De beste oplossing is niet altijd juridisch

Print

Bedrijven en organisaties zijn net mensen, zou je kunnen zeggen. Ze nemen deel aan het maatschappelijk verkeer en komen daar problemen tegen. Dat kan gaan om overnames, contracten, meningsverschillen tussen aandeelhouders, arbeidsrechtelijke problemen, vergunningen – you name it. Niemand houdt van problemen en dan is het buitengewoon prettig als iemand ze voor je kan oplossen. Als iemand je ontzorgt. Gelukkig maken sommige mensen van ontzorgen hun vak.

Aan de Bredestraat in Maastricht en in de Natalinitoren in Roermond bevinden zich de twee vestigingen van een advocatenkantoor waar ruim twintig mensen elke dag bezig zijn met het ontzorgen van organisaties en ondernemingen. Adelmeijer Hoyng Advocaten is de naam en dit jaar vieren ze dat ze dat werk 25 jaar doen.

Luchtig-informatieve viering
“Ik werk sinds 1991 bij dit kantoor”, zegt Ad van Bergen, partner bij Adelmeijer Hoyng. “Wie goed rekent, ontdekt dat ik dus al bij dit kantoor werkte voordat het bestond.” De verklaring daarvoor is gelukkig eenvoudig: Ad van Bergen werkte vanaf 1991 bij het Heerlense advocatenkantoor Adelmeijer dat 25 jaar geleden samenging met het Maastrichtse kantoor Hoyng. Het 25-jarig jubileum zal, zoals partner Dominique Roomberg het uitdrukt, op ‘luchtig-informatieve’ manier gevierd worden. Op 23 juni in Château St. Gerlach, samen met cliënten en relaties.

De beste oplossing is niet altijd juridisch
Ad van Bergen en Dominique Roomberg  Foto: Wendy Boon fotografie

Andere oplossingen, betere
Aan mensen met zo’n ruime ervaring mag de vraag gesteld worden: wat maakt van een advocaat een goede advocaat? “Als je kunt inzien dat de beste oplossing niet altijd een juridische oplossing is”, zegt Roomberg. “Je kunt je ingraven in juridische loopgraven, anderhalf à twee jaar bezig zijn met procederen en dan afwachten of er nog een hoger beroep komt. Maar zijn de belangen van je cliënt daarmee het beste gediend? Misschien zijn er ook andere oplossingen, betere.’ Van Bergen: “Een goede advocaat moet een goede jurist zijn, maar ook begrijpen hoe bedrijven en organisaties dagelijks opereren.” En bij dat alles hoort, zo vinden beiden, dat je eerlijk advies dient te geven. “Ook als dat betekent dat je tegen een cliënt moet zeggen: u heeft geen zaak.”

“Je kunt je ingraven in juridische loopgraven. Maar zijn de belangen van je cliënt daarmee het beste gediend?”

Zinvol en prettig
Een van de kenmerken van Adelmeijer Hoyng, zegt Roomberg, is het werken in teamverband. “Binnen ons kantoor werken advocaten die gespecialiseerd zijn op allerlei terreinen – van ondernemingsrecht tot bestuursrecht, van bouwrecht tot gezondheidsrecht. Per case stellen we het beste team samen waarbij, indien nodig, advocaten vanuit verschillende specialisaties betrokken zijn. De cliënt heeft echter steeds één aanspreekpunt, dat schept duidelijkheid. Van Bergen: “We hebben ervaren krachten op ons kantoor, maar ook jonge advocaten. Afhankelijk van de zaak beoordelen wij de juiste match voor de cliënt, mede vanuit kostenoogpunt. Voor mij persoonlijk geldt: een goede relatie met een cliënt is naast juridisch ook menselijk.” In de relatie met cliënten wordt ook geïnvesteerd. Het kantoor organiseert met regelmaat Legal insights. Roomberg: “Rond een bepaald actueel thema – vastgoed, arbeidsrecht, ondernemingsrecht organiseren we dan voor onze cliënten een interactief seminar. Bijvoorbeeld in de vorm van een ontbijtsessie, of in de namiddag met achteraf een netwerkborrel. We geven op die manier aan ondernemers waardevolle juridische informatie die direct toepasbaar is in de praktijk.”

Winnen is een goed gevoel
Ook advocaten zijn net mensen. Ze willen zoals iedereen een goede boterham verdienen, maar tegelijk plezier uit hun werk halen. Waar halen Ad van Bergen en Dominique Roomberg plezier uit, wat geeft hen na een lange werkdag een voldaan gevoel? Roomberg: “Ik haal voldoening uit de inspanning die ik verricht voor mijn cliënten. Dat kan zijn door procederen, het kan zijn door onderhandelen. Je spant je in voor een zaak en als je dan ziet dat je daarmee je cliënt hebt geholpen, geeft dat voldoening. Wat ik prettig vind: als ik een goede relatie heb met een cliënt zodat je even snel kunt schakelen. Dat iemand je kan bellen met een korte vraag, zo van: klopt dit?” Van Bergen: “Het is plezierig om met cliënten mee te denken, te weten wat er speelt. Ik zie de advocatuur ook als een schaakspel, je moet strategisch denken: hoe kom ik uit waar ik wezen wil en waar heeft cliënt het meeste baat bij? Daarbij komt: winnen is een goed gevoel.”

Meer informatie? www.ahadvocaten.eu


TEKST Jules Coenegracht
BEELD Wendy Boon