Meer ‘wij-gevoel’ bij Preuvenemint

Print
Meer ‘wij-gevoel’ bij Preuvenemint

Afbeelding: Jean-Pierre Geusens en Preuvenemint.

Na twee Preuvenemint-loze jaren, pakt het evenement op het Vrijthof in augustus weer vol uit. De leden van het organiserend Struyskommitee hebben achter de schermen hard gewerkt om ‘t sjiekste zomerfies vaan Nederland’ nog verder te verbeteren. Maar de kern blijft: “We vernieuwen vanuit de traditie.”

“Opgelucht”, antwoordt Eefke Halters, Communicatie en PR van het Struyskommitee, op de vraag hoe het voelt om weer een Preuvenemint te kunnen organiseren. “De afgelopen twee jaar hebben we gewikt en gewogen of het door moest gaan. Maar in aangepaste vorm werkt dit festijn niet. Als we de coronamaatregelen in acht hadden moeten nemen, was het een totaal ander evenement geworden.”

“We willen met het evenement nog meer eenheid en cachet uitstralen”

Dat er twee jaar geen Preuvenemint was, betekent niet dat de organisatie heeft stilgezeten. “Nadat we al in 2018 een aantal elementen hadden geprofessionaliseerd, wilden we met name wat betreft de aankleding nog een extra slag maken”, zegt Struyskommitee-voorzitter Niels Klinkhamer. “We hebben ons beeldmerk en onze fotografie geüpdatet, om meer een ‘wij-gevoel’ uit te stralen. Het Preuvenemint is immers voor iedereen. Ook is er dit jaar weer een boekje, waarin bezoekers kunnen lezen welke gerechten de deelnemers serveren. Daar bleek behoefte aan te zijn. En we willen met het evenement nog meer eenheid en cachet uitstralen. Daarom hebben we bijvoorbeeld een mooiere ingang gemaakt en onze eigen buffetten op maat gebouwd en nieuw aangekleed.”

Wie daar straks een drankje bestelt, krijgt dat volgens traditie geserveerd in een glas. Ook dat past bij de uitstraling, meent Klinkhamer. “We onderzoeken de mogelijkheid van polycarbonaat, een harde plasticsoort. Misschien dat we die over een tijdje gaan gebruiken voor de wijn. Bier blijft voorlopig in glas.

Uit het zogenaamde merkenpaspoort dat het Struyskommitee liet opstellen, bleek dat de laatste jaren de nadruk bij een deel van de bezoekers meer kwam te liggen op een gezellig feestje en minder op het eten. Halters: “Iedereen weet dat je als horecaondernemer het meeste verdient aan de drank, maar wij vinden het belangrijk dat er een goede balans is. Daarom spelen we nu ook in op de vraag naar meer vegetarische en veganistische gerechten. Dat is echt de toekomst.”

Zoals gebruikelijk de laatste jaren, kunnen bezoekers betalen met een speciale digitale Preuvenemint betaalpas, de PreuveneCard. “We proberen mensen ertoe aan te zetten om al op voorhand hun ‘lappen’ te kopen. Ze kunnen die thuis bestellen en via de mobiele telefoon met een QR-code op hun pasje opwaarderen. Dat is gebruiksvriendelijk en op die manier hopen we ook de druk bij de kassa’s wat te verminderen.”

De afgelopen edities kwamen er telkens 150.000 bezoekers naar het inmiddels grootste culinaire openluchtevenement van de Benelux. Goed voor een jaarlijkse omzet van meer dan twee miljoen euro. “We hebben het Preuvenemint nodig om de vaste lasten te kunnen betalen. Doordat we dat twee jaar zijn misgelopen, hebben we ingeteerd op onze reserves. Bovendien zijn door de inflatie en de post-corona perikelen de kosten enorm gestegen. Om dat budgettair in goede banen te leiden, is wel een uitdaging.” “Net als de grote personeelstekorten”, vult Halters aan. “Voor sommige deelnemers vormt dat echt een probleem. Maar we zien het ook bij onze vrijwilligers. Het Preuvenemint draait dankzij de steun van meer dan 1.000 vrijwilligers, vooral leden van verenigingen. Door de vergoeding die zij krijgen voor hun hulp bij de opbouw, het bemensen van de kassa’s en het ophalen van glaswerk, kunnen zij hun verenigingskas extra spekken. Ook dit jaar doen wij weer een oproep aan verenigingen om zich aan te melden.“ Het 39ste Preuvenemint barst los van 25 tot en met 28 augustus. Elke dag heeft inmiddels zijn eigen doelgroep, weten de organisatoren. “We beginnen traditiegetrouw met PreuveneMeet op donderdag; een ideale netwerkgelegenheid voor bedrijven. Half juni start de kaartverkoop daarvoor via de website. Op vrijdag is het Vrijthof het domein van het uitgaanspubliek, zaterdag zien we de meeste toeristen en zondag is bij uitstek familiedag.”

Hoewel het festijn met zijn tijd meegaat, is het oorspronkelijke uitgangspunt al die jaren hetzelfde gebleven: het bij elkaar halen van zoveel mogelijk geld om weg te geven aan goede doelen. Dat lukt behoorlijk: tot nu toe is in totaal 4,6 miljoen euro geschonken. Het hoofddoel van dit jaar zijn de gedupeerden van de watersnoodramp in Limburg. Eefke is blij met die keuze: “Daar krijg ik echt kippenvel van.”

De organisatoren gaan er van uit dat ze ook deze keer weer een mooi bedrag kunnen uitdelen. “Het laatste Preuvenemint in 2019 was een van de grootste edities in 38 jaar. We weten niet zo goed wat we nu moeten verwachten, maar het zou zo maar eens kunnen ontploffen qua bezoekersaantallen. Mensen hebben dit echt gemist.”

Meer informatie? www.preuvenemint.nl