Pomphouder in Limburg vreest de forse prijsverlaging in Duitsland: ‘Het worden pittige maanden’

Print
Pomphouder in Limburg vreest de forse prijsverlaging in Duitsland: ‘Het worden pittige maanden’

Door de forse verlaging van de brandstofprijzen vanaf 1 juni verwacht het tankstation van Aral in het Duitse Nettetal nog veel meer Nederlandse klandizie. Afbeelding: Mara van den Oetelaar

Horst -

Door een accijnsverlaging wordt de brandstof in Duitsland vanaf 1 juni veel goedkoper. Vissers uit Horst (51 tankstations) is „enorm teleurgesteld” en hoopt dat de overheid eindelijk eens maatregelen treft.

Susan de Groot (28) uit Venlo heeft haar auto net volgetankt bij het pompstation in Nettetal, vlak over de grens met Duitsland. Ze is deze vrijdag niet de enige. Alle pompen worden rond het middaguur bezet door auto’s met een Nederlands kenteken. Weet ze niet dat de prijs van brandstof in Duitsland op 1 juni fors omlaag gaat? De Groot: „Ik heb wel zoiets gelezen, maar ik moest toch tanken. Ik woon vlakbij het VVV-stadion. Bij het tankstation daar kost de benzine 2,21 euro. Hier kost die maar 2,06 euro.” Bovendien moet ze nog andere boodschappen doen. „Frisdrank is hier ook goedkoper.”

De bedrijfsleidster van het Aral-tankstation in Nettetal mag niet met de pers praten. Ze zegt wel dat ze verwacht dat het de komende maanden erg druk wordt. Benzine wordt door de accijnsverlaging 29,55 cent goedkoper en diesel 14 cent. Bovendien hoeft minder btw (19 procent) te worden betaald. Daardoor kost benzine vanaf 1 juni 35 cent per liter minder en diesel bijna 17 cent.

„Het worden pittige maanden”, zegt directeur Gerbert Vissers van Vissers Energy Group in Horst. Het bedrijf heeft 51 tankstations. Hij is vooral bezorgd om de pompen die vlak bij de grens liggen. „Hoe dichter bij de grens, hoe groter het effect.” Hij kijkt naar de zuil bij het tankstation in Horst. De benzine kost 2,25 euro. In Nettetal kost die 2,06 euro. Het verschil is twee dubbeltjes. Vanaf 1 juni is Nettetal vijftig cent goedkoper. En dat is exclusief btw-voordeel. In totaal komt het verschil bij benzine uit op 55 cent per liter.

Rekensom

De prijzen van diesel liggen dichter bij elkaar. In Nettetal kost die 1,94 euro, in Horst 1,98 euro. En bij het onbemand tankstation van Vissers in Venlo, pal aan de grens met Duitsland, is de diesel zelfs negen cent goedkoper dan in Nettetal. Tot woensdag in ieder geval, als de prijs van diesel in Duitsland met bijna zeventien cent per liter (inclusief btw) daalt. Gerbert Vissers benadrukt dat het om een tijdelijke verlaging gaat. Die duurt drie maanden, tot en met 31 augustus. De accijnsverlaging in Nederland geldt daarentegen nog tot en met 31 december 2022.

Alhoewel, volgens Vissers heeft die maatregel niet veel veranderd. „Toen de accijnzen op 1 april verlaagd werden, had ik de verwachting dat de mensen die in Duitsland gingen tanken massaal zouden terugkeren omdat de verschillen klein waren geworden. Dat is niet gebeurd, ik heb niet veel meer verkocht.”

Gerbert Vissers onderscheidt drie soorten automobilisten. De ene is niet geïnteresseerd in de prijsverschillen, de andere tankt op kosten van de baas en rijdt niet naar Duitsland om geld te besparen. De derde is wel prijsbewust en zoekt precies uit waar de brandstof het goedkoopst is. Deze categorie verzuimt echter vaak een rekensom te maken: zo wordt de rit niet meegeteld om naar een goedkoper tankstation te gaan. Omdat de tankbeurt wel vaak wordt gecombineerd met het kopen van alcohol, frisdrank en drogisterijartikelen, wordt ook de detailhandel hard geraakt, meent Vissers.

Pomphouder in Limburg vreest de forse prijsverlaging in Duitsland: ‘Het worden pittige maanden’

Kwartje van Kok

Het is de tragiek van ondernemen in de grensstreek, meent hij. Sinds het kwartje van Kok in 1991, toen de accijns voor benzine en diesel opgeteld met 25 guldencent omhoog ging, verloren ze omzet. Ze richtten zich op andere inkomsten, via de winkel, het wassen van auto’s of andere producten. Zo kunnen bij Vissers elektrische auto’s en auto’s op waterstof terecht. Laat onverlet, zo beklemtoont hij, dat sprake is van oneerlijke concurrentie. „Na de accijnsverlaging in België en Nederland waren de prijzen redelijk in evenwicht, maar nu wordt Duitsland tijdelijk weer een stuk goedkoper.”

De brancheorganisaties gaan de gevolgen in de gaten houden en blijven bij de overheid pleiten voor harmonisatie van accijns binnen de Europese Unie. Wordt hij niet eens boos als weer eens de accijnzen worden aangepast, waardoor hij nadeel ondervindt? „Boos niet echt. Ik vind het erg vervelend, maar ik heb er weinig invloed op. Ik hoop dat de overheid maatregelen neemt, maar dertig jaar boos blijven heeft geen zin. Dan kun je beter inspelen op de kansen die er liggen.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee