Elektrische station MG 5 enige in zijn soort

Print
Elektrische station MG 5 enige in zijn soort

MG 5.  Afbeelding: MG

Sittard -

De Chinese MG 5 is momenteel de enige verkiesbare partij in het land der elektrische stationwagons. Sluiten we ons erbij aan of wachten we op de oppositie?

Waar blijft toch die EV voor de gewone man, vraagt collectief autorijdend Nederland zich al jarenlang af. Even leek het erop dat de MG 5 het antwoord op die vraag zou zijn, met een beloofde vanafprijs onder de 30.000 euro en het praktisch comfort van een stationwagon. Inmiddels heeft het inflatiespook de prijskaartjes van de MG 5 stiekem vervangen tijdens de overtocht van China naar hier. Toch is het starttarief van 33.985 euro niet gek, wetende dat de instap-Volkswagen ID.3 nagenoeg hetzelfde kost. Op het eerste oog lijkt de MG met zijn grotere afmetingen, grotere accu en grotere standaarduitrusting bij voorbaat de betere keus. Maar is dat ook zo?

Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
Foto: MG

Maten

Met zijn maatvoering past de MG 5 in elk geval precies in het C-segment. De afmetingen – inclusief de wielbasis – zijn bijvoorbeeld verregaand vergelijkbaar met die van een Volkswagen Golf Variant. Het grote verschil is echter dat je in de MG de nodige ruimte moet delen met een accupakket. Deze MG wordt onder andere in China ook als sedan met een brandstofmotor verkocht en is daarom niet op een puur elektrisch autoplatform gebouwd. Er wordt dus niet optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare binnenruimte en zulks is terug te zien in het interieur. De bagageruimte van 479 liter is nota bene kleiner dan die van de vorige generatie Skoda Fabia Combi, wat een B-segment stationwagon is. De laadruimte is met de bankleuning plat weliswaar langer, maar de leuning komt onhandig boven op de zitting te liggen, waardoor hij veel ruimte in beslag neemt en een vlakke laadvloer onmogelijk maakt. De totale beschikbare inhoud is daardoor met 1367 liter eveneens gelijk aan die van een Fabia stationwagon. De hoge bankzitting beperkt achterin niet alleen de laadruimte, maar ook de hoofdruimte. Die is toereikend voor mensen tot een lengte van circa 1,85 meter. Beenruimte is er iets meer, maar vanwege de hoge vloer heb je die ook wel nodig om een comfortabele zitpositie te vinden als je geen kind bent. Wat niet in de auto past, kan wellicht mee op het dak of in een karretje van maximaal 500 kilo. De zitpositie is om dezelfde reden ook voorin curieus hoog, bijna alsof je in een crossover zit. Verder zijn de stoelen redelijk van formaat en pasvorm, en geen reden om de 5 te laten staan.

Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
Foto: MG

Interieur

Het interieur is dat in z’n geheel overigens niet. Het kenmerkt zich door een voor dit geld redelijke materiaalmix en afwerking. De vormgeving is speels door het gebruik van veel verschillende kleuren en (kunst)stoffen, in elk geval in de Luxury-uitvoering die we gereden hebben en die 2500 euro meer kost dan de instapper Comfort. Het verschil zit ‘m in zaken als een 360-graden parkeercamera, elektrisch verstelbare stoelen, kunstleren bekleding en 17-inch wielen. Allemaal dingen die leuk zijn om te hebben, maar geen noodzakelijkheden. Op elke 5 daarentegen is navi, airco, lichtmetaal, een pakket aan actieve veiligheidssystemen, een 11 kW-boordlader en led-verlichting rondom al standaard aanwezig.

Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
Foto: MG

Een digitaal dashboard verschaft je info over resterende lading, verbruik, navigatiekoers en dergelijke. Het infotainmentscherm is, zoals we inmiddels bijna gewend zijn van MG, weer van een nieuwe generatie, en kenmerkt zich door eenvoudige vormgeving, makkelijke bediening en voor zover we hebben gemerkt een afdoende reactiesnelheid. Onder aan het scherm zorgt een aantal fysieke sneltoetsen ervoor dat je volumeregeling en aircobediening snel kunt bedienen. Echt verregaande integratie met de elektrotechniek is er helaas niet. Het navigatiesysteem rekent niet voor je uit wat de ideale route langs snelladers is bij een lange trip, en het voorverwarmen van de accu om ook in de winter snel te kunnen laden, moet je handmatig doen. Maar de functie zit er tenminste wel op.

Accu

De MG 5 wordt geleverd met twee soorten accu’s en vermogens. De Standard Range-versies zijn uitgerust met een LFP lithium-ion accu, zoals we die bijvoorbeeld kennen uit de Tesla Model 3. Dit type accu is niet bepaald energiedicht, waardoor de capaciteit blijft steken op 50,3 kWh. Ook is het minder goed bestand tegen temperatuurschommelingen. De voordelen zijn echter een lagere prijs en een hogere vermogensafgifte. Met de Standard Range-accu kan de elektromotor tussen de voorwielen 177 pk en 280 Nm leveren, in de 3000 euro duurdere Long Range met NMC lithium-ion accu slechts 156 pk en evenveel koppel. De energiedichtere NMC-accu biedt 61,1 kWh bruikbaar, wat de opgegeven actieradius oprekt van 320 naar 400 kilometer. Een kei in snelladen zijn ze allebei niet, want voor een sessie van 5 tot 80 procent state-of-charge moet je 40 minuten rekenen met een piek van 70 respectievelijk 87 kW. Overigens kan de auto via een adapter ook stroom terug leveren, zodat je ‘m als mobiele ‘powerbank’ kunt gebruiken.

Wat provisorisch testwerk bracht ons tot de conclusie dat de realistische actieradius van de Long Range waarschijnlijk tussen de 200 en 400 kilometer schommelt. Bij een snelheid van 120 km/h moet je rekenen op ongeveer 280 kilometer, bij 80 km/h op zo’n 100 kilometer meer. Let wel, da’s bij een gunstige buitentemperatuur van 18 graden. Zonder warmtepomp zal het verbruik in de kou behoorlijk oplopen, en kun je in de kou met tegenwind wellicht na 200 kilometer stranden. In de stad zagen we echter dat het verbruik ook echt onder de 15 kWh per 100 kilometer dook, zodat 400 kilometer dus echt haalbaar is.

Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
Foto: MG

Rijeigenschappen

Bij eerdere MG-modellen waren we altijd al behoorlijk te spreken over de rijeigenschappen. Verwacht geen wonderen, maar voor een stationwagon in deze klasse is het allemaal netjes voor elkaar. Door de grote 17-inch wielen gaat er wat comfort verloren in het eerste deel van de veerweg, maar daarachter schuilt nog genoeg demping om de auto op te vangen. Ook maakten de banden behoorlijk wat afrolgeluiden in het interieur. Het gewicht van de accu ligt achter in de auto, dus met een volgeladen auto kom je misschien wat tekort. Verder rijdt de MG 5 volstrekt doorsnee met een besturing die je met een knop op de middenconsole lichter of zwaarder kunt instellen. Bij de rijstandselectie hoort ook een vlottere of juist luiere reactie op het stroompedaal. Maar zelfs in Sport wordt het vermogen er voorzichtig ingebracht. Het regeneratief remmen is apart instelbaar.

Wat ons betreft is de MG 5 op z’n best in de voordeligste uitvoering, omdat hij daar echt vrijwel concurrentieloos is. De geteste uitvoering kostte 38.485 euro, een bedrag waarvoor genoeg andere vergelijkbare EV’s te vinden zijn. De 5 moet het dus vooral hebben van z’n standaarduitrusting, actieradius en zeven jaar garantie.

Eindoordeel

Niet helemaal het koopje dat het aanvankelijk leek te worden, maar niettemin een goed geprijsde, praktische EV.

Specificaties MG 5 Long Range Luxury

  • Prijs: € 38.485
  • Topsnelheid: 185 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,3 s
  • Verbruik: 17,5 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: 156 pk/280 Nm
  • Massa leeg: 1537 kg
  • Max. trekgewicht: 500 kg

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee