Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd

Print
Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd

Afbeelding: Ph. Alberto Giorgio Alquati

Sittard -

Aan de looks en het voorspel zal het niet liggen, maar toch hier het antwoord op de vraag hoe lekker de Tonale is.

In het autoheelal dat Stellantis heet, weten ze wat ze qua merken in huis hebben. De concerntop kent de heritage en die wordt dan ook zoveel mogelijk ingezet. Zoals bij het merk Alfa Romeo in het verleidingsspel rond het nieuwste model. Het moet gezegd: de Tonale ziet er bovengemiddeld goed uit, genoeg om er een beetje verliefd op te worden. Slank en mooi geproportioneerd, met elegante stylingdetails. Ze verwijzen heel bewust naar de rijke historie van het merk. Kijk maar naar die klassieke grille, die koplampen en achterlichten. Stuk voor stuk al eerder vertoond bij historische modellen zoals de SZ en 8C. Ook die lichtmetalen wielen met dat telefoonschijfdesign zijn slechts een nieuwe interpretatie van bekend design. De achterlichten met drie lichtpunten per unit passen bij het totale ontwerp, en die verbindende reflectiestrip over de volle breedte maken hem niet uniek, maar wel trendy. Een strak maar bijna universeel SUV-design.

Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd
Foto: Ph. Alberto Giorgio Alquati

Teaser

De ontmoeting voelt trouwens als een weerzien, want we liepen in 2019 voor het eerst om de Tonale heen op de toenmalige autosalon van Genève. Dat was toen officieel nog de concept-car, maar het goede nieuws is dat die niet heel veel verschilde van de productieversie waar we nu na drie jaar wachten eindelijk mee kunnen rijden. Nog niet met alle versies zijn trouwens beschikbaar op moment van schrijven: alleen de 160 pk sterke mild-hybrid mag met ons een rondje Como-meer maken. De 130 pk-versie die hier als eerste leverbaar is, hebben we dus nog niet kunnen testen, maar de prijs weten we wel. Althans voor de enige versie die nu in de prijslijst staat, de rijk aangeklede Edizione Speciale, want die moet 46.080 euro kosten. Wat de uiteindelijke vanafprijs gaat worden, weten we nog niet, maar er komen ook normale uitvoeringen die traditionele Alfa-aanduidingen krijgen. Zo is er een Ti en een Super, maar ook een Veloce. En omdat deze Tonale van het type teaser is, zal ook die uitvoeringsinformatie pas later gedoseerd uitgeserveerd worden. Het is kortom een aandachtvrager, dit kleine zusje van de Stelvio, maar dat snappen we van een merk waar het de afgelopen vijf jaar stil is geweest qua echte modelintroducties.

Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd
Foto: Ph. Alberto Giorgio Alquati

Maten

De 4,52 meter lange Tonale is 15 centimeter korter, 6 cm minder breed en ook wat lager dan de Stelvio. Je kunt de Tonale dan ook zien als opvolger van de Giulietta. Een bewuste keuze, want de vraag naar zo’n C-segment-SUV overtreft die van een normale hatchback.

De Tonale die minimaal 1500 kilo weegt, moet zich voortbewegen met een 130 of 160 pk MHEV (mild-hybride) aandrijflijn, die bestaat uit een 1.5 viercilinder turbomotor en een elektromotor die 20 pk toevoegt. Beide MHEV’s doen zaken met de automatische zeventraps TCT-transmissie met dubbele koppeling en hebben voorwielaandrijving. De 160 heeft nog een andere afkorting bij de techniekopsomming en dat is VGT, oftewel Variable Geometry Turbo. De sterkste Tonale zal de 275 pk sterke plug-in hybride Q4 zijn, een auto die met een 1.3 turbo-benzinemotor moet werken en met een accupakket van 15,5 kWh een elektrisch bereik van maximaal 60 km (WLTP, gecombineerd verbruik) heeft. De elektromotor zorgt ook voor de vierwielaandrijving, want hij drijft de achterwielen aan.

De 160 pk MHEV voelt vlot maar niet heel snel aan. En dat klopt ook als je naar zijn prestaties kijkt: 8,8 seconden voor de 0 tot 100-sprint en een topsnelheid van 210 km/h. Genoeg voor een SUV uit deze klasse, maar wel vragen we ons af of de 130 pk van de basisversie dan wel voldoende is. Op papier lijkt dat in orde, maar geeft hij je in de praktijk dat gevoel ook?

Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd
Foto: Ph. Alberto Giorgio Alquati

Rijeigenschappen

Wat we nu wel kunnen delen, is dat deze Tonale een ruime voldoende scoort qua rijeigenschappen. Het betere bochtenwerk kan hij aan met zijn redelijk directe, maar te lichte besturing. De McPherson-wielophanging rondom is aangepast ten opzichte van de Jeep Renegade waarmee hij zijn platform en basisonderstelopzet deelt. De geometrie en spoorbreedte is bij de Tonale veranderd en ook de bussen in de ophanging zijn stijver gemaakt. Bovendien werd de rolstabilisatie steviger aangepakt. De Tonale schrikt zoals een Alfa Romeo betaamt dus niet van een bochtje en weet de ideale lijn goed vast te houden, zonder dat hij echt sportief aanvoelt. Daarvoor is de weliswaar precieze en bovengemiddeld directe besturing te sterk bekrachtigd. Wat mij betreft mogen ze ook de aandrijflijn nog wat finetunen, want qua gasrespons en schakelmomenten valt er nog winst te behalen. De op lage uitstoot afgestelde Tonale verzet zich nu niet tegen gasgeven, maar zet er zeker niet toe aan. De zeventraps automaat doet zijn werk goed, maar heel harmonieus en spontaan voelt het niet aan. Alfa Romeo maakt gezien de merkreputatie terecht aanspraak op bovengemiddeld sportieve rijeigenschappen, maar dat komt er bij de Tonale nog niet echt uit. De remmen zijn iets sensitiever dan normaal, maar daardoor indien gewenst wel heel goed te doseren. De koets blijft mooi vlak en onderstuur lang op de achtergrond.

Interieur

Achter het stuur zit je goed in een moderne cockpit met de van Alfa Romeo bekende klassieke accenten. De inhoud van de ronde klokkenwinkel is inmiddels volledig digitaal, maar er zijn genoeg fysieke knoppen overgebleven om de bediening toegankelijk te houden.

De ruimtebeleving voorin is goed en achterin is het voor mensen tot een lengte van 1,90 meter goed toeven. Het bagageruim scoort qua inhoud met minimaal 500 liter ook een ruime voldoende. De bouwkwaliteit en afwerking zijn goed, maar overstijgt de afwerking van bijvoorbeeld een Peugeot niet. Als Alfa Romeo echt het premium merk van Stellantis wil worden, dan ligt ook daar nog een uitdaging, omdat het niveau van Peugeot en ook DS al heel erg hoog ligt. Bovendien is er met de kwaliteit van Alfa Romeo de laatste jaren sowieso weinig mis. Ik heb meerdere dealers gesproken die ‘klaagden’ dat de Mito’s en Giulietta’s te goed waren, waardoor ze te weinig in de werkplaats kwamen. Het onbetrouwbare deel van het imago is dus verleden tijd en bij de Tonale zet Alfa weer een stap verder door standaard vijf jaar garantie te bieden.

Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd
Foto: Ph. Alberto Giorgio Alquati

Of dat allemaal genoeg is om van de Tonale een succes te maken? Daar kunnen we nog geen antwoord op geven, omdat nog te veel onduidelijk is. Wel weten we na de eerste testritten dat deze Tonale de bakens niet verzet. De PHEV is laat en van een volledig elektrische versie is helemaal geen sprake. Maar ook de versie die we nu hebben gereden, presteert niet bovengemiddeld. De rijeigenschappen zijn allround en niet sportiever dan de concurrentie. De bouwkwaliteit en techniek zijn goed, maar er zijn betere concurrenten. Veel, zo niet alles, zal afhangen van de uiteindelijke prijsstelling. Wat gaan de meer betaalbare versies kosten en welke investering vergt die PHEV uiteindelijk? Vlinders in de buik zijn gewenst bij het verleidingsspel, maar vaak onvoldoende om de boekhouder thuis of op de zaak te overtuigen.

Specificaties Alfa Romeo Tonale 1.5 T Hybrid 130 Edizione Speciale

  • Prijs: €46.080
  • Op de markt: medio juni
  • Topsnelheid: 195 km/h
  • Acc. 0-100 km/h: 9,6 s
  • CO2-emissie: 139 g/km
  • Verbruik: 1 op 16,1
  • Motor: 130 pk/240 Nm
  • Massa leeg: 1500 kg
  • Max. trekgewicht: 1500 kg

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee