Feestje rond miljoenste auto voor BMW bij VDL Nedcar neemt zorgen over toekomst niet weg

VDL Nedcar vierde woensdagmiddag een bescheiden feestje met de miljoenste auto voor BMW Group die in Born van de band was gerold. © VDL Nedcar

Born -

VDL Nedcar heeft de miljoenste auto gebouwd voor de BMW Group. Voor de 4.200 medewerkers van de autofabriek is het een mijlpaal met twee gezichten. Supertrots versus groeiende twijfels.

Frans Dreissen

De mondiale auto-industrie wordt getekend en geketend door onzekerheid en snelle verandering. VDL Nedcar tolt mee in die onstuimige wervelwind, die het zicht op de toekomst danig vertroebelt.

‘Heb geduld, we doen er alles aan om jullie zo snel mogelijk meer duidelijkheid te verschaffen’. Dat is vrij vertaald de teneur van de directie woensdagmiddag tijdens de ‘townhallmeeting’ in de fabriek. Woorden die de vloer het afgelopen half jaar overigens al vaker heeft moeten absorberen.

Lees ook: BMW stopt in juni met productie X1 bij VDL Nedcar in Born; Mini’s wellicht tot voorjaar 2024

De werknemers zijn vooral op zoek naar geruststelling. Naar houvast. Een nieuwe klant. Natuurlijk, de mensen zijn trots op hun werk en hun collega’s. Samen leveren ze een schitterende teamprestatie. Eén miljoen Mini’s en BMW’s X1 is voorwaar een mijlpaal. „Maar ze kijken ook verder dan de dag van morgen”, zegt Suat Koetloe van vakbond De Unie. „En dan overheersen vooralsnog zorgen en teleurstelling.”

Geduld

Ook voor de vakorganisaties is de stilte aan directiezijde oorverdovend. „We horen alleen maar dat we vertrouwen moeten hebben. Ondertussen krijgen we mails en telefoontjes van medewerkers en worden door hen aangesproken. Iedereen kijkt uit naar de dag met mooi, goed nieuws. De mensen zijn loyaal, hebben begrip voor de situatie waarin de auto-industrie verkeert. Maar je ziet ook dat het geduld stilaan wegebt.”

Door de gierende onzekerheid is intussen ook bij de vakbeweging een ongemakkelijk idee gaan knagen. „Moeten we niet eens gaan nadenken over een vangnet, een goed sociaal plan. Al is het maar voor het geval dát en omdat een sluitingsscenario tot dusver nog niet aan de orde is geweest”, aldus Koetloe.

Oproep

Is de Amerikaanse elektrische autobouwer Rivian de verlosser of toch niet? Welke andere serieuze kandidaten zijn er? Of ietwat voorzichtiger geformuleerd: wat is het toekomstperspectief? De bonden roepen de directie op om iets meer duidelijkheid te verschaffen? Het steekt dat werkvloer amper wordt geïnformeerd. „Het zijn jullie medewerkers.”

Geruststellende woorden blijven ook woensdag uit. Er wordt hoofdzakelijk stilgestaan bij de miljoenste auto voor opdrachtgever BMW Group. Sinds de heropening van VDL Nedcar op 17 juli 2014 zijn er in Born vier modellen gebouwd voor de Beierse klant: de MINI 3-deurs (sinds 2014), de MINI Cabrio (sinds 2015), de MINI Countryman (sinds 2016) en de BMW X1 (sinds augustus 2017).

Vakmanschap

Directeur John van Soerland noemt het een prestatie van formaat. „Een miljoen auto’s bouwen voor een premium merk als BMW zegt natuurlijk wat over het vakmanschap van onze medewerkers. Ze blinken uit in kwaliteit, flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid.”

De complimenten worden geapprecieerd. Veel liever echter had de werkvloer iets vernomen over hoe het verder gaat na het tijdperk BMW dat eind volgend jaar, wellicht in het voorjaar van 2024 eindigt.

Sinds de start in 1967 zijn er ruim 5,7 miljoen auto’s van de band gerold in Born. Als het aan de duizenden medewerkers ligt, bij wie Nedcar in het DNA zit, komen er daar nog zeer vele bij. Ze hopen met name dat die wervelwind snel gaat liggen en dat er een duidelijke stip op de horizon komt.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal