsterdam -

Het verlies van de Formule 1-rechten heeft Ziggo het afgelopen kwartaal zo’n 23.000 klanten gekost, maar is financieel de juiste beslissing geweest. Dat zegt Ritchy Drost, financieel topman van de VodafoneZiggo, in een toelichting op de cijfers over het eerste kwartaal.

VodafoneZiggo boekte in het afgelopen kwartaal een omzet die met 1,01 miljard euro zo’n 0,3 procent lager uitkwam dan een jaar geleden. Het bedrijfsresultaat was wel 2,1 procent hoger en kwam uit op 479 miljoen euro. Het bedrijf groeide in de zakelijke markt, maar wist minder telefoons te verkopen. Financieel topman Drost is daar niet erg rouwig over. „Op de verkoop van telefoons verdienen we niks. De kosten zijn even groot als de omzet. Waar het ons om gaat, is dat onze klanten daarmee onze diensten kunnen afnemen”, zegt hij.

Max Verstappen

Hoe populair het autoracen blijft bij zijn klanten, bleek afgelopen weekend weer, toen Ziggo een nieuw record in dataverbruik op zijn netwerk zag rond de grand prix die Max Verstappen won in Miami. De uitzendrechten liggen dit seizoen echter bij nieuwkomer op de Nederlandse markt ViaPlay, dat daarmee 500.000 klanten heeft weten te lokken.

Lees ook: NENT: lancering Viaplay in Nederland overtreft verwachtingen

„Dat mensen bij ons weggaan komt een-op-een doordat we de Formule 1 kwijt zijn. Dat kunnen we zien aan de informatie die ze ons geven. Is dat erg? Emotioneel zouden we natuurlijk liever plussen zien, maar rationeel is het de juiste beslissing geweest om te stoppen met bieden op de Formule 1-rechten”, zegt Drost. Hij verwacht dat het effect „eenmalig” zal zijn. Het bedrijf was minder kwijt aan het maken van de F1-uitzendingen en de kosten voor de rechten.

Het aantal huishoudens dat geabonneerd is op één of meerdere producten die via VodafoneZiggo’s coaxkabel binnenkomen, daalt al een tijdje gestaag en is het afgelopen jaar weer met 100.000 afgenomen naar in totaal 3,4 miljoen. Dat heeft volgens Ziggo onder andere te maken met de intensieve reclamecampagnes die concurrenten voeren rond de aanleg van glasvezelkabels voor snel internet. Volgens Drost heeft het echter ook te maken met afwegingen die VodafoneZiggo zelf maakt. „Als ik er veel geld aan uitgeef, dan kan mijn salesteam me ook wel die plussen bezorgen”, zegt hij. „Maar dan heb ik minder geld om te investeren in de kwaliteit van ons netwerk.”

Ziggo verliest 23.000 klanten: ‘Laten gaan van de Formule 1 was de juiste beslissing’
Ritchy Drost.  Foto: VodafoneZiggo

De investeringen in dat netwerk zal VodafoneZiggo dit jaar met 150 miljoen euro verhogen, zodat het voor het eind van het jaar op zijn kabels in Nederland snelheden van een gigabit kan aanbieden. Technieken om de snelheid verder te verhogen, hoopt het bedrijf dit najaar te gaan testen. Vorige week maakte VodafoneZiggo bekend de tarieven voor een gemiddeld internetpakket met 3,5 procent te verhogen, wat vergelijkbaar is met de stijging die KPN een maand eerder aankondigde.

Duurdere pakketten

Drost zegt zich vooral op consumenten te willen richten die zowel vaste als mobiele diensten bij zijn bedrijf afnemen. Die lopen minder snel weg en nemen vaak meer en duurdere pakketten af. Om klanten tot dit soort combinaties te verleiden, geven telecombedrijven vaak korting of gratis uitbreidingen van pakketten. „Momenteel hebben 55 procent van de huishoudens die vaste diensten bij ons afnemen nog mobiele abonnementen bij andere providers. Daar is dus voor ons nog veel winst te halen.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee