Klant kiest goedkopere merken, maar nog geen andere supermarkt

Er wordt meer en meer gekeken naar huismerken bij de boodschappen. 

Er wordt meer en meer gekeken naar huismerken bij de boodschappen. © Getty Images

Amsterdam -

Door de huidige, hoge inflatie zijn voedingsprijzen flink gestegen en wel met 8,5 procent in april. Toch laat onderzoek van ABN AMRO zien dat consumenten nog altijd dezelfde supermarkten bezoeken als voor de inflatie. Wel stapt de consument over van de A- naar de huismerken.

Willemijn van Benthem

Onderzoekers van ABN AMRO hebben bestedingen van hun particuliere klanten met de pinpas anoniem onderzocht, omdat door de prijsstijgingen wordt verwacht dat mensen op de kleintjes gaan letten. Vooral lagere inkomens krijgen flinke klappen door gestegen energie- en voedingsprijzen, die daardoor een relatief grotere hap uit hun budget nemen.

Lees ook: Inflatie sijpelt door in het winkelmandje, vooral vlees en graanproducten veel duurder

Nu blijkt uit het onderzoek dat consumenten over het algemeen nog niet op zoek gaan naar de goedkoopste producten in de verschillende supermarkten, ofwel dat ze van hun eigen favoriete supermarkt afwijken. Sinds 2018 bezoekt een consument stabiel het gemiddelde aantal van drie winkels per maand, en dat is nog niet toegenomen.

Koopjes jagen

Wat wel zichtbaar is: als eerste reactie op de inflatie kopen consumenten meer huismerken in plaats van de zogeheten A-merken die vaak op ooghoogte in de schappen liggen. Dit liet onderzoek van marktonderzoeksinstituut GfK al eerder zien. Als de inflatie toeneemt of op zijn minst blijft aanhouden, verwachten de onderzoekers van ABN AMRO wel dat consumenten meerdere supermarkten zullen bezoeken om op koopjes te jagen.

Lees ook: Winkelen ligt zwaar op de maag: tips van Gierige Gerda

Wat ook uit het onderzoek naar voren kwam, is dat consumenten tijdens de coronapandemie meer gingen besteden in de supermarkten, met een flinke uitschieter in de feestmaand december. De hogere bestedingen zijn vooral te wijten aan de mensen met de hogere inkomens. Deze groep ging normaliter vaker uit eten. Door de lockdown kon dat natuurlijk niet, omdat de horeca verplicht gesloten was. Het bleek dat deze groep luxe boodschappen deed om dat gat te vullen.

Uitgaven

Huishoudens zijn sinds het begin van de oorlog in Oekraïne iets voorzichtiger geworden met het doen van uitgaven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart was volgens CBS-cijfers sprake van een stijging van de consumptie met ruim 11 procent op jaarbasis. De vergelijking met een jaar eerder gaat evenwel mank vanwege de lockdowns die toen nog golden, waardoor het vaak niet mogelijk was om een kapper, een voetbalstadion of een restaurant te bezoeken. Op maandbasis was sprake van een kleine daling.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee