Nissan Ariya: De economie van het genoeg

Print
Nissan Ariya: De economie van het genoeg

Afbeelding: Sebastien Mauroy

Sittard -

Nissan opent de aanval op de verkooptoppers in elektrisch autoland met de SUV Ariya. Maakt hij een kans?

Nissan heeft de tijd genomen om haar aanval grondig aan te pakken. De Ariya Concept die bijna productierijp was, stond al in de spotlights van de Tokyo Motorshow in 2019. Maar wel met de bijsluiter dat hij pas in dit jaar op de markt zou komen in Europa. Die internationale planning is momenteel bij alle merken een heet hangijzer. Want je moet als je deze transitietijd wilt overleven met het juiste model op het juiste moment komen. Dat is nodig om maximaal de vruchten te plukken van die mega-investeringen die voor de elektrificatie nodig zijn. Volkswagen, dat uit het diepe dal van dieselgate moest klimmen, gooide radicaal het roer om en ging vol voor EV’s en heeft in korte tijd al een flink aanbod met auto’s die voor het predikaat Volkswagen gaan. De ID.3, ID.4 zijn belangrijke spelers op de markt en binnenkort voegt zich daar de ID.5 nog bij. De Skoda Enyaq staat als kind van dezelfde Volkswagen-groep samen met die ID.4 in de verkoop top 3 van elektrische auto’s. Ook Kia plukte al de vruchten van zijn vooruitziende productstrategie met de Niro EV, want die staat ook al op het verkooppodium.

Nissan Ariya: De economie van het genoeg
Foto: Sebastien Mauroy

Gemiddeld

Of deze Ariya ook gaat doorstoten naar de top, is de vraag. Op de meest gestelde antwoorden bij de aankoop van een EV geeft de Ariya namelijk een gemiddeld antwoord. Nissans SUV verbreekt geen records, omdat dat volgens de makers ook niet nodig is. Zo gaat het niet om de laadsnelheid op een piekmoment, maar om een zo hoog mogelijke constante. Liever 130 kW van 20 tot 80 procent, zoals ze bij deze Ariya, dan extreme pieken bij sommige andere merken. Zo zou je de maximale actieradius ook ongeveer kunnen zien. Maximaal 500 kilometer bij de versie met de grootste accu is voorlopig ver genoeg volgens Nissan; 360 kilometer moet volstaan voor de basisversie. Gewoon laden gaat daar standaard met 7 kW.

Accu

Die 160 kW (217 pk)-versie met een 63 kWh-accupakket hebben we gereden en die heeft slechts voorwielaandrijving. De Ariya is er ook met 87 kWh-accupakket en een extra elektromotor die voor meer grip door vierwielaandrijving zorgt. Die Ariya heeft dan 306 pk systeemvermogen, maar de echte topper is de Performance-versie die e-4ORCE vierwielaandrijving heeft en bijna 400 pk. Wie maximaal bereik het belangrijkste vindt, komt met de 87 kWh-versie en alleen voorwielaandrijving het verste. Standaard is de AC-laadsnelheid 7,4 kW, met de optionele boordlader haalt hij met driefasestroom maximaal 22 kW, snelladen gaat zoals gezegd met maximaal 130 kW. Het zijn dezelfde waarden als bij de Mégane E-Tech Electric, waarmee hij zijn techniek en platform deelt.

Strak design

De verpakking is echter geheel in lijn met het gewenste. De Ariya is een SUV en met wat goede wil zou je het zelfs een SUV-coupé kunnen noemen. Want hij ziet er strak uit met een aflopende daklijn. Bovendien bezit hij de kwaliteitsuitstraling die zo’n luxepaard past. Hij heeft nog het vleugje futurisme van de concept-car, maar tegelijkertijd ook genoeg rust in zijn design om mogelijk tijdloos te zijn. Ook de afwerking blijkt van een hoog niveau. De flinke SUV kan qua afmetingen meedingen om de podiumplaatsen in de race om de bestverkopende elektrische auto in Nederland. De Ariya is 3,60 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog. Zijn wielbasis belooft met een afstand van 278 centimeter tussen voor- en achteras veel binnenruimte en dat blijkt ook wel te kloppen als je achter het stuur plaatsneemt. Daar valt niet alleen dat mooi afgewerkte digitale dashboard op, maar vooral ook de ruimte en toegankelijkheid door een mooi vlakke wagenvloer. Achterin kun je als persoon van 1,90 meter ook goed achter jezelf zitten, maar er zijn nog ruimere concurrenten in deze klasse. Rijden is een relaxte ervaring, zoals in de meeste elektrische SUV’s, maar in de Nissan is de zitpositie lekker hoog en de werkplek ruim. Het dashboard heeft ook voldoende fysieke knoppen, zodat je niet al te veel menu’s hoeft door te ploegen. Ledverlichting en alle mogelijke rijassistenten zijn aan boord, zoals hij aan zijn stand verplicht is.

Nissan Ariya: De economie van het genoeg
Foto: Sebastien Mauroy

Rijgedrag

Deze eerste test was nog beperkt, maar bood voldoende stuurwerk om de besturing te kwalificeren als precies en voldoende communicatief. Echt sportief voelt deze basisversie niet aan, maar er zijn dus snellere versies te bestellen. De topsnelheid daarvan is niet begrensd op 160 km/h, de versies met vierwielaandrijving kunnen 200 km/h halen. Topmodel Performance sprint in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en ook met de basisversie kun je in 7,5 seconden nog meekomen met een wat oudere GTI.

Geen prijsvechter

De wedstrijd om de koper zet Nissan met de Ariya in vanaf 47.390 euro. Hij zal dus op eigen kracht klanten moeten winnen, want voor overheidssubsidie is hij te duur. Uitgebreidere tests zullen moeten uitwijzen hoe goed hij echt presteert qua laden en verbruik. Ook kunnen we dan pas zijn rijeigenschappen en comfort beoordelen op een andere ondergrond dan het aangename asfalt van het circuit van Jarama. De Ariya is zeker klaar om de competitie aan te gaan, al is dat dan niet als echte prijsvechter.

Specificaties Nissan Ariya 63 kWh Advance

  • Prijs: € 47.390
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Verbruik: n.n.b.
  • Accu: 63 kWh
  • 0-100 km/h: 7,5 s
  • Motor: 160 kW (217 pk)/300 Nm
  • Bereik: 360 km
  • Massa leeg: n.b.
  • Max. trekgewicht: n.b.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee