Ondernemers: ‘Verduurzaming van het wagenpark raakt uit het zicht’

Parketlegger Nick la Chambre vindt elektrisch rijden onpraktisch. © FOTO Jean-Pierre Jans

Sittard -

Door een hoge belasting te heffen op nieuwe bestelauto’s komt de verduurzaming van het wagenpark in gevaar, waarschuwen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland. Omdat de bpm-vrijstelling voor ondernemers komt te vervallen, zullen de middenstanders eerder een goedkope oude diesel uit het buitenland importeren of langer in hun oude fossiele wagen doorrijden.

Gijsbert Termaat

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Met die maatregel verwacht het kabinet tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro op te halen en tegelijkertijd de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.

„Een elektrische opvolger is niet alleen veel duurder, maar in het dagelijks gebruik nog lang niet altijd inzetbaar omdat bij zware belading de actieradius snel afneemt. Dan sta je onder kostbare werktijd uren te laden en is je bestelbus niet inzetbaar”, voorziet voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland, woordvoerder namens alle betrokken partijen.

‘Geen alternatief’

„We willen echt graag meewerken aan de elektrificatie van het wagenpark, maar dat moet dan wel reëel zijn en gestimuleerd worden. Van horeca tot installatiebedrijf, van pakketbezorger tot aannemer, ze zijn voor hun werk afhankelijk van hun bestelwagens en elektrische modellen zijn de komende jaren in veel gevallen nog geen reëel alternatief. De noodzaak tot verduurzamen spreekt voor zich, maar op deze manier lukt dat gewoon niet”, meent Vonhof.

In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt. Vonhof: „Dat komt neer op een gemiddeld ruim 11.000 euro hogere aanschafprijs. Dat is een onredelijke lastenverzwaring die vooral ondernemers in het mkb gewoon niet kunnen dragen. Wij willen dan ook graag, mede namens zeven ondernemersorganisaties als Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en RAI Vereniging, dat de vrijstelling van bpm van kracht blijft op bestelwagens van ondernemers.”

De partijen willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen. „Als het namelijk over deze boeg gaat, gebeurt het niet en heeft het juist negatieve effecten op de verduurzaming van het wagenpark”, aldus Vonhof.

‘De actieradius is het grote probleem’

„Het is een onwezenlijk plan om de bpm eraf te gooien”, zegt parketlegger Nick la Chambre. „Natuurlijk wil ik met alle liefde mijn steentje bijdragen aan een schonere wereld en graag elektrisch gaan rijden. Ik wil best iets meer betalen, ook voor een Volkswagenbus met een stekker, zelfs al kost die 20.000 euro meer dan de diesel. Maar het grote probleem is de actieradius. In de binnenstad gaat het nog net, maar als ik in Den Haag of Zeeland moet zijn, moet ik voor een klus twee tot drie uur extra tijd inplannen omdat ik moet laden. Voor een bus zijn er nog geen snelladers en een volgeladen wagen met parket weegt al snel een kleine duizend kilo meer. En dat betekent geen actieradius van 170 maar 80 kilometer.”

La Chambre vervolgt: „In feite word ik gedwongen om fossiel te blijven rijden. En vooral niet nieuw, omdat daar dus die bpm bij gaat komen. In de praktijk zullen ondernemers op zoek gaan naar een oudere tweedehands bus, die ook nog eens meer CO₂-uitstoot. De maatregel heeft dus een averechts effect. Er is in ieder geval niet goed over nagedacht en voor het milieu is dit niet de juiste methode om het te verbeteren. Ik hoop dat men in Den Haag inziet dat ondernemers wel willen verduurzamen, maar dat het wel gefaciliteerd moet worden.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal